۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۸۲۲ ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا اخیرا اقدام به تدوین سیاستی برای افزایش شفافیت قیمتی زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی کرده است. این اقدام کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در جهت تقویت جایگاه کشاورزان و افزایش تولید محصولات کشاورزی نظیر دانه‌های روغنی و از طریق کاهش ریسک مربوط به فعالیت‌های کشاورزی تا سال ۲۰۲۱ اجرا می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد مدیریت واحد بر تولید و تجارت محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا یکی از نمونه های موفق در اتخاذ روش مدیریتی صحیح بر تولید و تجارت این محصولات در جهان است. این کمیسیون با استفاده از ابزارهای تجاری نظیر وضع مقررات گمرکی، سیاست تعرفه ای، انعقاد قراردادهای تجاری و پرداخت های یارانه ای اقدام به حمایت از کشاورزی می کند.

این اتحادیه که متشکل از ۲۸ کشور است، در حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

سیاست حمایت از کشاورزی CAP در این اتحادیه تنها سیاست حمایتی از کشاورزان است که از سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا آغاز شده است و طی سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ اصول اصلی این سیاست ها مورد بازنگری قرار گرفته و تکمیل شده است.

تلاش برای ایجاد شفافیت قیمتی در اتحادیه اروپا برای حمایت از کشاورزان

اخیرا کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به منظور بهبود وضعیت تولید و تجارت محصولات کشاورزی در کشورهای عضو خود، اقدام به تدوین و اجرای سیاست حمایتی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کرده است. از جمله این اقدامات، ارائه طرح شفافیت قیمتی محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار است.

ایجاد شفافیت در طول زنجیره تولید و تجارت محصولات کشاورزی باعث تصمیم گیری بهتر و آگاهانه‌ی عناصر مختلف این زنجیره می شود. از سویی دیگر طبق اعلام کمیسیون کشاورزی این موضوع باعث کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و جلب اعتماد سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خواهد شد.

فیل هوگان کمیسر زراعت و توسعه روستایی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در خصوص سیاست جدید این اتحادیه اعلام کرد: با اجرای نظام شفافیت قیمتی در تولید زنجیره تولید و تجارت محصولات کشاورزی، نقش کشاورزان در طول زنجیره تامین این محصولات تقویت خواهد شد. از سویی دیگر شیوه های تجارت ناعادلانه نیز به حداقل خواهد رسید.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا مسئول ایجاد نظام شفاف قیمت گذاری

سیاست شفاف سازی قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا عرضه، قرار است طی هفته های آینده به صورت کامل تدوین شود و پیش بینی می شود از اول ژانویه سال ۲۰۲۱ توسط کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا اجرایی شود. این سیاست قرار است در خصوص محصولاتی نظیر گوشت، غلات، لبنیات، دانه های روغنی، میوه و سبزیجات، روغن زیتون، و قند اجرایی شود.

بر این اساس قرار است تا وضعیت اقتصادی و شکاف قیمتی مزرعه و بازار توسط کمیسیون کشاورزی بررسی و به صورت کامل گزارش شود. طبق اعلام کمیسیون کشاورزی در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در خصوص شکاف مزرعه تا بازار وجود ندارد و این موضوع باعث بروز مشکلات زیادی به زیان کشاورزان و مصرف کنندگان شده است.

در این راستا قرار است تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا مسئول جمع آوری قیمت و داده های اطلاعاتی بازار محصولات کشاورزی و ارائه آن به کمیسیون کشاورزی باشند. این کمیسیون نیز پس از دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات آن ها را به صورت عمومی اعلام خواهد کرد.

حمایت اتحادیه اروپا از کشاورزان با طرح شفافیت قیمت از مزرعه تا بازار

اهمیت شفافیت قیمتی محصولات کشاورزی پس از بررسی و تحلیل های اطلاعاتی مربوط به توسعه کشت دانه های روغنی در سال ۲۰۱۸ مشخص شد. اتحادیه اروپا یکی از واردکنندگان بزرگ این محصولات در جهان است و در برنامه ریزی های اخیر خود قصد افزایش تولید این محصولات را دارد. به همین منظور کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در گزارش منتشر شده در فوریه سال ۲۰۱۸ اعلام کرد ایجاد شفافیت قیمتی و جلوگیری از تجارت های ناعادلانه باعث تقویت جایگاه کشاورزان و افزایش تولید دانه های روغنی خواهد شد.

این در حالی است که از سال ۲۰۰۷ کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با راه اندازی سازمان مشترک بازار محصولات کشاورزی CMO تلاش گسترده ای در جهت فروش بهتر محصولات تولیدی کشاورزان کرده است. هدف از تشکیل این سازمان ایجاد ثبات در بازار محصولات کشاورزی اروپا، ارتقا استانداردهای زندگی کشاورزان اروپایی از طریق رشد درآمدهای آنان و افزایش بهره وری کشاورزی اعلام شده است.

منبع: سایت رسمی اتحادیه اروپا

لینک اول yon.ir/ASTDY

لینک دوم yon.ir/mM1nk

لینک سوم yon.ir/EYr5y

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.