۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۶۹۹ ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

امارات در ده سال گذشته با جذب سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، ظرفیت پالایشی خود را دو برابر کرده است. این کشور با ورود به صنعت پتروپالایش و تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش نفت، درصدد است تا چند سال آینده، ظرفیت پالایشی خود را دو برابر و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را سه برابر کند. پیش‌بینی می‌شود احداث واحدهای متعدد پتروشیمی و پارک مواد شیمیایی در مجاورت پالایشگاه‌های رویس، این کشور را به هاب محصولات پتروشیمی منطقه تبدیل کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور امارات با جمعیت ۱۰ میلیون نفری یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت خاورمیانه است که با در پیش گرفتن سیاست افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی، توانست ظرفیت پالایشی خود را در طی ۱۰ سال اخیر دوبرابر کند.

تصاویر زیر مکان پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها و همچنین ظرفیت تولید و پالایش این کشور را نشان می‌دهد:

تکمیل زنجیره ارزش در مجتمع پتروپالایشگاهی رویس امارات

یکی از پتروپالایشگاه‌های بزرگ این کشور در مجتمع شیمیایی رویس قرار دارد. این مجتمع پتروپالایشگاهی شامل دو پالایشگاه با ظرفیت پالایش جمعا ۸۱۷ هزار بشکه در روز است. چندی پیش نیز شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC) اعلام کرد که قصد دارد تا یک پتروپالایشگاه ۶۰۰ هزاربشکه‌ای دیگر در این مجتمع احداث کند. این شرکت گفته است که این طرح به عنوان بخشی از یک پروژه ۴۵ میلیارد دلاری است که کشور امارات برای توسعه بیشتر صنعت پتروشیمی در نظر گرفته است.

این شرکت پیش از این هم در فوریه ۲۰۱۸، با سرمایه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد دلار ظرفیت این مجتمع را ۴۱۷ هزاربشکه افزایش داد.

براساس گفته این شرکت، این طرح علاوه بر واحد پالایشگاهی، شامل ساخت یکی از بزرگ‌ترین واحدهای کراکر در جهان خواهد بود که ظرفیت تولید را تا سال ۲۰۲۵ از سالیانه ۴.۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ به سالیانه ۱۴.۴ میلیون تن افزایش خواهد داد.

شرکت ملی نفت ابوظبی گفته است که این همه واحدهای این مجتمع به منظور افزایش انعطاف‌پذیری و یکپارچگی ارتقا خواهد یافت تا حجم بیشتری از محصولات پتروشیمیایی با ارزش بالاتر تولید شود.

احداث پارک محصولات شیمیایی در کشور امارات

همچنین گفته می‌شود قرار است شرکت ملی نفت ابوظبی برای تشویق سرمایه‌گذاری در محصولات پایین دست پتروشیمی و توسعه فن‌آوری‌های مرتبط، پارک مواد تبدیلی و مشتقی رویس را احداث کند.

این پارک شیمیایی که قرار است در مساحتی بالغ بر ۶ کیلومتر مربع در مجاورت مجتمع پتروپالایشگاهی رویس ساخته شود، به عنوان یک اکوسیستم تولیدی جدید، نقش موثری در تکمیل زنجیره ارزش مواد پتروشیمی ایفا خواهد کرد. طبق گفته شرکت ملی نفت ابوظبی، کارخانه‌های مستقر در این پارک به تولید مواد شیمیایی، سورفکتانت‌ها، مواد شوینده و همچنین محصولاتی نظیر مواد بسته‌بندی، پوشش‌ها و عایق‌های حرارتی و الکتریکی و کامپوزیت‌های صنعت خودروسازی خواهند پرداخت. گفته می‌شود این طرح برای بیش از ۱۵هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت.

تصویر زیر شامل معرفی پارک مواد تبدیلی و مشتقی رویس به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کشور امارات است:

در گزارش‌های رسمی منتشر شده از طرف شرکت ملی نفت ابوظبی اعلام شده است که این شرکت یک توافقنامه توسعه پروژه با یک شرکت اسپانیایی برای احداث یک واحد تولید آلکیل بنزن خطی با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزارتن در سال را امضا کرده‌است که قرار است در مجتمع پتروپالایشگاهی رویس ادغام شود.

این حجم از سرمایه‌گذاری کشور امارات در صنایع پایین‌دستی نفت، عزم جدی این کشور برای افزایش سهم خود در این بازار را نشان می‌دهد. توسعه کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و تکمیل زنجیره ارزش نفت در سطح احداث پارک محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی و تولید محصولات نهایی، باعث سودآوری بالای این صنایع و جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خواهد شد. گفته می‌شود مجتمع پتروپالایشگاهی رویس امارات در نظر دارد که در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به هاب محصولات پتروشیمی منطقه شود، موضوعی که ممکن است بازیگران سنتی بازار محصولات پتروشیمی منطقه، از جمله ایران، را دچار چالشی بزرگ کند.

منابع:

سایت تکنولوژی نفت و گاز (yon.ir/BUscq)

ژورنال نفت و گاز (yon.ir/q6Oy9)

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.