۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۰۶۲ ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ دسته: کشاورزی
۱

بخشنده معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، با اعلام خرید تضمینی ۵.۵ میلیون تن گندم، تا اواخر تیرماه سال جاری، افزود: این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد کاهش یافته است. تعیین نادرست قیمت گندم، بالا بودن نرخ خوراک دام و خرید گندم از کشاورزان توسط کارخانجات، از جمله دلایل مطرح شده از سوی کارشناسان درخصوص کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری است.

به گزارش مسیر اقتصاد دو ماه تا پایان سال زراعی ۹۸-۹۷ باقی مانده است و دولت در این مدت مشغول خرید تضمینی گندم از تولیدکنندگان این محصول است. دولت بر اساس قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، مکلف است تا گندم های تولید شده توسط کشاورزان را با تعیین قیمت مناسب خریداری کند.

ایران در سال ۱۳۹۵ با تولید ۱۴.۵ میلیون تنی گندم به خودکفایی در تولید این محصول اساسی دست پیدا کرد و تاکنون نیز روند خودکفایی در تولید گندم ادامه پیدا کرده است. اجرای صحیح قانون خرید تضمینی دلیل اصلی دستیابی دولت به خودکفایی در تولید گندم بوده است.

علیرغم تاکید قانون بر نحوه تعیین قیمت گندم، اما نرخ خرید تضمینی این محصول اساسی طی دو سال اخیر به درستی از سوی دولت تعیین نشده است تا نگرانی ها از بابت کاهش میزان تولید و خرید تضمینی گندم افزایش یابد.

کاهش ۹ درصدی خرید تضمینی گندم باوجود افزایش بارش‌ها

در سال گذشته شورای اقتصاد علیرغم تاکید نهادهای مختلف کارشناسی بر لزوم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم متناسب با هزینه های تولید، قیمت این محصول را به درستی تعیین نکرد. بر اساس اعلام کمیته اقتصاد مقاومتی و مرکز پژوهش های مجلس، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی جاری حداقل باید ۱۹۳۰ تومان تعیین می‌شد؛ این در حالی است که قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۷۰۰ تومان تعیین گردیده است.

در این راستا عبدالمهدی بخشنده معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ۲۹ تیرماه در گفتگویی اعلام کرد: سال گذشته در مجموع ۹.۵ میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تن گندم از کشاورزان خریداری شده بود که امسال پیش‌بینی می‌شد با توجه به افزایش تولید تا ۱۲ میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تن گندم خریداری شود. ولی تاکنون میزان خرید تضمینی گندم ۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

بخشنده در خصوص میزان خرید تضمینی گندم نیز اظهار داشت: تاکنون حدود ۵.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و سعی شده است با همکاری سازمان هدفمندی یارانه ها و سازمان برنامه و بودجه مطالبات کشاورزان ظرف یک الی دو هفته به صورت کامل پرداخت شود.[۱]

۳ دلیل اصلی کاهش خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری

کاهش میزان خرید تضمینی گندم در شرایطی انجام شده است که اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، ۸ تیرماه سال جاری اعلام کرد: دلیل اصلی کاهش خرید گندم از کشاورزان وجود نشتی در روند خرید است.[۲]

عطاله هاشمی رئیس بنیاد توانمندسازی گندم کاران نیز ۲۳ تیرماه اعلام کرد: پائین بودن قیمت گندم، بالا بودن نرخ خوراک دام و خرید گندم توسط کارخانجات آردسازی، از جمله دلایل اصلی کاهش میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری است.

در حالی که دولت کاهش میزان خرید تضمینی گندم را تایید کرده است، انتظار می رود دولت هر چه سریعتر نسبت به تغییر قیمت این محصول اساسی اقدام کند تا خودکفایی در تولید گندم در شرایط سخت اقتصادی از دست نرود.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس؛ کد خبر ۱۳۹۸۰۴۲۹۰۰۰۳۷۲

[۲] خبرگزاری تسنیم؛ کد خبر ۲۰۴۲۸۳۳

انتهای پیام/ تولید گندم

  1. با سلام
    هدر دادن بخش عظيمي از منابع آب و خاك در استان فارس خصوصا در شهر شيراز با كاشت درختان بي ثمر و علف هرز ( چمن ) مي باشد.
    غفلت بزرگي كه جهاد كشاورزي و مسئولين سازمان آب و دولت ما را در بر گرفته است.
    در كشور كم آب ايران همين محدود منابع آب و خاك هم توسط شهرداري ها به كاشت بي ثمر هدر مي رود.
    ان شاءالله كه مسولين محترم توجه كنند . و جلو اين خسارت عظيم و هزينه و خسارت بزرگ را بگيرند.
    امروز امر به معروف و نهي از منكر بزرگ هيمن است.
    استفاده صحيح از آب و خاك - جلوگيري از هدر دادن اين نعمت بزرگ بر همگان واجب است.
    بيشتر آب رودخانه مهم استان به شهر شيراز سرازير شود با هزينه هنگفت كشاورزان آواره كه به دليل خشكسالي و نداشتن درآمد به اين شهر مهاجرت كرده اند به آب دادن علف هرز ( چمن ) مشغول شده اند.
    كشاورزي شهرستان هاي مرودشت و چند شهرستان استان به تعطيلي كشيده شود تا علف هاي هرز (چمن كاري ) و درختان بي ثمر را آبياري كنند.
    براي كاشت محصولات غذايي اساسي مردم از كود شيميايي و عوارض بيماري زاي آن مردم دچار مريضي هاي ناعلاج مي شوند.
    در همين حال شهرداري شيراز براي درختاان بي ثمر و علف هاي هرز ( چمن كاري ) از كود حيواني استفاده مي كند.
    چشم مسئولين كشاورزي و بهداشت و درمان روشن باد.
    ان شاءالله كه به خواب رفته ها بيدار شوند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.