۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۲۶۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

در دو سال اخیر کشورهای اروپایی متعددی از وقوع خشکسالی متضرر شده اند. به طور خاص خشکسالی اثرات جبران ناپذیری بر بخش کشاورزی کشورهایی همچون فرانسه داشته است. به همین دلیل وزیر کشاورزی فرانسه به تازگی از کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا درخواست کرده‌است حمایت‌های یارانه‌ای کشاورزان این کشور را دست کم به میزان یک میلیارد یورو افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد طی دو سال اخیر پس از آغاز فصل گرم تابستان در مناطق اروپایی و افزایش دما در این کشورها، شیوع آتش سوزی جنگل ها خسارت های زیادی به کشاورزان و بخش شیلات وارد کرده است. فرانسه از جمله کشورهایی است که در معرض آسیب های جدی ناشی از افزایش دما قرار دارد و با خشکسالی های اخیر خسارت فراوانی به کشاورزان این کشور وارد شده است.

باوجود رونق سایر بخش های اقتصادی نظیر خدمات در اقتصاد فرانسه، اما بخش کشاورزی این کشور همچنان تاثیر بسزایی در افزایش درآمدهای صادراتی دارد و ۱۹ درصد از درآمد صادراتی بخش کشاورزی اتحادیه اروپا را نیز به خود اختصاص داده است. فرانسه بزرگ ترین قطب کشاورزی اتحادیه اروپا به شمار می رود.

فرانسه نیز مانند سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سیاست مشترک کشاورزی CAP که سابقه ۶۰ ساله در این اتحادیه دارد برای حمایت از کشاورزان خود استفاده می کند. در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع آن ها اتخاذ شده است.

حمایت از کشاورزان در اروپا در قالب سیاست مشترک کشاورزی CAP

سیاست مشترک کشاورزی CAP از سال ۱۹۶۲ در اتحادیه اروپا آغاز شده و طی سال های ۱۹۹۲، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۳ اصول اصلی این سیاست ها مورد بازنگری قرار گرفته است. این سیاست به عبارت ساده تر همان حمایت مستقیم یارانه ای از کشاورزان برای تولید حداقل محصول غذایی مورد نیاز مردم این کشورها به منظور تامین امنیت غذایی است.

طبق قوانین سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا، دولت های ملی در توزیع یارانه های پرداختی به کشاورزان مختار هستند اما باید اصول کلی را حفظ کنند.

یکی از چالش های فعلی این سیاست، تطبیق نداشتن میزان حمایت های اتحادیه اروپا با شرایط تغییرات آب و هوایی ناشی از خشکسالی و سرمازدگی است. به همین دلیل این سیاست در شرایط جدید با اصلاحاتی همراه شده است؛ به گونه ای که در این سیاست ها قرار است نقش آسیب های ناشی از خشکسالی ها و یا سرمازدگی محصولات، بیش از پیش لحاظ شود.

کاهش میزان تولیدات کشاورزی با وقوع پدیده خشکسالی در اتحادیه اروپا

طی دو سال اخیر وقوع پدیده خشکسالی در بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به افزایش نگرانی مقامات دولتی این کشورها و رئیس کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا منجر شده است. بنابر آمارهای اعلامی از سوی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا، میزان تولید غلات در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل به دلیل وقوع پدیده خشکسالی، حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

از سویی دیگر آتش سوزی مزارع و کاهش تولید علوفه مورد نیاز برای دامداران منجر به کاهش کشتار دام ها شده است و این موضوع احتمالا به کمبود گوشت در بازارهای این اتحادیه منجر میشود. همچنین معیشت کشاورزان نیز به دلیل افزایش قیمت محصولات اساسی و کاهش درآمد آنان با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.

در این راستا اتحادیه اروپا برنامه‌های مختلفی برای جبران خسارت کشاورزان آسیب دیده اجرایی کرده است که از کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی جلوگیری کند. به عنوان مثال، کشاورزان اتحادیه اروپا جهت استفاده از نقدینگی لازم در امور خود ۷۰ درصد از یارانه های مستقیم و ۸۵ درصد از یارانه های توسعه روستایی را به جای ماه دسامبر در ماه اکتبر سال جاری دریافت خواهند کرد.

فرانسه خواستار حمایت ۱ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا از کشاورزان

اما اجرای چنین برنامه هایی از سویی اتحادیه اروپا برای کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی کافی نبوده است و طی ماه های اخیر کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، از اتحادیه اروپا درخواست کردند برای جبران خسارت کشاورزان، یارانه های کشاورزی را افزایش دهد.

دولت فرانسه در جدیدترین اقدام، ضمن بررسی پیامدهای منفی خشکسالی بر بخش کشاورزی، خواستار افزایش کمک های مالی اتحادیه اروپا برای کشاورزان خود شده است.

طبق درخواست وزیر کشاورزی فرانسه، کشاورزان خسارت دیده این کشور نیاز به حمایت ۱ میلیارد یورویی مازاد بر سایر یارانه های پرداختی دارند تا در چرخه تولید محصولات کشاورزی دچار زیان مضاعف نشوند. بررسی ها نشان می دهد فرانسه با دریافت یارانه سالانه ۹ میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا، بیشترین یارانه های حمایتی در بخش کشاورزی اروپا را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است چندی پیش دولت آلمان نیز به منظور جبران خسارت کشاورزان مواجه با پدیده خشکسالی، خواستار کمک ۱ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به این کشاورزان شده بود.

منابع:

ایندیپندنت yon.ir/k5ZOE

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا yon.ir/YKUqd

رویترز yon.ir/jO9eM

یورو آبزرور yon.ir/JYYnp

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.