۰۲ آبان ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۶۰۰ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰ دسته: یادداشت‌های شما
۱

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

در جریان مذاکرات دور اروگوئه در سازمان تجارت جهانی، فشار فراوانی از سوی امریکا بر ژاپنی ها برای باز کردن دروازه های کشورشان روی برنج امریکایی وجود داشت. استدلال آمریکایی ها این بود که برنجشان هم با کیفیت تر است و هم در قیمت نازل تری نسبت به برنج بومی ژاپن، عرضه می گردد. اما علیرغم همه ­ی این توجیهات ژاپنی‌ها زیر بار نرفتند و در نهایت تهدید آمریکایی­ ها مبنی بر جلوگیری از صادرات ژاپن بود که آنها را به گشودن درها واداشت.

این پافشاری ژاپنی ها در مصرف برنج بومی نشان می دهد که تولید محصولات کشاورزی صرفا یک پدیده ­ی اقتصادی نیست؛ بلکه در این میان ملاحظات زیست­ محیطی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز دخیل است.

جامعه ­ی ایرانی در افق چشم انداز بیست ساله، به عنوان کشور برتر منطقه و برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی و بهره­مند از محیط‌زیست مطلوب تصویر گشته است و با توجه به تنوع زیست­ محیطی کشورمان، بخش کشاورزی ظرفیت پیشتازی در مقایسه با رقبای منطقه­ ای را داراست.

بخش کشاورزی، با زیربخش هایی همانند زراعت، دامپروری، شیلات و جنگل داری از جمله مهم ترین بخش های اقتصاد ایران محسوب می شود؛ اما متاسفانه به این بخش توجه کافی نشده و نمی شود. این در حالی است که در سال ۹۱ که همه بخش ها با تأثیر از تحریم ها رشد منفی داشتند، بخش کشاورزی رشد ۶.۳ درصدی داشته است.

با توجه به مقاوم بودن بخش کشاورزی در برابر تحریم های اقتصادی به دلیل درونزا بودن، امکان تبدیل کشاورزی به محور اصلی اقتصاد مقاومتی وجود دارد. اهمیت کشاورزی از آنجا ناشی می شود که عرضه کننده عوامل اساسی زندگی بشر است و در تمامی فعالیت ها و صنایع، مورد نیاز است. به قول آدام اسمیت، کشاورزی و تغذیه شرط حیاتی رشد هر اقتصاد است.

محور قرار دادن کشاورزی می ­تواند به جایگزینی بخش ­های پر ریسک (نفت) با بخش های کم ریسک (کشاورزی) بینجامد و نقش پررنگی در توسعه اقتصادی ایفا نماید. همچنین بخش کشاورزی به دلیل تحت مالکیت بودن مردم و بخش خصوصی،  ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی مردمی بودن را داراست.

به اعتبار مقاوم بودن بخش کشاورزی، دولت باید با توجه به صرفه اقتصادی کمتر آن نسبت به دیگر بخش ها، به ارائه مشوق هایی در زمینه ­ی سرمایه ­گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی بپردازد.

با توجه به شرایط فشار و اعمال تحریم علیه کشورمان، مفهوم اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصادی که توانایی دفع فشارها و تحریم ها را داشته باشد و در عین حال شکوفا بماند، مطرح است. از همین رو بخش کشاورزی می تواند در راستای مقاوم سازی اقتصادی محور قرار گیرد.

  1. بسيار خوب اگر به توان اشتغال زايي بالاي كشاورزي نيز اشاره مي شد نيز مفيد بود

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.