۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۶۱۸۴ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

میهمی استاد و جامعه شناس استان کردستان با بیان اینکه اقدام بخصوصی توسط دولت برای مقابله با روند پیری جمعیت صورت نگرفته است، گفت: استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما برای تشویق به فرزندآوری امری ضروری است.

به گزارش مهوش رحیمی خبرنگار استان کردستان مسیر اقتصاد از ابتدای دهه ۷۰ سیاست‌های کنترل جمعیت به صورت گسترده‌ای در کشور اجرایی شد و نرخ جمعیت ایران در اثر تداوم این سیاست‌ها، به زیر نرخ جانشینی رسید. با وجود تجدید نظر در سیاست‌های تنظیم خانواده، هنوز هم نرخ جمعیت به حد جانشینی نرسیده است.

اقدام مؤثری توسط دولت برای مقابله با پیری جمیعیت صورت نگرفته است

حمید میهمی استاد دانشگاه و جامعه شناس در گفتگو با مسیر اقتصاد عنوان کرد: اقدام بخصوصی توسط دولت برای مقابله با روند پیری جمعیت صورت نگرفته است و رشد جمعیتی ایران به دلایل مختلف از جمله کاهش نرخ باروری و مشکلات معیشتی اقشار متوسط و ضعیف، در سال های گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: ادامه این روند ایران را حداکثر تا ۲ دهه آینده با چالش افزایش جمعیت سالمند روبه رو می کند.

این استاد دانشگاه افزود: براساس آمار اکنون بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت سالمند کشور را مردان و سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را زنان تشکیل می دهند و اگر برای افزایش نرخ باروری در کشور قدم های جدی برداشته نشود، در آینده نزدیک خطر توقف توسعه و پویایی در ایران وجود دارد.

میهمی گفت: توسعه صنعتی و رونق تولید با نرخ جمعیتی یک کشور رابطه مستقیمی دارد و براساس گزارش سازمان ملل متحد تا سال ۱۴۲۵ در صورت ادامه این روند بحران پیری جمعیت ایران را فرا می گیرد.

وی با اشاره به اینکه دهه های پایانی قرن ۱۴ شمسی در کشور را در صورت اتخاذ نشدن سیاست افزایش نرخ جمعیت می توان سال های فاجعه پیری و کاهش چشمگیر جمعیت دانست، افزود: برخی کارشناسان جامعه شناس معتقدند جمعیت ایران به تناوب از ۸۱ میلیون در سال ۱۳۹۸ به دست کم ۲۸ میلیون در سال ۱۴۹۸ کاهش می یابد.

استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای تشویق به فرزند آوری ضروری است

این جامعه شناس اظهار کرد: در حال حاضر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز بررسی‌های ریاست جمهوری و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تحولات و سیاست‌های جمعیت در ایران را مورد بررسی قرار می دهند، اما نهاد مشخصی متولی این امور نیست.

وی با بیان اینکه توجه به افزایش جمعیت باید از ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مورد توجه صاحب نظران قرار گیرد، گفت: افزایش سن ازدواج از دلایل عمده در بحث کاهش جمعیت و فرزندآوری است.

میهمی افزود: اگر چه در زمان های گذشته برخورداری از فرزند بیشتر افتخار و کمک حال والدین به خصوص کشاورزان به شمار می رفت، اما در شرایط کنونی زوج های جوان با داشتن بیش از یک فرزند، مورد سرزنش اطرافیان قرار می گیرند و به نوعی اگر جوانان حتی علاقه ای به فرزند آوری داشته باشند بنا به دلایل مختلف بیرونی اقدامی در این راستا نمی کنند.

وی در پایان با بیان اینکه بایستی نهادی متولی امر افزایش جمعیت باشد، عنوان نمود: استفاده از ظرفیت سازمان صدا و سیما برای تشویق به فرزندآوری امری ضروری است و این سازمان بایستی با تولید برنامه هایی در خصوص اهمیت افزایش جمعیت نقش خود را ایفا کند و مردم را از شرایط کشور مطلع کنند.

انتهای پیام/فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.