به گزارش مسیر اقتصاد خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، مدتی است رسم پیش فروش اینترنتی برخی مدلهای گوشی پیش از عرضه عمده در بازار کشور بین برندهای موبایل باب شده است.
آنها قبل از اینکه آخرین مدل گوشیشان وارد کشور شود با پیش ثبت نام هیجانی ورودش را اعلام میکنند و تخفیفهایی نیز برای اولین خریداران در نظر میگیرند؛ اما این بار پیش فروش اخیر یک مدل از گوشی برند هواوی با نوسان شدید نرخ ارز همراه شد و این داستان سر دراز پیدا کرده است.
در پی افزایش شدید نرخ ارز در کشور، پس از اینکه چندی پیش مشخص شد اغلب واردکنندگان گوشی دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دریافت کردهاند و کالای وارد شده را با نرخ روز دلار یعنی حدود ۷ تا ۸ هزار تومان به فروش میرسانند، برخورد با متخلفان آغاز شد؛ در این برخوردها برخی واردکنندگان دستگیر و کالاهای انبارهایشان توقیف شد و بلاتکلیفی ثبت سفارش جدید موبایل و نحوه محاسبه ارز گوشیهای در گمرک مانده نیز به این عوامل اضافه شد تا در نهایت بازار موبایل با کمبود تزریق گوشی مواجه شود.
در ماجرای این پیش فروش بحث برانگیز، در خردادماه امسال برند هواوی در ایران پیش فروش غیرحضوری گوشی هواوی y5 prime 2018 را از طریق فروشگاههای اینترنتی با قیمت ۷۲۹ هزار تومان با موعد تحویل تیر ۹۷ انجام داد که این کالاها هنوز تحویل خریداران نشده است.
تعداد تقریبی گوشی های پیش فروش شده ۱۵۰۰ عدد گوشی است.
فروشگاه اینترنتی بامیلو هم که به عنوان فروشگاه اصلی برای پیش فروش به مشتریان معرفی شده بود پس از تاخیر در تحویل کالا، در تماس مکرر خریداران برای پیگیری ارسال کالا، نوسان نرخ ارز و تامین نشدن کالا توسط شرکت واردکننده را دلیل ارسال نشدن کالا عنوان کرده است.
تاخیر در ارسال کالا باز هم ادامه می یابد و اما فروشگاه در ۱۶ تیر ۹۷ از تامین شدن کالا و شروع ارسال از روز های آتی برای تمامی خریداران خبر میدهد که این وعده نیز محقق نمیشود.
در نهایت فروشگاه در مرداد ماه ۹۷ در پیامک دیگری به خریداران اعلام میکند که خریداران می توانند سفارش را لغو کنند زیرا امکان تامین کالا تا ۶ ماه آینده وجود ندارد. همچنین شمارهای برای پیگیری به مشتریان داده می شود.
در تماس با شمارهای که برای پیگیری معرفی شده، اپراتور پاسخگو در این باره پاسخ داد که «این موضوع بررسی شده و خریداران باید موضوع را از فروشگاه اینترنتی پیگیری کنند زیرا طبق اطلاع موجودی انبار فروشگاه به اتمام رسیده است.»
معمولا در روال این نوع پیش ثبت نام ها، فروشگاه اینترنتی به تعداد سفارشی که از خریداران برای گوشی موردنظر گرفته به واردکننده کالا درخواست تامین کالا میدهد.
ماجرای این پیش فروش به سادگی تمام نمی شود زیرا در این بین حقوق خریداران ضایع شده است و در نتیجه تغییرات یکباره نرخ ارز در کشور اکنون برخی مصرفکنندگان گوشی موبایل نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر متحمل هزینه شده اند.
یکی از خریداران در این باره به فارس، گفت: «ماهها پولم را نگه داشتهاند و اکنون میگویند گوشی نداریم. مجموع هزینه های دریافتشده از پیش ثبتنام این گوشی رقم زیادی است که در این مدت در اختیار فروشگاه بوده است. اگر همان موقع گوشی دیگری خریده بودم بهتر بود زیرا با گرانیها اخیر گوشی هم مواجه نمی شدم. پول گوشیها را از پیش گرفته اند و اکنون که گوشی گران شده راضی نمی شوند جنس پیش فروش کرده را با قیمت معامله شده به مردم بدهند.»
