۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۹۴۲ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰ دسته: انرژی
۰

محمدنژاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه ساتبا گفت: موضوع گران کردن برق مازاد بر الگوی مصرف برای مشترکین پرمصرف، هم با منطق و هم با عدالت‌محوری سازگار است. همچنین به ترویج فرهنگ صحیح مصرف کمک می‌کند. بنابراین لازم است قوانینی گذارده شود که کسانی را که خارج از استاندارد مصرف می کنند وادار به پرداخت جریمه کند.

جعفر محمدنژاد معاون برنامه‌ریزی و توسعه ساتبا در گفت‌وگو با مسیر اقتصاد با اشاره به خاموشی‌های سراسری تابستان امسال ابراز کرد: بخش عمده‌ای از مردم که به اندازه مصرف می‌کنند نباید تاوان تعداد قلیلی را بدهند که می‌خواهند بیشتر از الگو مصرف کنند.

افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف منطقی و عادلانه است

وی افزود: آن‌ها که نسبت به سایرین مصرف بیشتری دارند باید پول واقعی آن را بپردازند و نباید به ازای مصرف مازاد از یارانه برخوردار شوند. جمهوری اسلامی باید به لحاظ اهداف عدالت محورانه خود همه مردم را به اندازه ضرورت و نیازهای اولیه، در انرژی و آب سهیم کند.

محمدنژاد ادامه داد: موضوع گران کردن برق مصرفی مازاد برای مشترکین پرمصرف، هم با منطق و هم با عدالت‌محوری سازگار است. همچنین با فرهنگ صحیح مصرف همخوانی دارد و به ترویج آن کمک می‌کند.

تامین منابع مالی مطمئن نیاز ضروری توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

محمدنژاد درباره ضرورت تامین منابع مالی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور خاطرنشان کرد: از منظر ضرورت اجرا بعید است آدم دلسوزی در این رابطه تردید داشته باشد. عواملی همچون آلاینده‌های زیست محیطی، منابع آبی کم و روستاهایی که به خاطر کم آبی کشاورزی را کنار گذاشته‌اند و از طرفی مزایایی مانند اشتغال زایی و … حرکت به سمت تجدیدشونده‌ها را توجیه‌پذیر کرده است.

وی ادامه داد: تامین منابع مالی مطمئن نیاز ضروری انرژی‌های تجدیدپذیر است. یکی از راهکارهای موجود، دریافت عوارض برق از همه به جز مشترکین روستایی است که درآمد حاصل از آن به کمک توسعه تجدیدپذیرها می‌آید.

محمدنژاد گفت: لازم است قوانینی گذارده شود که کسانی را که خارج از نرم استاندارد مصرف می کنند وادار به پرداخت جریمه کند و همچنین مصرف بهینه را ترویج نماید. مانند ماده ۱۲ قانون اصلاح الگوی مصرف که با استناد به آن اگر شما بدون سوخت، نیروگاهی ایجاد کردی یا راندمان نیروگاه موجود را بالا بردی، قانون بر وزارت نفت تکلیف کرده است به مقدار سوخت صرفه‌جویی شده، خود آن سوخت یا معادلش را بر حسب فوب خلیج فارس یا قیمت نیروگاهی به شما بدهد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ساتبا در پاسخ به این پرسش که آیا درآمد حاصل از جریمه مشترکین پرمصرف در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هزینه خواهد شد یا خیر، گفت: مسئولین صنعت برق اعلام کرد‌ه‌اند که پرمصرف‌ها را جریمه می‌کنیم و نگفته‌اند چقدر، فقط گفته‌اند برق مصرفی مازاد آن‌ها با نرخ بالاتر محاسبه خواهد شد. دوم اینکه این مبلغ گرفته شود، در کجا هزینه می‌شود؟ خود توانیر موضوعاتی مانند اصلاح شبکه و کاهش تلفات شبکه را دارد که نیازمند منابع مالی است.

طرح جریمه پرمصرف‌ها باید به طور جامع تصویب و اجرایی شود

وی ادامه داد: روال اجرایی شدن چنین طرح‌هایی این است که طرح را توانیر آماده می‌کند و به وزیر نیرو ارائه می‌کند و چکش کاری‌هایشان را روی طرح انجام می‌دهند. بعد از آن وزیر، طرح را در هیئت وزیران مطرح می‌کند و هیئت وزیران در مورد آن نظر خواهد داد. وقتی طرح مصوب شد برای اجرایی شدن، ابلاغ خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و توسعه ساتبا گفت: لازم است اینگونه آیین‌نامه‌های اجرایی، کاملا مشخص باشند. برای مثال اگر مشخص باشد که درآمد ما میزان معینی افزایش پیدا می‌کند. آن وقت ما برای سال ۹۸ می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم که میزان مشخصی افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر داریم که منابعش تامین خواهد شد.

محمدنژاد افزود: برای مثال دستورالعمل ۲۰ درصد به صورت جامع اجرایی نشده است. بر اساس این دستورالعمل، دستگاه‌های دولتی باید ۲۰ درصد از برقشان را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کنند. اما یکسری راهکارها و قوانین در آن مغفول مانده است. هنوز در وزارت نیرو آیین‌نامه اجرایی جامعی برای این موضوع تدوین نشده است. وگرنه این موضوع تامین منابع خوبی برای تجدیدپذیرها است. به هر صورت زمانی که درآمد حاصل از اینگونه طرح‌ها، برای توسعه تجدیدپذیرها یا اصلاح شبکه‌ها یا بهینه کردن نیروگاه‌های ما به کار رود، همه در راستای منافع ملی است.

افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خواسته عمومی مردم

لازم به ذکر است به گفته حقی‌فام سخن‌گوی صنعت برق، افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خواسته عمومی مردم و مجلس شورای اسلامی از وزارت نیرو بوده است و این ​افزایش تعرفه تنها برای ۱۵ درصد مشترکان پرمصرف در نظر گرفته شده است و ۸۵ درصد مصرف کنندگان که الگوی مصرف را رعایت می کنند نباید از افزایش قیمت نگرانی داشته باشند.[۱]

همچنین وی، چندی پیش پیشنهاد داده بود مشترکانی که بیش از دو برابر الگو، مصرف می‌کنند از سلول های خورشیدی برای تامین برق خود استفاده کنند. با توجه به اینکه وزارت نیرو خرید مازاد برق تولید پراکنده بخش خصوصی را تضمین کرده است، نصب تجهیزات تجدیدپذیر مانند سلول‌های خورشیدی از طرف مشترکینی که نیاز به مصرف برق بیشتر از الگو دارند، نه تنها برای خود این مشترکین صرفه اقتصادی به همراه دارد بلکه از وقوع خاموشی‌ به ویژه در تابستان جلوگیری می‌کند.

در زمینه حمایت از تولیدکنندگان خصوصی برق محمد صادق‌زاده معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا گفته است در طول تابستان به دلیل افزایش پیک مصرف، به طور متوسط حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت برق خریداری شده از تولیدکنندگان افزایش خواهد یافت و تولیدکنندگان هنگام دریافت صورتحساب‌های برق متوجه تفاوت وجوه دریافتی و قرادادهای منعقده خواهند شد[۲].

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صدا و سیما، کد خبر: ۲۲۱۳۲۲۰

[۲] ایرنا، کد خبر: ۸۳۱۲۸۰۱۴

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.