۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۹۳۸ ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ دسته: پول و بانک
۰

بانک مرکزی اروپا به تازگی برنامه ۳ ساله‌ای را باهدف احیای رشد اقتصادی در منطقه یورو در دستور کار قرار داده است. «کاهش مجدد نرخ بهره بانکی به منفی ۰.۵ درصد، باهدف رونق سرمایه‌گذاری»، «خرید اوراق قرضه دولتی باهدف جبران کسری بودجه دولت‌های اروپایی» و «تسهیل شرایط استقراض بانک‌های اروپایی از بانک مرکزی» از جمله برنامه‌های بانک مرکزی اروپا در این طرح ۳ ساله است که سقف اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۲۶۰۰ میلیارد یورو اعلام شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته بانک مرکزی اروپا به طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد باهدف احیای رشد اقتصادی کشورهای منطقه یورو، سیاست‌های حمایتی گسترده‌ای را در قالب یک برنامه ۳ ساله آغاز نماید.

پیش از این پیش‌بینی‌ها از عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی، نشان از احتمال وقوع رکود در سال‌های آتی داشت. از این رو بانک مرکزی اروپا برای جلوگیری از تحقق این پیش‌بینی‌ها، به عنوان متولی تعیین سیاست‌های پولی، قصد دارد در راستای جلوگیری از رکود و تداوم رونق اقتصادی گام بردارد.

بانک مرکزی اروپا «هر کاری لازم باشد» برای احیای رشد اقتصادی انجام می‌دهد

ماریو دراگی، رئیس فعلی بانک مرکزی اروپا، که زمان ریاست وی بر این نهاد پولی، تا کمتر از ۶ هفته دیگر به پایان میرسد، ضمن اعلام جزئیات این برنامه ۳ ساله، از عزم بانک مرکزی برای کمک به اقتصاد کشورهای اروپایی خبر داده است.

دراگی در سال ۲۰۱۲ و در زمان آغاز به کار خود به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا تأکید کرده بود که «هر کاری لازم باشد» برای نجات اقتصاد اروپا انجام خواهد داد. وی در نشست اخیر نیز بار دیگر شعار اولیه خود را یادآور شد و برنامه ۳ ساله بانک مرکزی اروپا را در راستای عمل به آن برشمرد.

بانک مرکزی اروپا پیش از این نیز با منفی نمودن نرخ بهره و رساندن آن به منفی ۰.۴ درصد، عزم خود را برای کمک به رونق سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در کشورهای اروپایی نشان داده بود. با وجود این بار دیگر این نرخ از سوی بانک مرکزی اروپا کاهش یافته و به منفی ۰.۵ درصد رسیده است.

در شکل زیر روند تغییر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا در طول سال‌های اخیر نشان داده شده است.

برنامه ۲۶۰۰ میلیارد یورویی بانک مرکزی اروپا برای احیای رشد اقتصادی

اما برنامه‌های بانک مرکزی اروپا در راستای تلاش برای کمک به رونق اقتصادی کشورها، در کاهش نرخ بهره محدود نمی‌شود. بانک مرکزی اروپا علاوه نرخ بهره منفی، اعلام کرده است که قصد دارد بار دیگر برنامه «تسهیل کمّی» را آغاز نماید و بر اساس آن در هر ماه نزدیک به ۲۰ میلیارد یورو، اوراق قرضه دولتی خریداری نماید.

بر این اساس بانک‌های اروپایی می‌توانند اوراق قرضه‌ای که از سوی دولت‌های اروپایی، برای جبران کسری بودجه منتشر می‌شود را از آن‌ها خریداری کنند و آن را در ازای دریافت اعتبار نقد، به بانک مرکزی اروپا بفروشند.

اجرای برنامه تسهیل کمّی بانک مرکزی اروپا بدان معنی است که شرایط برای جبران کسری بودجه از سوی دولت‌های اروپایی فراهم می‌شود و می‌توانند در راستای افزایش هزینه‌های بودجه‌ای برای ایجاد رشد اقتصادی اقدام نمایند.

علاوه بر این بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که شرایط دریافت تسهیلات بانک‌های اروپایی از بانک مرکزی را تسهیل نموده است و به این ترتیب این بانک‌ها می‌توانند مبالغ بیشتری را از بانک مرکزی اروپا استقراض نمایند.

در مجموع بر اساس برنامه ۳ ساله اعلام شده، بانک مرکزی اروپا مبلغی درحدود ۲۶۰۰ میلیارد یورو برای خرید اوراق قرضه دولتی و استقراض به بانک‌های اروپایی در نظر گرفته است.

همکاری دولت و بانک مرکزی لازمه رشد اقتصادی

رئیس بانک مرکزی اروپا ضمن تأکید بر تلاش این بانک در راستای بسترسازی برای رشد اقتصادی، از دولت‌های اروپایی درخواست نموده است در سیاست‌های مالی تجدید نظر کنند و با افزایش هزینه‌ها، شرایط را برای افزایش رشد اقتصادی فراهم نمایند.

به گفته دراگی برای رشد اقتصادی لازم است سیاست‌های مالی دولت و سیاست‌های پولی بانک مرکزی، به طور هماهنگ در این راستا تنظیم شود و اکنون که بانک مرکزی با کاهش نرخ بهره شرایط را فراهم کرده است، نوبت دولت‌هاست که با افزایش هزینه‌ها به سمت رونق اقتصادی گام بردارند.

انتقاد رئیس جمهور آمریکا از انفعال فدرال رزرو

پس از اعلام جزئیات برنامه بانک مرکزی اروپا برای احیای رشد اقتصادی، رئیس جمهور آمریکا اولین سیاستمداری بود که به این اقدام واکنش نشان داد.

ترامپ در پیامی با انتقاد از انفعال بانک مرکزی آمریکا موسوم به فدرال رزرو، گفت: «اروپایی ها برای رونق اقتصادی تلاش می‌کنند و موفق شده‌اند با کاهش نرخ بهره، نرخ برابری دلار در برابر یورو را افزایش دهند و از این طریق مانع صادرات محصولات آمریکایی به اروپا شوند؛ اما در این شرایط بانک مرکزی ما فقط نشسته است و نشسته است و نشسته است. اروپایی‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی سود هم دریافت می‌کنند، ولی ما باید سود بپردازیم.»

منابع:

اکونومیست yon.ir/6OMK2

فایننشال تایمز yon.ir/rGRVT

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.