۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۱۱۳۶۳ ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ دسته: انرژی کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

ایده انتقال الکتریسیته بصورت بی سیم به نقاط دوردست همواره یکی از بلندپروازانه‌ترین خواسته‌های بشر بوده است. طرح (Emrod) توسط یک شرکت نیوزیلندی در راستای تحقق بخشیدن به این خواسته در مراحل آزمایشی قرار دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد شبکه‌های توزیع و انتقال برق در حال حاضر به دو شیوه مرسوم خطوط زیرزمینی و دکل‌های خطوط انتقال، مورد استفاده قرار می‌گیرند. هزینه بالای نصب و نگهداری تجهیزات و سیستم‌های مرتبط با این بخش از جمله چالش‌های اساسی پیش رو صنعت برق می‌باشد. طرح (Emrod) در نیوزیلند طرح نوآورانه‌ای است که می‌تواند کمک بزرگی به توسعه و پیشرفت صنعت انتقال و توزیع برق کند.

طرح Emrod جهت انتقال بی سیم الکتریسیته به نقاط دوردست

طرح آزمایشی انتقال نیروی برق بصورت بی سیم، برای اولین بار در دنیا توسط نیوزیلند در دست اجرا قرار دارد. این فناوری قرار است بعنوان جایگزینی مناسب و مطمئن برای خطوط انتقال مسی فعلی باشد. در صورت موفقیت این طرح، انقلاب جدیدی در زمینه فناوری توزیع و انتقال الکتریسیته بوقوع خواهد پیوست.

در این طرح که تحت عنوان (Emrod) نامگذاری شده است، الکتریسیته از طریق امواج الکترومغناطیسی بصورت کاملا ایمن و مطمئن، در مقیاس وسیع انتقال پیدا میکند.

آقای کوشنر[۱] از مجریان اصلی این طرح و کارآفرین نمونه در حوزه فناوری، در رابطه با طرح Emrod میگوید: در دنیا ظرفیت‌های بسیاری در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، مثل انرژی بادی و خورشیدی وجود دارد اما چالش اصلی پیش‌رو، هزینه بالای انتقال و توزیع الکتریسیته تولید شده از این منابع انرژی است که همچنان از روش‌ها و سیستم‌های ستنی در این بخش استفاده می‌شود.

هزینه بالای خطوط انتقال و توزیع برق حاصل از مزارع بادی دریایی

در نیوزیلند، استفاده از مزارع بادی دریایی جهت تولید انرژی بادی کاربرد زیادی دارد. الکتریسیته تولیدی با استفاده از خطوط انتقالی که در عمق آب نصب شده‌اند انجام می‌شود. اما هزینه نصب و نگهداری چنین خطوطی، در حال حاضر بسیار بالاست و این امر، هزینه نهایی تولید انرژی از مزارع بادی دریایی را از بابت صرفه اقتصادی تحت الشعاع قرار می‌دهد.

کوشنر در ادامه می‌گوید: بدین منظور، من قصد ارائه یک راه حل مقرون بصرفه و و سازگار با محیط زیست جهت انتقال الکتریسیته تولیدی از انرژی‌های تجدید پذیری از جمله بادی و خورشیدی داشتم.

وی افزود: فناوری‌های مورد استفاده در بخش تولید و ذخیره‌سازی انرژی طی قرون‌ گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است اما فناوری بخش انتقال و توزیع انرژی، از زمان ادیسون و زیمنس، با پیشرفت شگرفی در مقایسه با بخش تولید و ذخیره‌سازی انرژی همراه نبوده است. خطوط انتقال برق مرسوم فعلی که از جنس مس هستند نیز توسط شرکت آمریکایی وستینگ هاوس[۲] ، نخستین بار حدود ۱۵۰ سال پیش به بشر معرفی شده است که تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای طرح Emrod در کاهش قطعی شبکه و پایداری سیستم توزیع برق

با اجرای این طرح ، هزینه‌های مرتبط با زیرساخت و توسعه شبکه خطوط انتقال و توزیع برق بطور محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد. لذا این فناوری توانایی ایجاد یک سیستم انتقال الکتریسیته پایدار و ارزان را در مناطقی چون آفریقا و جزایر دوردست واقع در اقیانوس آرام که دسترسی آنها به خطوط شبکه انتقال برق بدلیل هزینه بالای ایجاد زیرساخت‌های لازم و یا مسافت طولانی، دشوار است را دارد.

از دیدگاه آماری نیز این طرح کاملا بصرفه و قابل توجیه است. کوشنر در این رابطه اظهار می‌کند: آمارهای بدست آمده حاصل از شبیه‌سازی اجرای این طرح حاکی از صرفه اقتصادی و توجیه‌پذیر بودن این طرح می‌باشد. اجرای آن همراه با افزایش احتمالی ۵۰ درصدی در جذب پایدار انرژی خواهد بود. همچنین این فناوری تا حدود ۸۵ درصد از احتمال قطع شدن شبکه جلوگیری به عمل می‌آورد.کاهش ۶۵ درصدی در هزینه‌های ایجاد زیرساخت توسعه شبکه توزیع و انتقال برق نیز از جمله مواردی است که اهمیت کاربرد فناوری مورد استفاده در طرح Emrod را دو چندان می‌کند.

طبق برنامه ریزی‌ انجام شده، مقرر شده در ماه اکتبر سال جاری، خروجی اولیه طرح Emrod به شرکت پاورکو[۳] که دومین شرکت بزرگ نیوزیلند در زمینه توسعه شبکه انتقال برق است، جهت اجرای آزمایشی در مناطق مختلف نیوزیلند تحویل داده شود.

پینوشت:

[۱] Greg Kushnir

[۲] Westinghouse

[۳] powerco

منبع: وبسایت inavateonthenet 

انتهای پیام/ صنعت برق



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.