۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۴۲۳ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ دسته: کشاورزی
۰

محمد حسین خنکال عضو هیات رئیسه بنیاد توانمندسازی گندم کاران، با بیان اینکه تعیین نادرست قیمت گندم دلیل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی بوده است، افزود: کاهش میزان تولید گندم به ایجاد وابستگی غذایی در شرایط تحریم منجر می‌شود. از این رو دولت باید برای جلوگیری از وقوع این مشکلات، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم را به بیش از ۲۵۰۰ تومان افزایش دهد و آن را تا پایان شهریورماه اعلام کند.

محمد حسین خنکال عضو بنیاد توانمندسازی گندم کاران ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: متاسفانه دولت علیرغم حمایت هایی که در گذشته از کشاورزان داشت طی دو سال اخیر حمایت های خود را کاهش داده است.

این کارشناس کشاورزی افزود: طی دو سال گذشته علیرغم تصریح جدی قانون بر لزوم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم حداقل به میزان تورم اما تغییری نکرد و در سال جاری نیز علیرغم تورم بیش از ۴۰ درصدی قیمت گندم به ۱۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

وی اظهار داشت: تعیین نادرست قیمت گندم باعث شد بسیاری از کشاورزان تمایلی به فروش محصولات خود به دولت نداشته باشند و این موضوع باعث کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری شده است. در حال حاضر قیمت سایر محصولات کشاورزی نظیر جو بسیار بالاتر از گندم است و این موضوع باعث مصرف گندم در دامداری ها شده است.

تعیین نادرست قیمت گندم دلیل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی

خنکال در خصوص تلاش اتحادیه های کشاورزی و فعالین بخش کشاورزی برای افزایش قیمت گندم نیز اظهار داشت: در سال گذشته تلاش های گسترده ای برای تعیین درست قیمت این محصول صورت گرفت اما دولت اعتنایی به این موضوع نکرد. یکی از تلاش های تشکل های کشاورزی برای افزایش قیمت این محصول اساسی، حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس برای اقناع نمایندگان مجلس برای افزایش قیمت بود.

عضو هیات رئیسه بنیاد توانمندسازی گندم کاران با بیان اینکه دولت بدون توجه به قیمت گندم در کشورهای همسایه اقدام به تصویب چنین قیمتی کرد، گفت: قیمت گندم طی سال گذشته در کشورهای همسایه با افزایش نرخ ارز به بیش از ۲۵۰۰ تومان رسیده بود. این در حالی است که تفاوت قیمت گندم ایران با کشورهایی نظیر افغانستان، ترکیه و … باعث صادرات قاچاقی این محصول شده است.

وی افزود: دولت در سال جاری علاوه بر عدم تعیین نادرست قیمت گندم، اقدام به تعیین مصوبه ای غیرقانونی کرد که در این مصوبه فروش گندم به غیر از دولت ممنوع شد. چنین مصوبه ای بر خلاف قانون خرید تضمینی است و اگر دولت قصد دارد تا کشاورزان گندم های تولیدی خود را به دولت بفروشند باید قیمت این محصول را به درستی تعیین کند.

قیمت خرید تضمینی گندم باید به بیش از ۲۵۰۰ تومان افزایش یابد

خنکال در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده نیز گفت: طی هفته های گذشته بسیاری از تشکل های کشاورزی هشدارهای جدی به دولت مبنی بر جلوگیری از وابستگی غذایی در موضوع گندم دادند. قیمت گندم باید متناسب با هزینه های تولید تعیین و در موعد مقرر اعلام شود. به عنوان مثال چنانچه تمامی نهاده های مدنظر برای تولید گندم از محل تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شود، قیمت مناسب گندم در سال آینده باید بیش از ۲۵۰۰ تومان تعیین شود.

وی تاکید کرد: چنانچه همانند سال جاری دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به تامین نهاده های مورد نیاز کشاورزان به درستی عمل نکند در این صورت به دلیل افزایش هزینه های تولید قیمت گندم در سال آینده باید بیش از ۳۰۰۰ تومان تعیین شود. مسلما تعیین نادرست قیمت گندم در سال جاری با توجه به کاهش میزان خرید تضمینی گندم باعث کاهش میزان تولید گندم در سال آینده و کاشت محصولات غیراستراتژیک خواهد شد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.