۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۱۷۷ ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۰

بانک پارسیان در سال ۱۳۹۷ حدود ۴.۵ هزار میلیارد تومان از محل افزایش نرخ ارز سود کسب کرده است؛ این رقم نشانگر آن است که بانک مذکور، بیش از ۱ میلیارد دلار دارایی ارزی دارد. بانک‌ها یکی از بازیگران اصلی بازار غیرشفاف ارز هستند و حضور آنها با این حجم، به نوسانات دامن می زند.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی صورت های مالی بانک پارسیان در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که این بانک، از محل افزایش نرخ ارز در سال ۱۳۹۷ معادل ۴.۵ هزار میلیارد تومان سود کسب کرده است. این رقم نشانگر آن است که بانک پارسیان بیش از ۱ میلیارد دلار دارایی ارزی دارد و از این منظر، یکی از بازیگران اصلی بازار ارز محسوب می شود.

در صورتی که بانک پارسیان این سود را در سال ۱۳۹۷ کسب نکرده بود، در حال حاضر با حدود ۳.۹ هزار میلیارد تومان به عنوان یک بانک زیان دیده شناخته می شد.

حضور بانک ها در بازار غیر شفاف ارز و خرید ارز به عنوان دارایی، با اهداف تاسیس بانک‌ها و نقش آفرینی آنها در حمایت از تولید مغایرت دارد و می تواند به عنوان یکی از دلایل اصلی نوسان بازار ارزی محسوب شود.

ضروری است بانک مرکزی در خصوص حضور بانک ها به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار ارز که از نوسانات این بازار سود قابل توجهی کسب می کند، توضیحات لازم را ارائه نماید.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.