۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۹۵۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ دسته: کشاورزی
۰

سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد درخصوص مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی کشاورزی اظهار داشت: این مشکلات ناشی از ایرادات ساختاری دولت نیست، بلکه سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت باعث بروز این مشکلات است. بنابراین دولت به جای اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی و یا عدم اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی، باید به اصلاح سیاست‌های اقتصادی، همچون پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات، اهتمام ورزد.

به گزارش مسیر اقتصاد برنامه رهیافت ۱۶ مرداد ماه با حضور عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز و مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی، به بررسی اثرات منفی لغو قانون تمرکز وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت. در این برنامه کارشناسان دیدگاه های خود را نسبت به اهمیت تولید محصولات کشاورزی و چگونگی تعیین ساختارهای بازرگانی بخش کشاورزی ارائه دادند.

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در خصوص اهمیت بخش بازرگانی در کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی امر تولید و وزارت صنعت، معدن و تجات عهده دار امر بازرگانی، تنظیم و مدیریت بازار است. نارسایی هایی که طی این سال ها در بخش بازرگانی محصولات کشاورزی کشور بروز و ظهور پیدا کرد ناشی از بهم ریختگی تصمیم گیری دو وزارتخانه بر سر یک موضوع بود.

وی در ادامه افزود: وزارت جهاد کشاورزی متولی امر تولید و سئوال کننده و برنامه ریز کمبودهایی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می کند. برای مثال وزارت صمت اعلام می کند امسال فلان مقدار کمبود گندم در کشور وجود دارد وزارت جهاد کشاورزی باید تمام هم و غم خود را متمرکز بر امر تولید کند تا نیاز مملکت به این کالا تامین شود.

لزوم توجه جدی وزارت جهاد کشاورزی بر تولید محصولات کشاورزی

بیابانی در این برنامه تاکید کرد: تفکیک اختیارات و وظایف بخش بازرگانی کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و ادغام در وزارت جهاد کشاورزی نه تنها امر مفیدی نبوده بلکه موجب بروز برخی اشکالات و نارسایی ها در این حوزه نیز شد.

قائم مقام خانه کشاورز اظهار داشت: منافع و مصالح کشور ایجاب می کند کار تولید به بخش تولید و کار بازرگانی به بخش بازرگانی محول شود چرا که کشاورز کار بازرگانی بلد نیست. در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی باید تنها مسئولیت بخش تولید محصولات کشاورزی را عهده دار باشد.

وی در ادامه یادآورشد: اگر وزارت جهاد کشاورزی تمرکز خود را روی تولید معطوف کند بدون شک کشور با توجه به برخورداری از اراضی مرغوب، اقلیم چهار فصل، آب و هوای مناسب، نیروی انسانی متخصص و کار آمد و غیره تولید کننده خوبی در زمینه محصولات کشاورزی خواهد بود.

نتایج قابل توجه ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی

در ادامه مهدی سروی کارشناس اقتصاد کشاورزی با اشاره به دلایل اصلی ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: دلیل اصلی ادغام این وزارتخانه ها نتایج منفی به جا مانده از تفکیک وظایف بازرگانی از تولید و ناهماهنگی مدیران ارشد وزارت بازرگانی با وزارت جهاد کشاورزی بود.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی اظهار داشت: بررسی مدل ها و ساختارهای دولت در اکثر کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که در صورت ادغام بخش بازرگانی در وزارتخانه های تولیدی شاهد تحولی بزرگ در زمینه رونق تولیدات داخلی خواهیم بود. به همین دلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف بازرگانی بخش کشاورزی را پس از انحلال وزارت بازرگانی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دادند.

وی گفت: ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی باعث بدست آمدن نتایج مثبتی در این زمینه از جمله رشد ۲۳ درصدی تولید محصولات کشاروزی، بهبود ترازمنفی بازرگانی بخش کشاورزی و خودکفایی در تولید محصولات اساسی نظیر گندم و شکر شد. کسب این دستاوردها نشان از درست بودن ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی است و با لغو قانون تمرکز تمامی آن ها از دست خواهد رفت.

دولت به جای لغو قانون تمرکز، سیاست‌های اقتصادی را اصلاح کند

سروی در خصوص مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی کشاورزی نیز اظهار داشت: مشکلات کنونی بازار محصولات اساسی ناشی از ایرادات ساختاری دولت نیست بلکه سیاست های اقتصادی دولت باعث بروز این مشکلات شده است. در حال حاضر تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار آزاد به بیش از ۲۰۰ درصد می رسد که این موضوع باعث افزایش انگیزه بازرگانان برای قاچاق یا صادرات کالاها به دیگر کشورها می شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کشورهای روسیه و کانادا دو مدل موفق در زمینه ادغام بخش بازرگانی در وزارت های کشاورزی هستند و می توانند الگوی مناسبی در خصوص چگونگی تنظیم بازار و توسعه صادرات باشند. این کشورها با تعیین درست ساختارهای خود بازارهای داخلی را در اختیار تولیدکنندگان قرار داده‌اند و با استفاده از ظرفیت وزارت خارجه برای توسعه صادرات برنامه ریزی می کنند.

وی در پایان گفت: تشکل های کشاورزی با لغو قانون تمرکز وظایف به شدت مخالف هستند و بسیاری از نمایندگان مجلس با ارسال نامه خدمت رئیس جمهور محترم خواستار تغییر رویه دولت در خصوص تفکیک بخش بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی شدند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.