۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۸۹۱ ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در دیدار رؤسای کل بانک مرکزی ایران و سوریه، طرفین در رابطه با استفاده از ارزهای ملی در تجارت دوجانبه، راه‌اندازی بانک مشترک و استفاده از سامانه پیام رسان مالی سپام گفتگو نمودند. سپام یک سامانه ایرانی موازی سوئیفت است که بعد از قطع دسترسی ایران به این پیام رسان بین المللی، راه‌اندازی شد. این سامانه در عین انجام معاملات میان بانک‌های داخلی، قابلیت انجام پرداخت میان بانک‌های ایرانی و خارجی را نیز دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد در دیدار روز سه شنبه ۱۱ شهریور میان رؤسای کل بانک مرکزی ایران و سوریه طرفین در رابطه با ایجاد بانک مشترک ایران و سوریه و اجرای مفاد تفاهم نامه میان بانک های مرکزی دو کشور گفتگو کرده اند.

استفاده از سامانه سپام در تجارت دوجانبه ایران و سوریه

همچنین در این دیدار نمایندگان بانک های ایرانی حاضر در جلسه با مرور تعاملات بانکی گذشته میان طرفین، به بانک های سوری اعلام آمادگی کرده اند که برای افزایش روابط بانکی با بانک های این کشور، سیستم پیام رسان مالی سپام بین بانک های دو کشور متصل و عملیاتی شود.[۱]

همچنین در این دیدار پیشنهادات اجرایی در خصوص استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری دو کشور، تقویت خطوط اعتباری بین بانک های دو کشور، رفع مشکلات ضمانت های بانکی طرفین، راه اندازی سیستم کارت های پرداخت مشترک بین شهروندان دو کشور و سایر موارد مطرح شده است.

سامانه سپام پیام رسان مالی ایرانی موازی سوئیفت

گفتنی است که سامانه سپام یک پیام رسان مالی است که بعد از قطع دسترسی ایران به سیستم سوئیفت، در سال ۱۳۹۱ توسط بانک مرکزی راه اندازی شد. تا پیش از راه اندازی این سامانه حتی معاملات داخلی میان بانک های ایرانی نیز وابسته به سوئیفت بود که با قطع آن دچار مشکل شد.

سامانه سپام معاملات ارزی میان بانک های داخلی ایرانی را انجام می دهد. همچنین در کنار این قابلیت، سامانه سپام امکان اتصال به بانک های خارجی طرف معامله ایران را نیز دارد.

در حال حاضر این سامانه اصلاح و تقویت شده است و می تواند گزینه مناسبی جهت فعالیت مالی در سطح بین المللی و جایگزینی برای سوئیفت جهت تسهیل تجارت دوجانبه ایران با طرفین تجاری باشد.

از طرفی از آنجایی که آمریکا از سیستم سوئیفت به عنوان ابزار رصد و نظارت بر تراکنش های بانکی بین المللی ایران استفاده می کند، به کار بردن سپام در معاملات بانکی ایران با بانک های خارجی، می تواند مسأله نظارت اطلاعاتی آمریکا را برطرف کند.

پینوشت:

[۱] بانک مرکزی؛ کد خبر: ۱۹۴۵۶

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.