۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۸۵۱ ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

در سال‌های اخیر استفاده از یوآن در پرداخت‌های بین‌المللی رشد فزآینده و چشمگیری داشته است و در حال حاضر کشورهای متعددی در معاملات جهانی خود از یوآن استفاده می‌کنند. کشور چین برای گسترش استفاده از یوآن در عرصه بین‌المللی یک سیستم پرداخت مخصوص تحت عنوان CIPS ایجاد کرده که علاوه بر دارا بودن قابلیت انجام پرداخت و تسویه‌های یوآنی، یک سیستم پیام رسان مالی نیز محسوب می‌شود و از این منظر وابستگی پرداخت‌های یوآنی به سوئیفت را کاهش داده‌است.

به گزارش مسیر اقتصاد تا پایان ماه آپریل ۲۰۱۹ حدود ۲۵۴۳ مؤسسه مالی از سراسر جهان در پرداخت های بین المللی خود از یوآن استفاده کرده اند. در میان این مؤسسات مالی، بیش از ۸۷۲ بانک از ارز چین در پرداخت های فرامرزی خود استفاده کرده اند که این مؤسسات اغلب خارج از سرزمین اصلی چین یا هنگ کنگ قرار دارند.

یوآن پنجمین ارز مورد استفاده در سوئیفت جهت انجام پرداخت های بین المللی

گزارش های سیستم سوئیفت برای ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که یوآن جایگاه خود به عنوان پنجمین ارز فعال در پرداخت‌های بین‌المللی را با سهم ۱.۹۹ درصدی حفظ کرده است. البته این سهم نشان دهنده، میزانی از پرداخت های یوآنی است از سیستم سوئیفت عبور کرده است. در نمودارهای زیر سهم یوآن و سایر ارزهای بین‌المللی در پرداخت های بین المللی آورده شده است.

سیستم CIPS بستر اصلی استفاده بین المللی از یوآن چین

البته استفاده از یوآن چین فقط منحصر به سیستم سوئیفت نیست و چین برای استفاده بین المللی از یوآن خود ابتکارات متعددی را به کار گرفته است. یک ابتکار اساسی این کشور راه اندازی سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی یوآنی تحت عنوان CIPS بوده است. این سیستم در سال ۲۰۱۵ در دو فاز راه اندازی شده است.

فاز اول در سال ۲۰۱۵ جهت تسهیل فرآیند پرداخت های خرد و کلان یوآنی فرامرزی، شامل تجارت فرامرزی یوآنی، سرمایه گذاری مستقیم فرامرزی یوآنی، تأمین مالی و رمیتنس(پرداخت های خرد) فرامرزی یوآنی، راه اندازی شده است. فازدوم نیز در سال ۲۰۱۷ با هدف ترویج استفاده بیشتر از یوآن چین در معاملات بین المللی، رفع مشکل زمانی سیستم، افزایش ساعات کاری و غیره توسعه داده شده است.

قابلیت CIPS چین در انجام همزمان پرداخت و پیام رسانی معاملات یوآنی

برخلاف سیستم سوئیفت که فقط یک پیام رسان مالی بین المللی است و برای مؤسسات مالی هیچگونه عملیات تسویه خالص(پایاپای، کِلِر)، تسویه ناخالص و یا نگهداری حساب انجام نمی دهد، سیستم CIPS هم سیستم پرداخت ناخالص آنی است و هم عملیات پیام رسانی مالی را انجام می دهد. هر بانک عضو CIPS همانند سوئیفت یک کد پیام رسانی منحصر به خود را دارد.

استاندارد پیام رسانی سیستم CIPS همانند سوئیفت است و توسط سایر پیام رسان های مالی شناخته شده نیز قابلیت خوانده شدن و پردازش را دارد. در نتیجه سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین یک سیستم پیام رسان مالی موازی سوئیفت نیز است.

انطباق سیستم پرداخت چین با استاندارهای جهانی پیام رسانی

این سیستم پرداخت یوآنی چینی خود را با استاندارد جهانی ISO20022 در پیام رسانی و کدگذاری پیام های مالی فرامرزی تطبیق داده است. سیستم CIPS تاکنون توانسته است صدها بانک از ۸۹ کشور و مناطق مختلف جهان را جذب کند. CIPS در سال ۲۰۱۸، ۲۶ هزار میلیارد یوآن معادل ۳.۷۷ هزار میلیارد دلار پرداخت یوآنی را پردازش کرده است.

بانک ها به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم به CIPS دسترسی دارند و عملیات یوآنی را انجام می دهند. بانک های مستقیم حتماً باید در داخل خاک چین مستقر باشند یا شعبه داشته باشند. اما بانک های غیرمستقیم این الزام را ندارند و در کشورهای مختلف جهان مستقر هستند.

منابع:

چاینا دیلی yon.ir/hQ0tf

پایگاه اطلاع رسانی سوئیفت yon.ir/DBWZ8

سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین yon.ir/wpvJ0

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.