۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۸۳۹ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ دسته: تولید، صنعت خودرو کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

در حالی قرار است باقیمانده سهام دولت در صنعت خودرو واگذار شود که صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد عمده محصولات آن‌ها، حتی محصولاتی که مشمول قیمت گذاری دستوری نیست، با زیان به تولید می‌رسد؛ لذا باید دید در این شرایط، آیا خریداری برای سهام این شرکت‌ها پیدا خواهد شد یا خیر. بررسی‌ها نشان می دهد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در شرایطی که این دو شرکت، بزرگترین سهم از بازار را در اختیار دارند، نه تنها کمکی به حل مشکلات این صنعت نخواهد کرد، بلکه بر عمق چالش‌های موجود می‌افزاید.

به گزارش مسیر اقتصاد در حالی قرار است باقیمانده سهام دولت در خودروسازی تا پایان سال آینده واگذار شود که صورت های مالی ایران‌خودرو و سایپا نشان می دهد بیشتر محصولات آنها با زیان به تولید می رسد.

مشتری سهام شرکت‌های زیان‌ده صنعت خودرو کیست؟

حال سوال اصلی اینجاست که با این شرایط، آیا خریداری برای سهام این دو غول خودروسازی پیدا خواهد شد یا خیر؛ هر چند بررسی‌ها نشان می دهد واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا در شرایطی که این دو شرکت بزرگترین سهم از بازار را در اختیار دارند، نه تنها کمکی به حل مشکلات این صنعت نخواهد کرد، بلکه بر عمق چالش‌های موجود می‌افزاید.

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۷، ایران‌خودرو به‌ عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، زیان انباشته‌ای بالغ بر ۷ هزار و ۷۵۲ میلیارد تومان در سال ۹۷ از خود به جا گذاشته و این در حالی است که این شرکت در سال ۹۶ سودی ۴۴۲ میلیارد تومانی به ثبت رسانده بود.

زیان انباشته سایپا نیز در سال ۹۷ به ۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان رسیده و این یعنی دومین خودروساز بزرگ کشور نسبت به سال ۹۶، رشد ۴۲۴ درصدی را در زیان‌دهی تجربه کرده است.

گروه صنعتی پارس خودرو نیز در سال ۹۷ معادل ۲ هزار و ۹۰۷ میلیارد تومان زیان کرده و این در حالی است که این شرکت در سال ۹۶ زیانی ۹۴۷ میلیارد تومانی به ثبت رسانده بود.

علاوه بر این، گزارش های ارسالی خودروسازان به بورس نشان می دهد ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به عنوان سه خودروساز بزرگ کشور، در تولید بیشتر محصولات خود طی سال ۹۷ با زیان مواجه شده اند.

زیان ۳ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو در سال ۹۷

در این بین، ایران خودرویی ها به استثنای سوزوکی گرند ویتارا و هایما، در تولید دیگر محصولات خود زیان کرده اند. بر این اساس، بهای تمام شده تولید محصولات ایران خودرو طی سال ۹۷، در مجموع حدود ۲۳ هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان بوده، اما چیزی نزدیک به ۲۰ هزار و ۴۲۴ میلیارد تومان از ناحیه فروش این محصولات، نصیب این شرکت شده است. با این حساب، این گروه خودروسازی طی سال ۹۷ از ناحیه اختلاف «مبلغ بهای تمام شده» و «مبلغ فروش»، حدود ۳ هزار و ۶۳۸ میلیارد تومان زیان دیده است.

نمودار ذیل روند فروش و بهای تمام شده گروه صنعتی ایران خودرو را در ۵ سال اخیر نشان می دهد:

زیان سایپا در تولید محصولاتی که مشمول قیمت گذاری دستوری نبوده اند

گروه خودروسازی سایپا نیز در زیاندهی دست کمی از رقیب اصلی خود (ایران خودرو) نداشته‌است. این شرکت طی سال گذشته ۲۹۷ هزار و ۸۷۳ دستگاه محصول به فروش رسانده و در مجموع نه تنها سود نکرده، بلکه زیان هم دیده است.

طبق آنچه در صورت‌های مالی ارائه شده به بورس آمده، تولید تمامی محصولات سایپا در سال ۹۷ توام با زیان بوده که کمترین آن متعلق به آریو است و بیشترین آن نیز به پراید تعلق دارد. در این بین، تولید ۱۲۷ هزار و ۵۵۳ دستگاه پراید طی سال ۹۷، بیش از ۹۰۱ میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته است، حال آنکه طی سال ۹۶، سایپا بیش از ۳۲۹ میلیارد تومان سود (بدون احتساب هزینه‌های مالی) از این محل به دست آورده بود.

طبق صورت‌های مالی سایپا، حتی خودرو مونتاژی سراتو نیز که از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج بوده، نتوانسته در سال ۹۷ برای سایپا سود به همراه داشته باشد. سایپا در سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۴۸ دستگاه سراتو به فروش رسانده که مبلغ بهای تمام شده آنها (بدون احتساب هزینه ‌های مالی) بیش از هزار و ۸۷۳ میلیارد تومان بوده و مبلغ کلی فروش شان نیز هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان. با این حساب، بیش از ۲۹۳ میلیارد تومان زیان از ناحیه مونتاژ سراتو نصیب سایپایی‌ها شده است.

نمودار ذیل روند فروش و بهای تمام شده گروه صنعتی سایپا را در ۵ سال اخیر نشان می دهد:

زیان ۳۹۸ میلیارد تومانی گروه صنعتی پارس خودرو در سال ۹۷

گروه صنعتی پارس خودرو نیز از ناحیه تولید محصولات خود طی سال ۹۷، بیش از ۳۹۸ میلیارد تومان زیان دیده است، حال آنکه این شرکت در سال ۹۶، بیش از ۵۳۳ میلیارد تومان سود حاصل کرده بود.

نمودار ذیل روند فروش و بهای تمام شده گروه صنعتی پارس خودرو را در ۵ سال اخیر نشان می دهد:

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.