۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۵۰۰۵ ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ دسته: تولید
۰

مقیمی معاون امور صنایع وزیر صمت، در حاشیه اولین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، از انعقاد قراردادهایی به منظور داخلی سازی قطعات خودروهای پرتیراژ کشور به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان، بین قطعه‌سازان و صنعت خودرو خبر داد. با اجرایی شدن این قراردادها، ارزبری تولید خودروهای داخلی، در طول یکسال حدود ۸۵ میلیون یورو کاهش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صمت، در حاشیه اولین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، با بیان اینکه قراردادهایی به منظور داخلی‌سازی قطعات خودروهای پرتیراژ کشور به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان بین قطعه‌سازان و صنعت خودرو به امضا رسیده است، تصریح کرد: با این اقدام هوشمندانه، ارزبری این بخش در طول یکسال حدود ۸۵ میلیون یورو کاهش خواهد یافت.

انعقاد ۷۴۰ میلیارد تومان قرارداد برای داخلی سازی قطعات خودرو

وی ادامه داد: از طریق این قراردادها ۳۵ قطعه خودرو توسط ۳۲ قطعه‌ساز کشور تامین خواهد شد. در این زمینه قطعاتی انتخاب شده‌اند که ارزبری داشته و برای تولید آنها نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی در کشور نبوده است.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: در این بحث قطعاتی انتخاب شده‌اند که ترجیحا سابقه تولید در کشور نداشته باشند و البته تولید این قطعات با اولویت قطعه‌سازان کوچک و متوسط خواهد بود[۱].

لزوم برگزاری نمایشگاه های ساخت داخل با رویکرد تقاضا محوری

بررسی ها نشان می دهد که برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور، به توسعه ساخت داخل کالاهای وارداتی در شرایط تحریمی منجر می‌شود. این نوع نمایشگاه ها در بسیاری از کشورهای موفق در صنایع مختلف نیز برگزار می شود.

به عنوان نمونه دولت پاکستان اخیرا با هدف بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو اقدام به برگزاری نمایشگاه صنعت خودرو با رویکرد تقاضا محوری کرد. بومی سازی قطعات اصلی و مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو از جمله اهداف دولت پاکستان از برگزاری این نمایشگاه بود.

تعدادی از بانک های پاکستانی، شرکت های بیمه و تأمین سرمایه نیز در این نمایشگاه بزرگ حضور داشتند تا بتوانند با ارائه خدمات تخصصی به سهم خود در توسعه صنعت خودرو و افزایش توانمندی بنگاه های داخلی فعال در این زمینه ایفای نقش نمایند.

در واقع دولت پاکستان معتقد است که خودروساز- قطعه ساز- شرکت تأمین سرمایه سه ضلع بهبود داخلی سازی در صنعت خودرو هستند و با کمک این سه می توان امیدوار بود که میزان ارزبری خودروهای تولیدی در پاکستان کاهش یابد و فعالیت واحدهای تولیدی بیشتری در پاکستان رونق یابد.

لذا بایستی برگزاری این نوع از نمایشگاه های تقاضا محور در صنایع مختلف ادامه یابد تا به تدریج ارزبری صنایع راهبردی کاهش یابد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس کدخبر: ۱۳۹۸۰۴۲۹۰۰۰۲۱۳

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.