۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۳۱۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲ دسته: تولید
۰

ساعدی بزرگترین تولید کننده بستنی و کارآفرین نمونه استان کردستان گفت: عدم همکاری بانک‌ها با بخش صنعت در تأمین سرمایه در گردش، بزرگترین ضربه را به سرمایه‌گذاری در کردستان زده است.

به گزارش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد کارخانه بستنی عسل که یکی از واحدهای موفق تولیدکننده استان کردستان با داشتن قدمت ۱۰ ساله در تولید و صادرات انواع بستنی به کشورهای مختلف دنیا به‌دلایل بی‌تدبیری و بی‌توجهی مسئولان کردستانی و عدم همکاری جهت تأمین سرمایه در گردش هنوز با مشکل مواجه است.

صنعت به دلیل نبود سرمایه در گردش درجا می‌زند

سیدجمال ساعدی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و کارخانه بستنی عسل کردستان در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: از سال ۸۶ که بستنی عسل شروع به کار کرد یکی از بزرگترین کارخانجات تولید بستنی در کشور بود که سالانه میلیاردها تومان بستنی به کشورهای دنیا صادر می‌کرد؛ اما متأسفانه از نوروز سال گذشته بستنی عسل یا با تعطیلی یا با فعالیت ۱۰ درصد ظرفیت مواجه شده است. مجموعه بستنی عسل کردستان می تواند برای ۵۰۰ نفر موقعیت شغلی ایجاد کند اما متاسفانه امروز به دلیل نبود سرمایه در گردش درجا می زند.

وی با بیان اینکه تا زمانی که سیستم بانکی در خدمت توسعه نباشد کارآفرینی رشد نخواهد کرد، گفت: گاوداری دو هزار راسی به دلیل ندادن تسهیلات توسط مسئولین به صد راس رسیده است و امیدواریم بانک ها با پرداخت ۳۰ میلیارد تسهیلات در این راستا به کمک ما بیایند. گاوداری شیری ۲هزار رأسی برکت کردستان در زمینی ۷۰ هکتاری اجرا شده و در آنجا این ظرفیت را داریم که گله ۵ هزار رأسی را مدیریت کنیم و روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم شیر صنعتی به بازار عرضه کنیم اما متأسفانه در حال حاضر کل گله ۱۰۰ رأس است. باوجود همه ظرفیت‌ها، تجهیزات به‌روز و سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد تومانی این دو پروژه بزرگ به‌دلیل نبود رقم جزیی سرمایه در گردش تعطیل و نفسمان بریده شده است.

بانک‌ها در تأمین سرمایه در گردش بخش تولید همکاری نمی‌کنند

وی با بیان اینکه بانک‌ها در کردستان در خدمت تولید نیستند، گفت: صنعت کردستان مظلوم است و اگر رسانه‌ها این مظلومیت را انعکاس ندهند کمر صنعت و تولید در این استان برای همیشه خواهد شکست. شاید برخی از مسؤولان مشکلات تولید را نبود بازار فروش عنوان کنند، اما ما در خصوص بازار فروش هیچ مشکلی نداریم. بسیاری از کشورهای دنیا خواهان بستنی عسل هستند و حتی میزان تقاضا برای بستنی عسل نسبت به تولید ما هم بیشتر است.

ساعدی با تأکید براینکه نبود سرمایه در گردش نفس ما را بریده است، گفت: ما خواهان ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات هستیم تا هم بتوانیم از تعطیلی کارخانه جلوگیری کنیم و هم برای جوانان ایجاد اشتغال صورت گیرد. وقتی نظام و دولت می‌خواهند از صنعت حمایت شود چرا بانک‌ها باید به آن تمکین نکنند!؟

وی افزود: بنیاد برکت نه تنها در ایجاد زیر ساخت این دو شرکت بلکه در مراحل بعدی نیز به ما کمک کرده است. کاری که هیچوقت بانک‌های کردستان برای ما انجام نداده‌اند. عدم همکاری بانک‌ها با بخش صنعت، بزرگترین ضربه را به سرمایه‌گذاری در کردستان زده است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.