۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۳۳۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک جی پی مورگان آمریکا در قالب گزارشی عنوان کرده است که باتوجه به تغییر وضعیت قدرت‌های اقتصادی در جهان و ظهور اقتصادهای آسیایی، جایگاه دلار آمریکا در آینده نزدیک با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد. این بانک با بیان اینکه که پرداخت‌ها و معاملات غیردلاری در جهان درحال گسترش است، به کشورهای جهان توصیه کرده است که دلار را از دارایی‌های خارجی خود حذف کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک جی پی مورگان آمریکا پیش بینی کرده است که با توجه به قدرت گرفتن اقتصادهای منطقه آسیا، دلار آمریکا برای حفظ سلطه خود بر بازارهای جهانی با چالش های جدی مواجه خواهد بود.

تغییر مراکز اقتصادی جهان جایگاه دلار را دچار چالش خواهد کرد

کرگ کوهن استراتژیست جی پی مورگان در گزارش خود نوشته است که حدود یک قرن است دلار آمریکا ارز مرجع و قالب ذخیره ارزی در جهان است.

در گزارش استراتژیست بانک جی پی مورگان آمده است «با این حال ما معتقدیم که دلار ممکن است جایگاه خود به عنوان ارز اصلی جهانی را به دلایل مختلف از جمله دلایل ساختاری و همچنین موانع موجود از دست بدهد. در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم که بسیاری از ارز‌ها جایگاه خود را از دست داده اند و به دلیل تغییر در مراکز اقتصادی جهان از بین رفته اند.»

کوهن معتقد است در حال حاضر مراکز اقتصادی جهان در حال انتقال به سمت آسیا هستند و تبدیل شدن چین به یکی از ابرقدرت های اقتصادی جهان از جمله عوامل تأثیرگذار در این زمینه است؛ اما همه این عوامل مختص چین نیست.

گسترش پرداخت های غیردلاری با افزایش قدرت خرید اقتصادها

در حال حاضر مناطق تجاری آسیایی از عربستان و ترکیه در غرب گرفته تا ژاپن و نیوزیلند در شرق و از روسیه در شمال و استرالیا تا جنوب معادل دو سوم رشد اقتصاد جهانی را ایجاد کرده اند و ۵۰ درصد کل تولید ناخالص جهانی توسط آن ها تولید می شود.

افزایش قدرت خرید در این مناطق به گسترش معاملات و پرداخت های غیردلاری منجر شده است که جایگاه دلار به عنوان ارز قالب را متزلزل خواهد کرد و شرایط را برای سقوط آن از جایگاه ارز قالب بین المللی فراهم می کند.

این بانک آمریکایی در گزارش خود می افزاید: به عبارت دیگر ما معتقدیم طی دهه های آینده اقتصاد جهانی دلار آمریکا را کنار خواهد گذاشت و این جایگاه با ارزش به یک کشور با قدرت اقتصادی بالاتر در آسیا خواهد رسید.

توصیه بانک مطرح آمریکایی به حذف دلار از دارایی‌های خارجی کشورها

در نهایت، توصیه ای که این بانک به افراد کرده این است که از شر دارایی‌های دلاری خود خلاص شوند و  به سمت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری خود بروند؛ چراکه برخی از بانک ها حذف دلار از دارایی خود را آغاز کرده اند و به سمت یورو رفته اند.

البته بانک هایی نیز وجود دارند که به سمت دارایی های با ارزش و ثبات بیشتر نظیر طلا رفته اند. در همین راستا میزان تقاضای طلا در سال ۲۰۱۸ در جهان به بالاترین میزان در ۵۰ سال گذشته رسیده است.

در سال های اخیر چندین اقتصاد بزرگ جهان از جمله چین و روسیه توافقاتی کرده اند تا با ایجاد راهکارهایی، دلار را از پرداخت های دوجانبه خود حذف کنند. این کشورها شروع به استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت دوجانبه کرده اند.

به طور مشخص ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، آمریکا را متهم به استفاده از جایگاه ارز خود به عنوان ابزار فشار سیاسی علیه کشورهای دیگر کرده است که کاهش اعتماد جهانی به این ارز را درپی دارد.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/kgRXx

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.