۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۶۰۷ ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ دسته: پول و بانک
۰

حجت‌الاسلام‌و‌‌المسلمین مبشرى عارف استاد فقه‌الاقتصاد حوزه علمیه، ماهیت پول را وابسته به شرایط زمانی و مکانی دانست و گفت: اشتباهی که پیش آمده، این است که عده‌ای اصرار دارند بگویند پول، مثلی است؛ یعنی اگر مثلا ۱۰۰ هزار تومان در زمان سابق بوده، اکنون نیز همان ۱۰۰ هزار تومان است. عده‌ای نیز اصرار دارند که بگویند پول ماهیت قیمی دارد؛ یعنی تنها قدرت خرید آن ملاک است. درحالیکه این مسئله را باید باتوجه به عنصر زمان و مکان تعریف کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد مبشرى عارف استاد فقه‌الاقتصاد حوزه علمیه در گفتگو با مسیر اقتصاد درباره ماهیت پول گفت: پول به خودی خود نه مِثلی و نه قِیمی است.

وی در توضیح این مطلب افزود: فرض کنید در صدر اسلام، پولی را به عنوان درهم و دینار به شما می دادند. حال به هر دلیل از جمله مفقود شدن پول یا تغییر حاکمیت، نتوانستند به شما درهم و دینار بدهند. در این صورت به جای این پول، کالایی به قیمت همان پول را به شما می دهند.

ماهیت پول به شرایط زمانی و مکانی بستگی دارد

مبشری عارف ماهیت پول را وابسته به شرایط زمانی و مکانی دانست و اظهار داشت: نمی توانیم به خودی خود بگوییم پول، اعتباری یا کالایی است. این مسئله بستگی به شرایط زمانی و مکانی دارد. اشتباهی که پیش آمده، این است که عده ای اصرار دارند بگویند پول، مثلی است؛ یعنی اگر مثلا ۱۰۰ هزار تومان در زمان سابق بوده، اکنون نیز همان ۱۰۰ هزار تومان است. عده ای نیز اصرار دارند که بگویند پول ماهیت قیمی دارد؛ یعنی تنها قدرت خرید آن ملاک است.

وی ادامه داد: این مسئله را باید در عنصر زمان و مکان تعریف کنیم. مثلا بنده هم اکنون ۱۰۰ هزار تومان به شما قرض می دهم و یک ساعت دیگر پس می گیرم. در این حالت، این پول ۱۰۰ درصد مثلی است؛ چون در مدت زمان یک‌ ساعت، قدرت خرید آن هیچ تفاوتی نمی کند. حال اگر همین ۱۰۰ هزار تومان را امروز به شما بدهم و ۳ سال بعد پس بگیرم، این پول از جنبه مثلیت خارج می شود؛ چون قدرت خرید آن در عنصر زمان و مکان بر اساس عرضه و تقاضا متفاوت است.

قدرت خرید پول مهم است، نه شکل آن

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحوم شهید صدر قدرت خرید پول را ملاک قرار می داد، گفت: آن چه که باید مورد نظر باشد، حفظ قدرت خرید مردم است. قدرت خرید را می توان با پول اعتباری یا پول کالایی اعم از سکه فلزی، اسکناس، بیت‌کوین، پول‌های مجازی و رمزارزها حفظ کرد. بنابراین نه سکه موضوعیت دارد و نه کاغذ.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.