خریدار دیگری گفت که برای پیگیری حقش در اینماد enamad.ir و اتحادیه کسب و کارهای مجازی ecunion.ir از این فروشگاه شکایت کرده است زیرا لوگوی آنها روی سایت این فروشگاه قرار دارد و مدعیاند که مرجع رسیدگی به شکایت از این کسب و کارها هستند.
*پاسخ فروشگاه اینترنتی: به محض تامین کالا توسط تامین کننده، گوشی ها تحویل خواهد شد
فارس این موضوع را از فروشگاه اینترنتی یاد شده پیگیری کرده است.
این فروشگاه با ارایه توضیحاتی اعلام کرد: «کمپینY5 یک کمپین ویژه پیش فروش اختصاصی بوده که به مناسبت رونمایی از یک محصول جدید، در بامیلو برگزار شد. بامیلو پیش از این نیز تجربیات مشابه و موفق دیگری نیز در پیش فروش محصولات داشته است.
در رابطه با کمپین Y5، متاسفانه به علت مشکلات پیش آمده برای تامین کننده کالا، تاکنون امکان تحویل کالا توسط ایشان محقق نشده است. اگرچه همچنان سفارش ها پا برجا بوده و به محض تامین کالا توسط تامین کننده، به مشتریان محترم تحویل خواهد شد.
علی رغم اینکه موضوع کاملا خارج از اراده و اختیار بامیلو بوده است و با توجه به شرایط معمول در پیش فروش کالاها که احتمال آن گاها وجود دارد بامیلو برای جلب رضایت مشتریان عزیز و همچنین عذرخواهی بابت تاخیر اتفاق افتاده، تمامی مصرف کنندگانی که این کالا را سفارش داده اند یک کد خرید به عنوان هدیهای جهت عذرخواهی از این پیشامد غیرقابل کنترل دریافت نموده اند. اگرچه خریداران در صورت انصراف از خرید به هر دلیل، میتوانند تمام وجه خود را در کوتاهترین زمان ممکن بازپس بگیرند.
بامیلو به عنوان بزرگترین مارکت پلیس ایران همه سعی خود را انجام داده تا در نوسانات غیرمترقبه بازار، با انعقاد تفاهم نامه های همکاری با تامین کنندگان امکان خرید محصولات با قیمت های ویژه را برای مشتریان فراهم نماید و در رابطه با این کمپین نیز تلاش کرده تا موضوع پیش آمده در کوتاهترین زمان ممکن همراه با رضایت مشتریان رفع شود.»
به گزارش فارس، به نظر می رسد راه حل منطقی برای پایان این ماجرا همان تحویل گوشی با نرخ پیش ثبت نام هر چند با تاخیر به خریداران باشد. در این ماجرا هم تامین کالا و خریدار از افزایش نرخ دلار متضرر شده اند اما در نهایت با این شیوه، ضرر بین هر دو طرف تقسیم می شود.
با سلام
بنده نیز دقیقا مدلی مشابه همین را داشته ام.تعداد ۱۴ عدد از این مدل گوشی را پیش خرید کرده بودم زمان تحویل کالا ۲ تیر ماه بود که این اتفاق نیفتاد .بعد از تماس های پیاپی که همیشه از صد در صد بودن تامین کالا صحبت می کردند.در تاریخ ۴ شهریور تماس گرفتیم و درخواست صحبت با مدیر سایت بامیلو رو داشتیم که عصر همان روز یک تماس از طرف مدیر سایت داشتیم که از لغو سفارش صحبت کردند و زمانی که بنده از گرفتم خسارت صحبت کردم گفتند که اینجا بنگاه های مالی مثل بانک نیست که بخواد خسارت بده و بدون هیچ گونه خسارتی از طرف خودشون لغو سفارش زدند.الان بنده موندم کجا باید ازشون شکایت کنم و پیگیر حقم باشه