۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۹۱۰۴ ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳ دسته: پول و بانک
۰

همتی رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه مشکل اول، وظیفه اول و تمرکز اول بانک مرکزی بر روی کنترل نقدینگی است، بر ضرورت هدایت نقدینگی سمت تولید تأکید کرد. گفتنی است یکی از مهمترین عواملی که به طور همزمان سبب افزایش بی‌رویه نقدینگی و عدم هدایت آن به سمت تولید شده، نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی است. بنابراین اگر بانک مرکزی عزمی برای کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید دارد، لازم است برای کاهش نرخ سود بانکی چاره‌ای بیندیشد.

به گزارش مسیر اقتصاد رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه شورای گفتگوی کرمان گفت: نکته مهم بانک مرکزی ثبات قیمت ها است و می دانیم که رشد نقدینگی حتما ثبات قیمت ها را متاثر می کند.

همتی افزود: مشکل اول، وظیفه اول و تمرکز اول بانک مرکزی بر روی کنترل نقدینگی است و نکته دوم آن است که این نقدینگی به سمت تولید و رونق تولید هدایت شود.[۱]

کاهش نرخ سود بانکی لازمه هدایت نقدینگی به سمت تولید

یکی از مهم ترین عواملی که به طور همزمان سبب افزایش بی رویه نقدینگی و عدم هدایت آن به سمت تولید شده، نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی است. در توضیح این مطلب باید گفت که بانک ها برای پرداخت سود سپرده ها از هیچ خلق پول می کنند. در نتیجه، با وجود خلق پول و افزایش حجم نقدینگی، هیچ اتفاق مثبتی در بخش واقعی اقتصاد و تولید کشور نمی افتد و پول جدید خلق شده، صرف پرداخت سودهای موهومی به سپرده های بانکی می شود.

از طرف دیگر، سود بالا و تضمین شده سپرده های بانکی سبب می شود که سپرده گ‍ذاران با خیال راحت، پول خود را در بانک بگذارند و ریسک فعالیت های تولیدی را نپذیرند.

علاوه بر این، زمانی که سپرده گذاران فرصت های سودآوری بهتری در بخش های دیگر مانند طلا، ارز و مسکن پیدا می کنند، سرمایه های خود را وارد این بخش ها می‌کنند و باعث ایجاد نوسانات اقتصادی می شوند. در واقع، در اقتصاد ایران تفاوتی میان پول و شبه‌پول وجود ندارد و صاحبان سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت عموما می توانند همزمان که از سود بانکی بهره می برند، به سپرده های خود نیز دسترسی داشته باشند و آن را وارد بازارهای دیگر کنند.[۲]

بنابراین برای هدایت نقدینگی به سمت تولید لازم است علاوه بر کنترل فعالیت های سوداگرانه در بازارهای مسکن، طلا و ارز از طریق ابزارهایی همچون سیاست های مالیاتی، نرخ سود سپرده های بانکی نیز کاهش یابد؛ که این اقدام به طور طبیعی در حیطه اختیارات بانک مرکزی قرار دارد.

گفتنی است در بسیاری از کشورهای جهان نرخ سود بانکی تک رقمی است و در برخی از کشورها نیز سود صفر و منفی به سپرده های بانکی تعلق می گیرد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایبنا، کد خبر: ۱۰۳۸۰۹

[۲] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۹۸۹۶۲

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.