۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۲۲۰۲ ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ دسته: کشاورزی
۰

محمدرضایی رییس انجمن حمایت از کشاورزان استان اصفهان، با تاکید بر اینکه نرخ فعلی خرید تضمینی گندم هیچ تناسبی با هزینه‌های کشاورزان ندارد، گفت: اعضای نظام صنفی کشاورزی هر نرخی پایین‌تر از ۲۷۰۰ تومان را ظلم دولت به کشاورزان می‌داند. همچنین لازم است به جای شورای اقتصاد، وزارت کشاورزی مسئول تعیین قیمت خرید تضمینی گندم باشد.

به گزارش جمشیدی خبرنگار استان اصفهان مسیر اقتصاد با توجه به  اعلام نرخ ۲۲۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده و عدم تحویل ۳ میلیون تن از این محصول توسط کشاورزان به دولت در سال جاری، انتظار می رود در سال آینده نیز این تجربه به شکلی وخیم تر تکرار گردد؛ و برای جلوگیری از این روند افزایش مجدد قیمت اعلام شده ضروری است.

نرخ خرید تضمینی گندم باید بیشتر از ۲۷۰۰ تومان تعیین شود

حسین محمدرضایی، رییس انجمن حمایت از کشاورزان استان اصفهان و عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم گفت: قیمت ۲۲۰۰ تومانی اعلام شده توسط شورای اقتصاد برای خرید تضمینی گندم به هیچ وجه قیمت مناسبی نیست و در این زمینه باید تجدید نظر صورت گیرد تا با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم امنیت غذایی کشورمان لطمه نبیند.

وی افزود: اعضای نظام صنفی کشاورزی با تشکیل جلسه ای هر نرخی پایین تر از ۲۷۰۰ تومان را ظلم دولت به کشاورزان می داند چون به واقع هزینه های کشت گندم و به طور کلی کشاورزی افزایش یافته است و کشاورزان که عمدتا در دهک های پایین جامعه قرار دارند، نمی توانند از پس این هزینه ها برآیند. هر چند برخی از آنان مجبورند دوباره به کشت گندم بپردازند ولی در نهایت سودی نصیب آن‌ها نمی شود.

پای دلالان به مزارع گندم باز شده است

رییس انجمن حمایت از کشاورزان استان اصفهان در ادامه با اشاره به مشکلات کشاورزان استان تاکید کرد: از طرفی هزینه نهادهای کشاورزی از جمله کود، بذر، سم های علف کش و حشره کش و مبارزه با سن از سال گذشته تاکنون با افزایش خیره کننده روبرو بوده است؛ به طور مثال قیمت کود اوره از ۵۰ هزار تومان به ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ و از طرف دیگر مشکلات مربوط به خشکسالی و بی آبی سبب شده کشاورزان رغبتی برای کاشت گندم نداشته باشند چون قیمت به صرفه نیست.

محمدرضایی گفت: در سال زراعی گذشته و با توجه به نرخ خرید تضمینی ۱۷۰۰ تومانی گندم بسیاری از افراد سر مزرعه حضور پیدا می کردند و گندم را در بازار آزاد با ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان گرانتر از نرخ دولتی از کشاورزان خریداری می کردند که این امر سبب کاهش خرید دولت از کشاورزان نسبت به سال گذشته شد.

وی تشریح کرد: جدای از این مسئله، زمان پرداخت پول خرید گندم از سوی دولت مشخص نبود و چون سال‌های قبل با ۷ یا ۸ ماه تاخیر پرداخت شده بود، کشاورزان ترجیح می‌دادند که محصولشان را به صورت نقدی بفروشند. آنها یک سال برای محصولشان زحمت کشیده‌اند به این امید که بتوانند زمان برداشت گندم، هزینه زندگی خود را تامین کنند. از طرف دیگر کشاورزان معمولا بدهکار و وضعیت زندگیشان ناجور است لکن با توجه به هزینه ها بالای کشاورزی ترجیح می دهند معطل پول نمانند.

نرخ خرید تضمینی گندم را باید وزارت جهاد تعیین کند نه شورای اقتصاد

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی اصفهان با بیان این که برخی افراد گندم را به امید گران شدن و فروختن در انبارها ذخیره می کنند، افزود: البته نمی‌توان گفت تمام محصولی که دولت خریداری نکرده به انبار واسطه‌ها رفته، چون بخشی را کشاورزان برای مصارف خود نگه داشتند و بخشی را به کارخانه‌های آرد، مباشران و کارگزاران تعاون روستایی و سیلوهای غله فروختند یا عده ای دیگر به جای خرید جو برای دامهای خود با قیمتی بالاتر از گندم به فکر جایگزینی گندم با جو در خوراک دامهای خود افتادند.

محمدرضایی در پایان با اشاره به این که باید نمایندگان مجلس اختیار تعیین قیمت خرید تضمینی گندم را به وزارت کشاورزی بدهند، تصریح کرد: وقتی گندم قیمتش پایین باشد کشاورزان به جای گندم روی به کاشت محصول دیگری می آورند که با چنین اتفاقی کشور با کمبود گندم در سالیان آتی روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.