۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۶۷۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵ دسته: آبخیزداری، کشاورزی کارشناس: امین محمودی
۱

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا به همراه ارتش این کشور، طی تحقیقی به این نتیجه رسیدند که سرمایه گذاری در اجرای عملیات آبخیزداری می تواند به احیای منابع طبیعی رودخانه کنتیکات در این کشور کمک شایانی نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد مطالعه چندین ساله دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که احیای جریان طبیعی آب رودخانه کنتیکات از طریق تغییر در فعالیت های سدسازی، مزایای زیست محیطی عمده ای برای حوضه های آبخیز به همراه خواهد داشت.

کاهش خطرات سیلاب با اجرای آبخیزداری

همچنین آن ها به این نتیجه رسیده اند که اگر در جریان آب تغییری حاصل شود ممکن است بهبود اکوسیستم موجود در اطراف رودخانه، تنوع حیات وحش، کاهش خطرات سیلاب و آسیب های جانبی را به دنبال داشته باشد.

به همین دلیل سازمان حفاظت از محیط زیست، ارتش آمریکا و مهندسین آن به همراه محققان دانشگاه ماساچوست مجددا در تحقیقی روی ۷۳ سد بزرگ اطراف حوضه آبخیز رودخانه کنتیکات در ایالات نیوهمپشایر، ورمونت و ماساچوست به این نتیجه رسیدند که این سدها توانسته اند به همراه فعالیت های آبخیزداری مانعی برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیلاب ها باشند.

سرمایه گذاری ۲.۶ میلیون دلاری آمریکا برای احیای حوضه آبخیز رودخانه کنتیکات

در همین رابطه تیم دگن، یکی از مهندسین ارتش آمریکا گفت: این مطالعه برای کشور حدود ۲.۶ میلیون دلار هزینه در بر داشته است که نیمی از آن بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است و نیمی از آن را ارتش متقبل شده است؛ چراکه حفاظت از منابع طبیعی خدمت غیرمادی به مردم اطراف حوضه آبخیز رودخانه کنتیکات است.

کتی کندی کارشناس محیط زیست نیز اذعان کرد: از مدل های پیشرفته کامپیوتری برای ارزیابی جریان رودخانه در این حوضه های آبخیز در شرایط مختلف آب و هوایی بهره گرفته شده است. وی افزود: احداث ۳۰۰ سد در این حوضه آبخیز قطعا تاثیرات بسیار عمیقی به همراه داشته است.

کندی گفت: یکی از اهداف و استراتژی های اصلی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا در این حوضه آبخیز، این بوده است که احداث سدهای کوچک در اولویت قرار گیرد و احداث سدهای بزرگ از اولویت این سازمان خارج شود؛ چراکه سدهای کوچک نقش عمده ای در کنترل سیلاب ها و رواناب های فصلی ایفا می کنند و علاوه بر این مردم می توانند از مزایایی تامین آب و برق و همچنین امکانات گردشگری و تفریحی آن ها استفاده کنند.

حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری با بهره گیری از آبخیزداری

کندی با بیان اینکه رودخانه کنتیکات در مرز با آمریکا و در ۴۱۰ مایلی جنوب لانگ آیلند واقع شده است، گفت: می توان وضعیت اکولوژیکی، تامین منابع آبی و همچنین حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری در این منطقه را با اجرای آبخیزداری بهبود داد و احیا کرد.

به عنوان مثال این تحقیق نشان داد که احداث سدها جریانات طبیعی آب در رودخانه کنتیکات را مختل کرده و سبب می شود زندگی آبزیان بومی با خطر روبر شود؛ زیرا زمانی که جلوی جریان طبیعی رودخانه از طریق سدسازی گرفته شود، ماهیان از رسیدن به زیستگاه طبیعی خود و تولیدمثل باز می مانند.

به علاوه احیای جنگل ها از طریق فعالیت های آبخیزداری سبب می شود که علاوه بر نفوذ آب به دل سفره های زیر زمینی و تامین آب، گونه های مختلف جانوری جذب آن شوند، گیاهان بومی از بین نروند و خطرات سیلاب های فصلی به طرز چشمگیری کاهش یابند.

کندی گفت: قطعا آبخیزداری می تواند به انعطاف پذیری جریان رودخانه کنتیکات کمک شایانی نماید و از آسیب رساندن سیل ها به مردم سکنی گزیده در اطراف این رودخانه کمک کند.

منبع: sentinelsource.com

  1. ۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از۹۵% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از ۹۵% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج ازشهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    ۲- آرزوی اینجانب از تاریخ ۱۳۷۰/۱۲/۲۲ تا تاریخ ۱۳۷۶/۰۷/۳۰ که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ ۱۳۷۶/۰۸/۰۱ تا تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۲ که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ ۱۳۸۸/۱۲/۱۳ تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
    امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.
    چه حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در ایران حاکم باشد و چه حکومت نزدیک به ۵۰ ساله جمهوری اسلامی در ایران حاکم باشد اراضی ملی در سطح کشور ایران در طول تاریخ متعلق به سرمایه دارهای صاحب قدرت و نفوذ بوده است و بین حکومت های قبل ازاسلام یا حکومت های بعد ازاسلام تفاوتی وجود ندارد.
    ۵ نوع زمین خوار در کشور ایران وجود دارد ۱- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به کارکنان (الف – اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان … ب – اداره اجازه برداشت آب از زیر زمین در شهرستان … پ – اداره واگذاری زمین برای توسعه کشاورزی در شهرستان … ت – اداره ثبت اسناد املاک در شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۲- یکی شخص یا اشخاصی که نتواند یا نتوانند به موقع و به اندازه رشوه خود را به الف – اداره شهرسازی شهرستان … ب – اداره روستا سازی شهرستان … پ – اداره ثبت اسناد املاک شهرستان … بپردازد یا بپردازند ۳- ... ۴- ... ۵- ... این شخص یا اشخاص از طرف مراجع مربوطه به عنوان زمین خوار به اداره دادگستری شهرستان … معرفی می شوند تا درس عبرتی شوند برای ملت بزرگ ایران

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.