۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۹۷۷ ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸ دسته: پول و بانک
۳

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صدوق کارشناس اقتصاد اسلامی، پول را قدرت کمّی‌شده اقتصاد دانست و گفت: پول در توسعه مادی، فاصله بین نیاز و ارضا در شهوات مادی است؛ اما در اسلام، نیاز و ارضا حول امور معنوی شکل می‌گیرد. در فعالیت اقتصادی همیشه باید تدبیری را در پیش گرفت که تولید بر مصرف سبقت بگیرد. در نظام مادی این کار با تحریک به سمت دنیا انجام می‌شود و انگیزه تولید، بهره‌مندی‌های مادی است؛ اما در اسلام انگیزه تولید، سبقت در ایثار است.

حجت الاسلام و المسلمین روح الله صدوق کارشناس اقتصاد اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد با رد نظریه پول طلا و پشتوانه طلا برای پول گفت: پول طلا یا پول کالایی در مواجهه با پول در ادبیات توسعه مانند سپر و شمشیر در برابر توپ و تانک است و قدرت هماوردی ندارد.

پول، قدرت کمّی شده اقتصاد است

صدوق ماهیت پول را یک امر حقیقی و نه اعتباری دانست و افزود: اگر در تعریف پول دقت شود، به نظر می رسد که قدرت کمّی شده اقتصاد است. کمی کردن وضعیت اقتصاد با چیزی غیر از پول امکان ندارد. اگر با طلا این کار را انجام دهید، عرضه و تقاضا به سمت طلا می رود و لذا طلا نمی تواند معیار قرار گیرد.

وی مشکل دیگر پول طلا را در مبادلات جهانی دانست و گفت: کشورهای جهان اقتصاد خود را با تولید ناخالص ملی اندازه می گیرند. اگر بخواهیم اقتصاد خود را با حجم طلا اندازه بگیریم، شاخص اندازه گیری خود را عوض کرده ایم و در نتیجه، در مراودات جهانی باید تبدیلات اضافی انجام دهیم.

پول در غرب، فاصله بین نیاز و ارضا در شهوات مادی است

صدوق نزاع اصلی را در تعریف پول و نه پشتوانه آن دانست و اظهار داشت: به نظر بنده نباید نزاع را در این قرار دهیم که پشتوانه پول، تولید ناخالص ملی باشد یا طلا؛ بلکه باید نزاع را در این قرار دهیم که تعریف پول در نظام اسلامی و تمدن غرب چیست و چه تفاوتی دارد؟

این پژوهشگر حوزوی به تعریف پول در تمدن غرب اشاره کرد و گفت: پول در توسعه مادی، فاصله بین نیاز و ارضا در شهوات مادی است. به عنوان مثال یک مدل جدید تلفن همراه به بازار می آید و با تبلیغات به مردم القا می شود که نیاز به این سطح از تکنولوژی و مصرف دارید. اما آیا نیازی که برای جامعه ایجاد شده است، تامین و ارضا هم می شود؟ خیر. یعنی بین نیازی که برای جامعه ایجاد می شود و ارضای آن نیاز فاصله وجود دارد.

وی با بیان اینکه فاصله بین نیاز و ارضا، قدرت کمی اقتصادی ایجاد می کند، افزود: در غرب نیاز اقتصادی را ایجاد و تحریک می کنند و از طریق الگوی طبقاتی اجازه مصرف را نمی دهند. این فاصله باعث ایجاد تحرک تولیدی می شود.

تعریف پول در اسلام و غرب متفاوت است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تعریف پول در نظام اسلامی و تمدن غرب ۱۸۰ درجه متفاوت است، اظهار داشت: در نظام اسلامی نیز حتما به پول احتیاج داریم. اما انگیزه جامعه برای حرکت اقتصادی با نظام مادی کاملا متفاوت است. به عنوان مثال، شما حاضر می شوید فعالیت اقتصادی انجام دهید و یک دهه محرم اطعام کنید. در این جا سود مادی مورد نظر نیست؛ بلکه تقرب به خداوند مورد نظر است. در این جا نیز یک نیاز و ارضای حقیقی اتفاق افتاده است.

صدوق با بیان اینکه در اسلام، نیاز و ارضا حول امور معنوی شکل می گیرد، گفت: در فعالیت اقتصادی همیشه باید تدبیری را در پیش گرفت که تولید بر مصرف سبقت گیرد. در نظام مادی این کار با تحریک به سمت دنیا انجام می شود و انگیزه تولید، بهره مندی های مادی است. اما در اسلام انگیزه تولید، سبقت در ایثار است. لذا امیرالمومنین (ع) انگیزه تولید داشت؛ اما انگیزه ای برای مصرف نداشت.

انتهای پیام/ نظام مالی

  1. فرموده اند :
    تعریف پول در نظام اسلامی و تمدن غرب ۱۸۰ درجه متفاوت است.
    .
    احسنت.
    بنابراین دلار و ریال پول نیستند، بلکه ابزار کلاه برداری از مردم هستند.
    پول فقط طلا است که کارکردهای شرعی و اجرایی پول را تامین مینماید.

    ۰۱
  2. سلام جناب آقای صدوق
    به نظر میرسد شما تفاوت اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرالی را به تفاوت فرهنگی اسلام و غرب بر می گردانید
    در حالی که ما با خود مبانی اقتصاد غرب که پول اعتباری باشد مشکل داریم
    به نظرم شما بیشتر باید با مبانی اقتصاد غرب آشنا شوید تا بدانید چه ظلم بزرگی در این سیستم به مردم می شود

    ۰۰
  3. پول باید بر منیای شرعی اسلام با طلاو نقره سنجیده شود.
    پول واقعی طلا و نقره است.
    برای رهایی از حرام خواری - ربا - راه ساده این است که مبادلات پولی ومالی مردم و دولت و بانک ها با ارزش طلا و نقره سنجیده شود.
    قرض الحسنه به شرطی رواج می یابد که با ارزش طلاو نقره باشد.
    به اسم بانک داری اسلامی - ربا خواری رواج داده شده است.
    راه حل تورم و کم شدن ارزش پول همین است. برای اینکه در قرارداد های بین مردم و سایر قردادهای دولتی و غیرو نارضایتی و اختلاف ایجاد نشود. باید ارزش طلا ونقره ملاک باشد.
    تعدیل قراردادهای عمران زمینه فساد گسترده ای را کرده است.
    در حالیکه راه حل مشکل را اسلام تعیین کرده است.
    چرا اسلام شناسان در این قضیه کوتاهی می کنند. موضوع خیلی بدیهی است. امید است که مورد توجه قرار گیرد ان شاءالله

    ۰۲


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.