۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۵۸۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

طی هفته‌های اخیر، شرکت نفت قطر و شورون فیلیپس آمریکا، قراداد دو پروژه بزرگ پتروشیمیایی، یکی در قطر و دیگری در آمریکا را به امضا رسانده‌اند. پروژه راه‌اندازی یک مجموعه بزرگ پتروشیمی که به تازگی در دستور کار مشترک دو کشور قرار گرفته بالغ بر ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. این پروژه‌ها نشان از حرکت کشورها به سمت توسعه صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی و سودآور بودن این صنایع دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد شرکت نفت قطر قراردادی با شرکت صنایع شیمیایی شورون فیلیپس آمریکا جهت توسعه یک پروژه بزرگ پتروشیمی در مقیاس جهانی به امضا رسانده است. این مجموعه در منطقه ساحلی خلیج آمریکا قرار دارد. مقادیر قابل توجه اتان این منطقه که توسط حوضه‌های شیل آمریکا، از جمله حوضه پرایم پرمین، تامین می‌شود خوراک مناسبی برای این مجتمع پتروشیمی به شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلاری قطر و آمریکا در یک پروژه پتروشیمی

پروژه پتروشیمی ساحلی آمریکا ۲ (USGC II) با هزینه‌ای بالغ بر ۸ میلیارد دلار شامل یک کراکر اتیلن با ظرفیت ۲ میلیون تن در سال است. این پروژه به عنوان بزرگ‌ترین واحد کراکر در دنیا و دو واحد پلی‌اتیلن دانسیته بالا با ظرفیت یک میلیون تن در هر سال خواهد بود. ​

مطابق این قرارداد، شرکت نفت قطر سهم ۴۹ درصدی در پروژه USGC II و شرکت صنایع شیمیایی شورون فیلیپس ۵۱ درصد باقیمانده را در اختیار خواهد داشت. مدیریت و نظارت بر پروژه، و همچنین مسئولیت عملیات‌ها و مدیریت تاسیسات این مجتمع پتروشیمی نیز در کنترل شرکت شورون فیلیپس است.

این توافقنامه در اوایل ماه جاری میلادی توسط سعد شریده الکعبی، رئیس و مدیر عامل شرکت نفت قطر و مارک لاشیِر، همتای او در شرکت شورون فیلیپس، در حضور رئیس‌جمهور آمریکا و امیر قطر امضا شد.

تلاش قطر برای رشد بین‌المللی صنعت نفت و گاز

الکعبی در این خصوص گفت: این دومین توافقنامه از نوع خود در چند هفته گذشته، با شرکت شورون فیلیپس است. این پروژه‌ها در راستای تقویت همکاری دو شرکت و تکمیل پورتفولیوی بین‌المللی نفت قطر در ایالات‌متحده، به عنوان حوزه مرکزی رشد صنعت نفت و گاز قطر است. ما معتقدیم که کشور آمریکا می‌تواند چشم اندازی بزرگ و فرصت رشد مناسبی برای صنعت نفت و گاز قطر به همراه داشته باشد. ​

الکعبی افزود: این پروژه مهم، به افزایش تقاضای جهانی برای بازار پتروشیمی کمک خواهد کرد. این پروژه همچنین نشان‌دهنده استراتژی رشد بین‌المللی صنعت نفت و گاز قطر است که گام‌های محکمی را در فعالیت‌های مختلف بالادست و پایین‌دست در بسیاری از نقاط جهان برداشته است.

مارک لاشیِر، رئیس و مدیر عامل شرکت شورون فیلیپس نیز گفت: شرکت نفت قطر شریک فوق‌العاده‌ای برای شرکت شورون فیلیپس، در سرمایه‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی در قطر است. ما به طور مشترک به دنبال توسعه یک تاسیسات پتروشیمی جدید در امتداد ساحل خلیج آمریکا هستیم. از همین رو به دنبال توسعه روابط دو شرکت در آمریکا نیز هستیم. قدرت مالی شرکت نفت قطر، تعهد به ایمنی و اعتقاد مشترک به لزوم نزدیکی مجتمع به مواد اولیه، این همکاری ایده‌آل را ایجاد می‌کند.

همکاری قطر و آمریکا برای تصاحب بازار پتروشیمی

این توافقنامه شامل قراردادهای مهندسی، تدارکات و ساخت‌وساز (EPC) برای پروژه USGC II تا سال ۲۰۲۱ است که انتظار می‌رود بهره‌برداری از آن در سال ۲۰۲۴ به سرانجام برسد. ​

پیش از این، شرکت نفت قطر یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت شورون فیلیپس به امضا رساند. مطابق این قرارداد یک مجتمع پتروشیمی در شهرک صنعتی راس لفان قطر با ظرفیت ۱.۹ میلیون تن اتیلن در سال به بهره‌برداری خواهد رسید که بزرگ‌ترین واحد کراکر اتان در غرب آسیا و یکی از بزرگ‌ترین واحدهای کراکر جهان است.

این قرارداد بین طرف های آمریکایی و قطری به منظور توسعه صنایع پایین دستی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، دلیل دیگری بر سودآور بودن این صنایع و حرکت روز افزون کشورها به سمت توسعه صنایع پایین دستی است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی yon.ir/O1r6u) F2F)

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.