۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۶۲۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴ دسته: کشاورزی
۰

بنار عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور و رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، با انتقاد از واگذاری وظایف بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت صمت گفت: با این اقدام دولت، قطعا کشاورزان داخلی مانند سال‌های قبل از ادغام وزارت بازرگانی دچار آسیب‌های جدی خواهند شد. دولت اگر برنامه‌ای برای تنظیم بازار محصولات غذایی اساسی داشت، باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی آن را عملیاتی می‌کرد.

رحمت اله بنار رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن انتقاد از واگذاری وظایف بازرگانی بخش کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با معلق کردن وظایف بازرگانی در بخش کشاورزی، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به شدت آسیب خواهند دید.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت: سال ها برای ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی تلاش شد تا در نهایت در سال ۱۳۹۱ این اتفاق مهم روی داد اما متاسفانه با تصمیم غیرکارشناسی مجددا وظایف بازرگانی به وزارتخانه دیگری واگذار شد.

وی تصریح کرد: با ادغام وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی شاهد کاهش مشکلات مربوط به تنظیم بازار و واردات بی رویه بودیم که با معلق کردن این وظایف، قطعا مشکلات تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بیشتر خواهد شد. یکی از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش رفاه مصرف کنندگان، کاهش فاصله قیمتی مزرعه تا سفره مردم بود که با این برنامه نه تنها دلالان از چرخه تولید تا مصرف خارج می شدند بلکه قیمت محصولات اساسی در بازار نیز واقعی می شد.

تبعات منفی انتقال وظایف بازرگانی از وزارت کشاورزی به صمت

بنار با اشاره به استراتژی دولت برای تنظیم بازار محصولات اساسی نیز گفت: متاسفانه دولت تا قبل از سال ۱۳۹۷ با شعارهای دیگری به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی بود اما از سال ۱۳۹۷ با شعار رعایت حقوق مصرف کنندگان خواستار حذف وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی شده است.

عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور تصریح کرد: این در حالی است که نوسانات مختلفی در بخش خودرو و سایر بخش های تولیدی غیرکشاورزی در کشور رخ داد اما هیچکدام از مسئولین دولتی به فکر مصرف کنندگان نبودند و برنامه ای برای حل مشکلات نداشتند.

وی افزود: بخش کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور محسوب می شود که دولت باید استراتژی مناسبی برای رشد تولید محصولات کشاورزی و نیز بهبود شرایط زندگی برای کشاورزان فراهم نماید. واگذاری وظایف بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعا باعث تضعیف کشاورزان داخلی خواهد شد.

در اختیار نداشتن ابزارهای تنظیم بازار دلیل اصلی ضعف وزارت جهاد کشاورزی

بنار در ادامه با اشاره به چگونگی ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: با ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی مدیریت واردات و صادرات محصولات کشاورزی تا حدود زیادی در اختیار این وزارتخانه قرار گرفت که شاهد موفقیت های چشم گیری نیز بودیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی علیرغم کسب موفقیت های بزرگ در بخش واردات و صادرات محصولات کشاورزی، اما در بخش تنظیم بازار به دلیل در اختیار نداشتن ابزارهای نظارت و قیمت گذاری، نتوانست به خوبی عمل کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال سازمان میوه و تره بار و صنوف مربوط به محصولات کشاورزی از جمله نهادهایی هستند که تاثیر بسزایی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی دارند، اما مدیریت آن ها در زمان اجرای قانون تمرکز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نبود. دولت اگر برنامه ای برای تنظیم بازار محصولات اساسی غذایی نیز داشت باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی اقدام می کرد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.