۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۸۰۶ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹ دسته: پول و بانک
۰

از ابتدای سال ۹۴ تا انتهای سال ۹۷ حدود ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه شده که ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان آن ناشی از خلق پول مستقیم بانک‌ها بوده است. با وجود این حجم از خلق پول انجام شده توسط بانک ها، مشخص نیست به چه میزان رشد اقتصادی از این محل ایجاد شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از ابتدای سال ۹۴ تا انتهای سال سال ۹۷ حدود ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است.

بررسی جزئیات این افزایش نشان می دهد که با احتساب اضافه برداشت بانک ها، ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان از میزان فوق به صورت مستقیم توسط بانک ها و تنها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن از محل ذخایر بانک مرکزی خلق شده است. در واقع خلق پول مستقیم بانک ها طی این مدت ۱۰ برابر بانک مرکزی بوده است.

با وجود این حجم از خلق پول انجام شده توسط بانک ها، مشخص نیست به چه میزان رشد اقتصادی از این محل ایجاد شده است. به عنوان نمونه در پروژه مسکن مهر که بانک مرکزی طی آن حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پول خلق کرد، بیش از ۲ میلیون مسکن ساخته شد و به همین تعداد خانوار در کشور صاحب خانه شدند؛ اما نتیجه این میزان خلق پول بانک ها در اقتصاد مشخص نیست و کارشناسان آن را از دلایل اصلی ایجاد تورم عنوان می کنند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.