۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۸۳۳ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵ دسته: پول و بانک
۰

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مبشری عارف استاد فقه‌الاقتصاد حوزه علمیه به ارائه نظریه‌ای با عنوان «نظریه‌النصاب» درباره پول از دیدگاه اسلام پرداخت و گفت: بر اساس این نظریه نظام پولی نباید به نحوی باشد که با تورم، قدرت خرید پول در اختیار مردم کاهش یابد. به طور مثال اگر پول کشور با طلا ثابت شود، امکان اثرگذاری تورم بر قدرت خرید مردم از بین می‌رود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مبشرى عارف استاد فقه‌الاقتصاد حوزه علمیه در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره پول مورد تایید اسلام گفت: پول اسلام پولی است که قاعده «فلکم رئوس اموالکم لا تظلمون و لا تظلمون»[۱] درباره آن صدق کند.

نظریه ای درباره پول از دیدگاه اسلام

مبشری عارف به تحقیقات ۱۷ ساله خود درباره پول اسلامی در آیات و روایات اشاره کرد و افزود: در دین اسلام ۱۷ منبع مالی مستقل از جمله خمس، زکات، کفارات، نذورات، موقوفات، صدقات، هبه، مصالحه و … وجود دارد. ما نظریه ای را به نام «نظریه‌النصاب» مطرح کردیم؛ به این معنا که شارع در تمام امور مالی خود یک ملاک ثابت دارد و آن ملاک، ایجاد نصاب است.

وی با برشمردن نمونه هایی از نصاب در منابع مالی اسلام ادامه داد: وقتی شارع می خواهد از شما خمس بگیرد، معادل یک پنجم یعنی یک نصاب ثابت دریافت می کند. در زکات برای طلا، نقره، شتر، گاو، گوسفند، گندم و جو نصاب می گذارد و در کفارات می گوید ۶۰ فقیر را سیر کن.

استاد فقه الاقتصاد حوزه علمیه اجرای نظریه نصاب را باعث برتری اسلام بر سایر ادیان دانست و گفت: این دین می تواند «لیظهره علی الدین کله»[۲] باشد. دینی که اگر نظریه نصاب در پول و کالایش احیا شود، تمام پول های عالم از جمله ین، دلار، یورو و پوند را به سمت خود می کشد. روش اجرای نظریه نصاب را نیز در یک کارگاه مفصل در چندین جلسه مطرح کردیم.

کاهش قدرت خرید مردم با تورم، مشکل بنیادین نظام پولی مدرن

مبشری عارف در توضیح نظریه نصاب اظهار داشت: فرض کنید حاکمیت و دولت سبدی را تعیین کند و مثلا بگوید از امروز روی اسکناس ۵۰ هزار تومانی ما نوشته می شود یک ششم طلای بین‌الملل و تمام کالاها بر اساس طلای بین الملل نصاب می خورد. حال اگر طلا در عالم گران شد، این نصاب، قدرت خرید پول ما را بالا می برد و دیگر تورم نمی تواند پول ما را تنزل دهد.

وی افزود: وقتی پول خود را بر اساس طلای بین الملل تعریف کرده باشیم، کشورهای دیگر نمی توانند پول ما را تنزل دهند. چون تنزل پول ما یعنی تنزل طلای بین الملل و اقتصاد جهان. یعنی اقتصاد ما به اقتصاد جهان گره می خورد.

مسائل اقتصادی کشور باید از طریق دین حل شود

این استاد حوزه علمیه با انتقاد از کسانی که برای حل مشکلات اقتصادی کشور به دنبال نمونه های خارجی هستند، گفت: در بحث ولایت فقیه هیچ نمونه خارجی در جهان نداشتیم و ولایت فقیه را از آیات و روایات استخراج کردیم. ولی متاسفانه آقایان دانشگاهی و بانک مرکزی در زمینه اقتصاد، فورا نمونه های خارجی می خواهند و می گویند نمونه خارجی پروپوزال شما چیست؟

مبشری عارف ادامه داد: چرا باور ندارند اقتصاد هم مثل ولایت فقیه باید از حوزه شروع شود؟ چرا باور ندارند مسائل اقتصادی را باید از طریق دین حل کنیم؟ این بزرگترین ظلم و کوته نظری است که دل به انگلیس، فرانسه و آمریکا ببندیم.

پینوشت:

[۱] سوره بقره، آیه ۲۷۹: اصل سرمایه های شما از آن شماست؛ نه ستم می کنید و نه بر شما ستم می شود.

[۲] سوره صف، آیه ۹: تا آن را بر همه ادیان پیروز گرداند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.