۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۳۳۰ ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

سخنان رئیس جمهور فرانسه، تنها یک روز پس از برگزاری اجلاس گروه ۷ در این کشور، حاوی پیام‌های صریح و مهمی بود که بسیاری از تحلیلگران را غافلگیر کرد. تضعیف هژمونی غرب درپی اشتباهات استراتژیک متعدد، انتقاد از نظام اقتصادی بازار آزاد و ضرورت تغییر آن و تأکید بر توسعه همکاری اقتصادی و تجاری اروپا و روسیه به منظور جلوگیری از نزدیکی روسیه و چین، از جمله مورادی بود که امانوئل ماکرون در کنفرانس سفرای فرانسه مطرح کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته اجلاس سران کشورهای گروه ۷، شامل آمریکا، بریتانیا، آلمان، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کانادا به میزانی فرانسه برگزار شد. این نشست دست کم هر سال یک بار و با هدف بررسی مهم‌ترین تحولات عرصه بین‌الملل برگزار می‌شود.

کشورهای گروه ۷ به پشتوانه قدرت بی سابقه بلوک غرب در برابر دیگر کشورهای جهان در طول دهه‌های اخیر، توانسته‌اند تصمیم گیر بلامنازع عرصه‌های بین‌المللی باشند؛ اما این روند با قدرت گرفتن دیگر کشورهای جهان و اشتباهات پی در پی کشورهای غربی درحال تغییر است.

رئیس جمهور فرانسه: پایان عمر «هژمونی غرب» فرا رسیده است

در همین راستا امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، یک روز پس از پایان دیدار سران گروه ۷ و در کنفرانس سفرای کشور فرانسه اظهار داشت: ما اکنون در آخرین سال‌های برتری هژمونی غرب بر جهان قرار داریم.

ماکرون ضمن تأکید بر اشتباهات متعدد کشورهای غربی در طی قرن‌های اخیر، این اشتباهات را دلیل اصلی تضعیف هژمونی غرب در جهان دانسته است.

دنیا به یک نظم اقتصادی جدید نیاز دارد

درحالیکه در طول ماه‌های اخیر کشور فرانسه صحنه اعتراضات گسترده مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور است، رئیس جمهور فرانسه نیز ضمن انتقاد از نتایج سیاست‌های بازار آزاد، از ضرورت تغییر نظم اقتصادی حاکم بر جهان سخن گفته است.

ماکرون در این خصوص گفته است: اقتصاد بازار اکنون بحرانی بی سابقه به ارمغان آورده و از این جهت لازم است یک نظم اقتصادی جدید بر جهان حاکم شود. اقتصاد امروز وابستگی زیادی به بخش مالی دارد و این مسئله به نابرابری اقتصادی گسترده منجر شده است؛ به نحوی که این نابرابری اکنون نظم سیاسی کشور ما را با خطر مواجه نموده است.

ضرورت بازتعریف روابط اروپا و روسیه

ماکرون در این مراسم همچنین گفته است: اکنون زمان آن رسیده است که اتحادیه اروپا بار دیگر روابط خود با روسیه را باز تعریف کند. اروپا نباید یک بار دیگر به عرصه یک جنگ سرد بین آمریکا و روسیه تبدیل شود و مسیر آن نیز تعامل سازنده تر با روسیه است.

این درحالیست که گروه ۷، پس از وقوع بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، عضویت این کشور را به حالت تعلیق درآورد. در آن زمان این گروه G8 نام داشت و از آن زمان به بعد با خروج روسیه، G7 نام گرفت. روسیه نیز در سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد که به طور کامل از این گروه جدا می‌شود.

اما تحرکات اخیر کشورهای گروه ۷ و به طور خاص فرانسه، از تمایل مجدد آن‌ها به دعوت از روسیه حکایت دارد؛ به طوریکه برخی رسانه‌ها خبر حضور روسیه در اجلاس آتی کشورهای گروه ۷ را مطرح کردند. این تحرکات به وضوح نشان از آن دارد که کشورهای غربی در تلاشند از از نزدیک شدن روسیه به چین و ایجاد یک بلوک قدرتمند در شرق جلوگیری نمایند.

ماکرون نیز در سخنان خود به صراحت تأکید کرده است که دور کردن بیشتر روسیه از اتحادیه اروپا، یک خطای استراتژیک بزرگ است که موجب تقویت همکاری روسیه و چین و گسترش نقش آفرینی آن‌ها در سراسر جهان شده است.

سخنان رئیس جمهور فرانسه درخصوص تضعیف هژمونی غرب، انتقاد از نظام اقتصادی بازار آزاد و ضرورت تغییر آن و تأکید بر توسعه همکاری اقتصادی و تجاری اروپا و روسیه، حاوی پیام‌های صریح و مهمی بود که بسیاری از تحلیلگران را غافلگیر کرد و به طور گسترده در رسانه‌های غربی منتشر شد.

منبع: واشنگتن پست yon.ir/CE6WU

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.