۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۸۱۴۴ ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت قزاقستان جهت بهبود وضعیت بازار مسکن خود و خانه‌دار کردن ۱.۵ میلیون خانواده، از سال ۲۰۱۶ میلادی برنامه‌ای جامع تحت عنوان «مسیر روشن» را طراحی نموده است. در چارچوب این برنامه ۶ سیاست افزایش دسترسی وام رهنی مسکن، ایجاد سیستم اعتباری برای مسکن، ایجاد صندوق اجاره مسکن، توسعه ساخت و ساز مسکن فردی، تحریک ساخت و ساز مسکن خصوصی و اجرای برنامه‌های مسکن عمومی در دستورکار قرار گرفته و طی دو سال ابتدایی بیش از ۵ میلیارد دلار در این جهت هزینه شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد Nurly Zhol (مسیر روشن) برنامه محرک اقتصادی در جمهوری قزاقستان برای توسعه و نوسازی راه ها، راه‌آهن، بنادر، زیرساخت های فناوری اطلاعات و آموزش و خدمات عمرانی است. طرح مسیر روشن در نوامبر ۲۰۱۴ توسط نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور قزاقستان پیشنهاد شد.

«نورلی یول» هفت حوزه توسعه زیرساختی شامل زیرساخت حمل و نقل و تدارکات، زیرساخت های صنعتی، زیرساخت انرژی، زیرساخت خدمات عمومی، زیرساخت مسکن، زیرساخت های اجتماعی، شرکت های کوچک و متوسط را هدف قرار داده است.

یکی از اهداف اصلی برنامه اقتصادی مسیر روشن تبدیل قزاقستان به قطب اصلی حمل و نقل اوراسیا از طریق نوسازی راه ها، راه آهن و بنادر است.

اجرای ۴۰ میلیارد دلار پروژه تا سال ۲۰۲۰

بر اساس برآوردها پروژه‌هایی با ارزش بیش از ۴۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۰ در چارچوب Nurly Zhol اجرا خواهد شد و پیش بینی می‌شود اجرای سیاست جدید اقتصادی مسیر روشن، بیش از ۲۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کند.

یکی از زیرساخت‌های این برنامه ساخت و ساز و حل مسائل مربوط به مسکن برای اقشار مختلف مردم و افزایش دسترسی خانوار‌ها به مسکن متناسب با نیاز خود است. براساس گزارش وزارت اقتصاد این کشور، در آگوست سال ۲۰۱۸، متوسط قیمت یک متر مربع مسکن نوساز در قزاقستان، ۲۶۴ هزار تِنگه معادل ۶۸۵ دلار بوده است.

گفتنی است بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، سرانه مسکن برای هر شهروند قزاق از ۱۹.۶ به ۲۰.۹ متر مربع افزایش یافته است. با این وجود استاندارد پیشنهادی سازمان ملل برای مسکن ۳۰ متر مربع برای هر شخص است. در صورتی که در میان مدت قزاقستان برنامه اقتصادی جدید خود را ادامه دهد، قادر است تا سال ۲۰۲۰ به استانداردهای سازمان ملل دست یابد.

۶ سیاست برای بهبود مسکن در برنامه مسیر روشن قزاقستان

در همین راستا برنامه ساخت مسکن در چارچوب مسیر روشن از دسامبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد. طی دو سال منتهی به سال ۲۰۱۹، برنامه مسیر روشن برای بیش از ۱۹۷ هزار خانواده، مسکن فراهم کرده است. در این سال‌ها حدوداً دو هزار میلیارد تنگه معادل بیش از ۵ میلیارد دلار از طریق این برنامه در ساخت و ساز مسکن سرمایه گذاری شده است.

بر اساس آمارهای رسمی حدود ۳۵۴.۴ میلیارد تنگه در سال ۲۰۱۷ و ۱۷۳۰ میلیارد تنگه در سال ۲۰۱۸ از بودجه بخش خصوصی در پروژه‌های ساخت مسکن مسیر روشن سرمایه‌گذاری شده است. به عبارت دیگر به ازای سرمایه گذاری ۵.۵ تنگه توسط بخش خصوصی، ۱ تنگه بودجه عمومی به این پروژه‌ها، اختصاص یافته است.

براساس اعلام وزارت صنعت و توسعه زیرساخت قزاقستان، طی اجرای این برنامه در دو سال گذشته ۲۲.۱۶ میلیون متر مربع، مسکن به بهره برداری رسیده است و تنها در سال گذشته، ۱۱ میلیون متر مربع معادل ۹۶ هزار واحد مسکونی افتتاح شده است. سال جاری نیز بیش از ۱۳ میلیون متر مربع معادل بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به بهره برداری خواهد رسید.

جهت تحقق برنامه اقتصادی مسیر روشن دولت ۶ سیاست شامل افزایش دسترسی وام رهنی مسکن، ایجاد سیستم اعتباری برای مسکن، ایجاد صندوق اجاره مسکن برای گروه های آسیب پذیر اجتماعی، توسعه ساخت و ساز مسکن فردی، تحریک ساخت و ساز مسکن خصوصی و اجرای برنامه‌های مسکن عمومی را در دستور کار خود و سایر دستگاه‌ها قرار داده است.

تأمین مسکن ۱.۵ میلیون خانواده در برنامه «مسیر روشن» قزاقستان

هدف آتی برنامه مسیر روشن بهبود وضعیت مسکن برای ۱.۵ میلیون خانواده در ۱۵ سال آینده است. این در حالی است که تعداد خانواده‌های ساکن در این کشور حدود ۵ میلیون خانوار است و جمعیت این کشور در آخرین سرشماری سال ۲۰۱۹ در حدود ۱۸ میلیون نفر بوده است. بنابراین ساخت این تعداد از مسکن قطعاً در بهبود شرایط خانه‌دار شدن افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت.

منابع:

آستانه تایمز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.