۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۰۰۶۲۶ ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲ دسته: دولت و حکمرانی
۰

وزرای خارجه سه کشور هند، برزیل و آفریقای جنوبی در دیداری سه جانبه، بر ضرورت تغییر در نظامات تصمیم‌گیری جهانی و اصلاح ساختار نهادهای بین‌المللی، از قبیل سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و گروه G20 تأکید کردند. در این بیانیه بر ضرورت افزایش اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل، دموکراتیک‌تر و پاسخگوتر شدن WTO و نقش آفرینی بیشتر کشورهای درحال توسعه در نهادهایی همچون IMF، G20 و FATF تأکید شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر بیشتر مورد توجه کشورهای جهان، خصوصا کشورهای درحال توسعه قرار گرفته است، نحوه مدیریت نهادهای بین‌المللی است که به تصمیم سازی درخصوص امور مهم جهانی می‌پردازند.

نظامات تصمیم‌گیری جهانی نیازمند تغییرات اساسی است

در همین راستا وزرای خارجه سه کشور هند، برزیل و آفریقای جنوبی در دیداری سه جانبه، بر ضرورت تغییر در نظامات تصمیم‌گیری جهانی و اصلاح ساختار نهادهای بین‌المللی از قبیل سازمان ملل، سازمان تجارت جهانی و گروه G20 تأکید کردند.

در بیانیه این سه کشور آمده است: نظامات تصمیم گیری جهانی از جمله سازمان ملل، WTO و G20 باید به نحوی اصلاح شود که نقش همه کشورها، خصوصا کشورهای درحال توسعه در تصمیم‌گیری‌ها تقویت شود و همچنین این نهادها پاسخگویی بیشتری در برابر کشورهای عضو داشته باشند. نظامات تصمیم‌گیری جهانی مبتنی بر چندجانبه‌گرایی، باید تغییر کنند و ما از اصلاح ساختاری این نهادها حمایت می‌کنیم.

این کشورها تأکید کرده‌اند «احترام به حق توسعه و پیشرفت» و «برابر بودن فرصت‌ها» باید در تصمیم‌گیری‌های جهانی وجود داشته باشد، درحالیکه اکنون در نظامات تصمیم‌گیری جهانی به این موارد کمتر توجه می‌شود.

سه کشور هند، برزیل و آفریقای جنوبی از جمله اعضای گروه بریکس هستند که در کنار یکدیگر بلوک IBSA را نیز تشکیل می‌دهند.

همه کشورها باید در تصمیم‌گیری‌های جهانی سهیم باشند

در بیانیه مشترک صادر شده از سوی سه کشور آمده است: مردم باید در مرکز تصمیم‌گیری‌ها قرار بگیرند. تنها در این صورت است که نظامات تصمیم‌گیری در نهایت می‌تواند پاسخگوی خواسته‌ها و انتظارات مردم جهان باشد.

راویش کومار، سخنگوی وزارت خارجه هند پس از این دیدار در پیامی گفته است: بهبود نظامات تصمیم‌گیری مبتنی بر چندجانبه‌گرایی ضروری است. سه کشور هند، برزیل و آفریقای جنوبی نیز بر این موضوع تأکید کرده‌اند که نظامات تصمیم‌گیری باید همه‌گیرتر و پاسخگوتر باشد و کشورهای بیشتری بتوانند در آن‌ها مشارکت نمایند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل بیشتر شود

در بیانیه سه کشور درخصوص ضرورت اصلاح ساختار نظامات تصمیم‌گیری جهانی، از روند کند تغییرات نهادهای بین‌المللی و به طور خاص سازمان ملل انتقاد شده است. در این بیانیه آمده است: تا به حال مذاکرات متعددی برای افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل مذاکرات متعددی بین کشورهای جهان صورت گرفته است، اما تغییر ساختار این نهاد روند بسیار کندی دارد که موجب نگرانی است. این درحالیست که برای بهبود عملکرد شورای امنیت سازمان ملل لازم است کشورهای بیشتری در تصمیم‌گیری‌های آن نقش داشته باشند.

این کشورها تأکید کرده‌اند در هفتادوپنجمین جلسه سالانه سازمان ملل که در سال آینده میلادی برگزار خواهد شد، مسئله تغییرات جامع ساختار سازمان ملل، با تأکید بر افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت این سازمان، در دستور کار قرار بگیرد.

ساختار WTO باید دموکراتیک تر شود

در بیانیه این کشور درخصوص وضعیت تصمیم‌گیری‌های جهانی در عرصه اقتصاد و تجارت نیز مواردی مطرح شده است. در این زمینه مسئله اساسی اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی است که در سال‌های اخیر به یک چالش جهانی تبدیل شده است.

در بیانیه سه کشور هند، برزیل و آفریقای جنوبی در این خصوص آمده است: ساختار تصمیم‌گیری اقتصاد جهان و به طور خاص سازمان تجارت جهانی نیازمند تغییر است و باید پاسخگوتر و دموکراتیک‌تر گردد. WTO باید برای «حق توسعه» کشورهای درحال توسعه اهمیت بیشتری قائل شود و در توافقات آن به کاهش نابرابری موجود بین کشورها توجه گردد.

در بیانیه این کشورها همچنین بر ضرورت نقش آفرینی بیشتر کشورهای درحال توسعه در نهادهایی همچون IMF، G20 و FATF تأکید شده است.

منبع: فایننشال اکسپرس yon.ir/NBYQL

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.