۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۳۴۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات
۰

در حال حاضر تنها یک درصد از مردم پاکستان مالیات پرداخت می کنند و این مسئله موجب عدم تأمین درآمدهای مالیاتی دولت و کسری بودجه شده است. برای رفع این مشکل دولت پاکستان راه اندازی یک سامانه جامع مالیاتی را در دستور کار قرار داده است که علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی، امکان وضع پایه های مالیاتی جدید را فراهم می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان اعلام کرده است که این کشور قصد دارد سامانه جامعی را در نظام مالیاتی خود راه اندازی نماید.

با استفاده از سامانه جدید مالیاتی در کشور پاکستان، سابقه پرداخت مالیات از سوی تمامی مالیات دهندگان پاکستانی به طور کامل ثبت می شود و علاوه بر جلوگیری از فرار مالیاتی، این امکان فراهم می شود که پایه های مالیاتی جدیدی در دستور کار قرار بگیرد و بتوان مالیات های متنوع را از مشمولین آن دریافت کرد.

یک درصد از مردم پاکستان مالیات پرداخت می کنند

بر اساس اعلام نخست وزیر پاکستان، در حال حاضر تنها کمتر از یک درصد از جمعیت ۲۱۰ میلیون نفری این کشور مالیات پرداخت می کنند. از این رو دولت این کشور طرح جدید مالیاتی را به منظور بهبود نظام ارزش گذاری دارایی ها و کاهش نرخ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در دستور کار قرار داده است.

بر اساس این طرح گرچه میزان مالیات افراد کاهش می یابد اما در صورت جلوگیری از فرار مالیاتی، درآمدهای دولت از محل مالیات افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

نسبت پایین مالیات بر تولید در پاکستان

بر اساس گزارش های منتشر شده از میزان درآمدهای مالیاتی دولت پاکستان، نسبت کل درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در این کشور در حدود ۱۲ درصد است.

از این رو نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در کشور پاکستان به مراتب پایین تر از میانگین دیگر کشورهای دنیاست و از این منظر کشور پاکستان یکی از بدترین عملکردها را در بین تمامی کشورهای جهان دارد.

استفاده از سامانه های الکترونیکی تنها را جلوگیری از فرار مالیاتی

پیش از این دولت پاکستان بارها برنامه هایی را برای جلوگیری از فرار مالیاتی شهروندان در دستور کار قرار داده است. اما این برنامه ها همگی با مقاومت و مخالفت مردم و فعالین کسب و کار و در نهایت شکست مواجه شده اند.

از این رو دولت پاکستان تصمیم گرفته است با استفاده از سامانه های الکترونیکی و ایجاد الزام اجرا، مردم و فعالین کسب و کار را به سمت پرداخت مالیات قانونی سوق دهد.

نخست وزیر پاکستان در این خصوص گفته است: «حل مشکل فرار مالیاتی با استفاده از راهبردهای چندجانبه امکان پذیر است. برای این منظور می توان بر میزان هزینه کرد افراد نظارت کرد. از این رو قصد داریم اطلاعات درآمدی افراد را از روش هایی همچون نظارت بر قبض تلفن، قبوض خدماتی، سفرهای خارجی، هزینه از کارت های اعتباری و دیگر موارد مشابه استخراج نماییم.»

دریافت مالیات از مشمولان، راه حل مناسب مشکل کسری بودجه

در حال حاضر دولت پاکستان با مشکل کسری بودجه مواجه است. در سال های اخیر این کشور برای جبران کسری بودجه خود به استقراض از منابع خارجی روی آورده است که موجب افزایش بدهی های خارجی دولت این کشور شده است.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد پاکستان این کشور قصد دارد در آینده نزدیک ۲.۵ میلیارد دلار دیگر از طریق انتشار اوراق صکوک تأمین مالی نماید.

با اینحال در صورتی که دولت پاکستان بتواند از فرار مالیاتی جلوگیری نماید و پایه های مالیاتی عادلانه ای وضع نماید، بخش زیادی از مشکل کسری بودجه نیز مرتفع خواهد شد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.