۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۶۲۶۸۹ ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

اختلاف قیمت خودرو‌های خارجی در ایران و کشور‌های همسایه، علاوه بر ممنوعیت واردات و کاهش ارزش پول ملی در ایران، معلول تبدیل شدن خودرو به کالایی برای حفظ ارزش در سایه عدم رصد تراکنش‌های مالی و بانکی و همچنین آزادی مبادلات خودرو است. در این شرایط بخش مهمی از تقاضای خودرو در بازار به مصرف کنندگان واقعی اختصاص ندارد و صرفا برای سوداگری یا حفظ دارایی ایجاد شده که موجبات افزایش بیش از پیش قیمت را فراهم کرده است.

مسیر اقتصاد/ اختلاف قیمت میان خودرو‌های خارجی در ایران و کشور‌های همسایه موضوعی است که هر از چندگاهی به بحث میان مردم و کارشناسان تبدیل می‌شود. موضوعی که بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصاد کلان کشور و صرفا با مقایسه قیمت خوردوها در دو کشور مورد قضاوت قرار می‌گیرد. به طور طبیعی یکی از دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی در ایران، ممنوعیت واردات این خودروهاست، اما چه در مورد خودروهای وارداتی و چه در مورد خودروهای مونتاژ تولید داخلی، این افزایش قیمت دلایل دیگری نیز دارد.

دلیل اختلاف قیمت خودرو‌های خارجی در ایران و کشور‌های همسایه چیست؟

یکی از دلایل این تفاوت قیمت در ایران و کشور‌های همسایه را باید در وضعیت بی‌ثباتی پول ملی، تورم، کاهش ارزش پول ملی و جهش نرخ ارز کشور دانست که سبب شده افراد زیادی به دنبال تبدیل سرمایه خود به کالا باشند و یک تقاضای کاذبی برای کالا‌هایی مانند خودرو ایجاد شود.

علاوه بر این در ایران، خودرو نه کالای مصرفی که به مثابه رقیب پول، وسیله ذخیره‌ ارزش است. چون به نام «آزادی و بازار» دولت از همه ابزارهای حکمرانی خود مانند مالیات (مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر سوداگری) تا رصد تراکنش‌های پولی خلع شده است، بنابراین «هزینه گردش پول» برای سفته‌بازی شدیدا پایین آمده است.

تبدیل خودرو به یک وسیله ذخیره ارزش در سایه عدم رصد گردش پول ملی و همچنین آزادی مبادلات، موجب شده است بخش زیادی از خریداران خودرو را نه مصرف کنندگان واقعی، که تقاضای سوداگرانه شکل بدهد و به این ترتیب افزایش تقاضا به صورت غیر واقعی رخ داده و افزایش قیمت را درپی داشته است. این درحالیست که در کشورهای همسایه، برخلاف ایران محدودیت‌های متعددی پیش روی خرید و فروش خودروهای کارکرده وجود دارد و به دلیل اخذ عوارض متعدد از این خودروها، تقاضا برای آن‌ها به شدت کاهش یافته است.

جایگزینی خودرو به عنوان وسیله ذخیره ارزش در سایه «ولنگاری پول»

وقتی هر چیزی به‌ جز «پول ملی» اعم از ملک، طلا، ارز یا خودرو در سایه این خلع ید دولت بتواند وسیله ذخیره ارزش قرار بگیرد، بدیهی است که حتی خالق پول (بانک) هم در شرایط «انتظارات تورمی بالا» برای انتفاع بیشتر خود و برگزیدگان حقیقی و حقوقی‌ خود نقدینگی خلق می‌کند که بازدهی بالاتری کسب کند.

واضح است که این بازدهی نه در اثر رشد بخش حقیقی اقتصاد که به دلیل تشدید تقاضای سرمایه‌ای در بازار خودرو و ارز و طلا که آن‌ هم ناشی از «ولنگاری پول» در بازارهای سفته‌بازی است، پدید می‌آید و ریشه «ولنگاری پول» نیز به سلب ابزارهای حکمرانی از دولت بازمی‌گردد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. عامل اصلی گرانی خودروهای خارجی ، مافیای ایران خودرو و سایپاست ، اگه قیمت خودروهای خارجی پایین بیاد ایران خودرو و سایپا بدون مشتری میمونن این دو خودرو ساز معضل بزرگ کشور ماست ، اگه این دوتا را واگذار کنن کل کشور راحت میشه اگه بخواهی چیزی بگی میگن اینا طرفدار دشمنن و میخواهن صنعت استراتژیک خودروسازی را از بین ببرند در صورتی که ضربه ای که این دو به کشور و مردم زدند از دست هیچ دشمنی بر نمیاد

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.