۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۶۷۶ ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ دسته: کشاورزی
۰

صولت مدیر کل تعاون روستایی استان اردبیل با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی منجر به افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی می شود، تصریح کرد: به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزان مجبور هستند با قیمت بسیار پائین محصول خود را به حراج بگذارند تا کمترین سود به جیب تولیدکنندگان برود.

به گزارش عادله جوادزاده خبرنگار استان اردبیل مسیر اقتصاد در حالی که مسئولان وعده تولید ۴۵۰ هزار تن گندم را در خرداد ماه در استان داده بودند، در یک اتفاق نادر با اتمام برداشت گندم رقم تولید این محصول کمتر از ۲۲۰ هزار تن اعلام شد که به نظر می‌رسد استراتژی تولید گندم و خودکفایی این محصول در استان اردبیل با مشکل مواجه شده است.

کاهش تولید گندم در استان اردبیل

از علل و عوامل کاهش تولید گندم در این استان در کنار عوامل طبیعی نظیر خشکسالی و کاهش تولید در اراضی دیم، تغییر الگوی کشت به دلیل پائین بودن نرخ خرید تضمینی این محصول است که کشاورزان را به سمت کشت محصولات جایگزین به ویژه پنبه‌، چغندر قند، بادام زمینی، سیر و … سوق داده است.

اداره کل تعاون روستایی استان اردبیل که بیشترین تعامل و ارتباط را با روستائیان دارد، در خرید تضمینی گندم مشارکت کرده، ولی تنها ۳۹ درصد محصول تولید شده کشاورزان را در بخش غلات خریداری کرده است.

حمید صولت مدیر کل تعاون روستایی استان اردبیل در گفتگو با مسیر اقتصاد با بیان اینکه کاهش تولید گندم سبب شد تا در زمان کمتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته جمع‌بندی خرید را در حوزه گندم انجام دهیم، اظهار کرد: کاهش تولید گندم در استان اردبیل کاملا مشهود بوده و به نظر می‌رسد مسئولان باید تدبیری در افزایش تولید گندم و ترغیب کشاورزان در این حوزه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: تعاون روستایی ۸۲ هزار تن، خرید تضمینی گندم را انجام داده و سعی می‌کند برای سایر محصولات تولید شده استان نیز فعالیت مثبتی را در راستای خرید تضمینی انجام دهد.

مدیر کل تعاون روستایی استان اردبیل یکی از آفت‌های کشاورزی استان اردبیل را خام‌فروشی محصولات اعلام کرد و گفت: استان اردبیل ۱ درصد مساحت اراضی کشور را داراست و ۴ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند.

صولت ادامه داد: در حال حاضر ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی نظیر عدس، سیب زمینی، عسل و سایر محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.

وی یکی از مزیت‌های بی‌نظیر اردبیل را مرزی بودن آن اعلام کرد و افزود: ما نتوانستیم از این مزیت ممتاز استفاده کرده و به فکر توسعه کشت فراسرزمینی و صادرات محصولاتمان باشیم.

افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی از مسیر توسعه صنایع تبدیلی

مدیر کل تعاون روستایی استان اردبیل ادامه داد: در استان اردبیل کمتر از انگشتان دست صنایع تبدیلی و تکمیلی داریم، در حالی که به راحتی می‌توانیم در فرآوری محصولات سیب زمینی، عسل، محصولات باغی و انواع صیفی جات به ویژه گوجه فرنگی، محصولات باارزش افزوده بیشتر را تولید کنیم.

صولت نمونه این هدررفت منابع را تولید ۲۰۰ هزار تن سیب قرمز در مشگین‌شهر و ۷ هزار هکتار کشت بادام زمینی توصیف کرد و گفت: به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزان مجبور هستند با قیمت بسیار پائین محصول خود را به حراج بگذارند تا کمترین سود به جیب تولیدکنندگان برود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.