۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۷۵۸۳ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمد رسول پیرو یک صادرکننده ایرانی کالا به عراق و مدیر یک شرکت حمل و نقل، معتقد است عدم آشنایی بسیاری از صادرکنندگان ایرانی کالا به عراق با رویه‌های گمرکی این کشور، هزینه‌های انتقال کالا از ایران به عراق را تا ۴۰ درصد افزایش داده‌ است. علاوه بر این سازوکار ورود کالا به عراق به گونه‌ایست که صادرکننده ایرانی ابزار قانونی برای پیگیری مسائل حقوقی خود در اختیار ندارد. در این شرایط شرکت‌های حمل و نقل کالا می‌توانند به صورت تخصصی عملیات انتقال بار به عراق را انجام دهند و این دو مشکل صادرکنندگان ایرانی را تا حد زیادی برطرف نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مولفه‌های مهم مزیت‌زا در صادرات به عراق مسئله حمل و نقل است؛ به طوریکه کالای ایرانی سالم، سریع، تضمین شده و با هزینه اندک از مرز دو کشور عبور کند و به دست مصرف کننده عراقی برسد. دستیابی به چنین مزیتی نیازمند برخورداری ایران از شرکتهای بزرگ حمل و نقل است که به صورت تخصصی به این کار می‌پردازند.

محمد رسول پیرو یک صادرکننده ایرانی کالا به عراق است که ضعف نظام حمل و نقل کالا به این کشور را از نزدیک لمس کرده و پس از شناسایی این نیاز در تجارت دو کشور، اقدام به تاسیس یک شرکت حمل و نقل نموده است.

پیرو با بیان اینکه از پنج سال پیش وارد بازار عراق شده است گفت: از دو سال پیش با توجه به ظرفیتی که وجود دارد، شرکت حمل و نقل ماهر را تاسیس کردیم. علی رغم آنکه عراق مهمترین شریک تجاری ایران است و دو کشور دارای مرز مشترک طولانی و گذرگاه‌های متعدد مرزی هستند، حمل و نقل کالا بین دو کشور به فجیع‌ترین شکل ممکن صورت می‌پذیرد. این در حالی‌ است که صادرکنندگان ایرانی برای صادرات کالا به کشوری مثل آلمان که صدها بار کمتر از عراق کالای ایرانی می‌خرد، روند مشخص و قابل اعتماد و آسانی را طی می‌کنند.

ارائه خدمات حمل و نقل به صادرکنندگان بزرگ ایرانی

وی افزود: به همین دلیل ما به همراه برخی دوستان عراقی و ایرانی خود یک شرکت حمل و نقل کالا به عراق را تاسیس کردیم و شکر خدا هم اکنون به حدی قوی شده‌ایم که به تولیدکنندگان بزرگی چون میهن و عالیس خدمات حمل و نقل ارائه می‌کنیم.

پیرو درخصوص وضعیت گمرکات عراق و هزینه هایی که به طرف ایرانی تحمیل می‌شود گفت: در گمرکات عراق به دلیل ضعف زیرساخت ها و فساد اداری، قدرت در دست ترخیص کاران است که الزاما باید عراقی باشند. بر خلاف ایران که برای واردات کالا سازوکار معینی تعریف شده و واردکننده در لحظه می‌داند که محموله اش کجاست و همه صورتحساب ها با جزئیات به صورت الکترونیکی و شفاف ثبت می‌شود، در گمرکات عراق چنین امکاناتی نیست و قدرت در دست ترخیص کاران است.

وی افزود: در این شرایط صادرکننده ایرانی نمی‌داند که چه مقدار از پول پرداخت شده در گمرکات عراق سهم دولت، چه مقدار سهم ترخیص کار و بقیه امور است. به همین علت در صورتی که صادرکننده ایرانی تازه کار باشد متحمل هزینه‌های گزافی خواهد شد. علاوه بر آن کالاهای وارد شده به عراق به نام ترخیص‌کاران به این کشور وارد می‌شود و صادرکننده ایرانی هیچ ابزار قانونی برای پیگیری مسائل حقوقی خود ندارد و همکاری‌ها صرفا بر مبنای اعتماد صورت می‌پذیرد.

کاهش هزینه‌های گمرکی و ارائه تضمین انتقال سالم کالا

این صادرکننده ایرانی ادامه داد: ما به دلیل ارتباطاتی که با ترخیص‌کاران عراقی داریم و همچنین آشنایی با فضای گمرکات این کشور توانسته‌ایم هزینه های گمرکی را به حداقل برسانیم. این کاهش هزینه بعضا تا ۴۰ درصد کل هزینه گمرک عراق است. که در برخی موارد تا ۲۰ درصد است. اهمیت دیگر شرکت حمل و نقل ما این است که به شرکتهای ایرانی برای کالایی که به بازار عراق می‌فرستند پاسخگو است و به نوعی ضمانت به آنها می‌دهد.

وی با بیان اینکه شرکت حمل و نقل ماهر در عراق شبکه توزیع مویرگی کالا ندارد افزود: درحال حاضر هیچ کشور دیگری نیز چنین خدماتی را در عراق ارائه نمی‌دهد. البته برخی از شرکتها که تخصص بالایی در حوزه صادرات دارند، یک شبکه توزیع منظم برای خود ایجاد کرده‌اند اما این کار را صرفا برای محصولات خود انجام می‌دهند. در میان شرکتهای بزرگ ایرانی تنها شرکت کاله است که به صورت حرفه‌ای، مداوم، مستمر به تعداد بالا به گونه ای که بتوان به لحاظ درآمد و اعتبار بر روی آن حساب باز کرد، موفق به صادرات به عراق شده است. کاله شبکه توزیع مناسبی برای خود ایجاد کرده است. دیگران به صورت فصلی، مقطعی، تک محصولی، تک برندی و سفارشات خاص کار کرده‌اند. مثلا اگر به بازارهای کردستان عراق و همچنین شهر بصره سر بزنید، به غیر از محصولات کاله، دیگر مواد غذایی ایرانی را خیلی کم و پراکنده می‌بینید.

وی افزود: در میان شرکت های خارجی شرکتهای ترکیه‌ای در زمینه تسهیل حمل و نقل کالا به عراق خوب عمل کرده‌اند. شرکتهای ترک نمایندگی‌های متعددی در عراق دارند و فضاسازی مناسبی نیز کرده‌اند که تاجر عراقی را ترغیب به واردات از ترکیه می‌کند. شرکتهای ترک خیال عراقی‌ها را از انتقال مطلوب کالا به این کشور آسوده کرده‌اند.

نیاز ایران به ایجاد شبکه باربری و خرده‌باری به عراق

پیرو در پایان با بیان اینکه عراقی‌های زیادی برای زیارت و درمان و گردشگری به ایران سفر می‌کنند گفت: این افراد بعضا کالاهای زیادی می‌خرند و برای انتقال آن به عراق نیاز به باربری دارند. هم اکنون در برخی شهرها مانند قم چند باربری وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند اما هنوز ضعفهای زیادی دارند مثلا به لحاظ سرعت انجام کار، تضمین سالم رساندن کالا و ممانعت از مصادره کالا در مرز به دلیل عدم رعایت برخی از قوانین مشکل دارند. به همین دلیل برای ارائه خدمات خرده باری به صورت منظم، قانونمند و با ضمانت برنامه ریزی کردیم و در این راستا اقدام به خریداری یک انبار در عراق نیز کردیم.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.