۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۹۳۴ ۳۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

یک رسانه‌ی اروپایی با اشاره به فساد اداری حاکم بر عراق از رشوه‌دهی گسترده بسیاری از شرکت‌های اروپایی برای دریافت پروژه در این کشور خبر داد. این رسانه بهبود فضای کسب و کار و مبارزه با فساد اداری در بازار عراق را به نفع شرکت‌های اروپایی‌ دانست و گفت با اینحال اتحادیه اروپا در اینخصوص سکوت کرده و تنها نظاره‌گر است.

به گزارش مسیر اقتصاد سایت اینترنتی نمای اروپا طی یک گزارش با آسیب شناسی بازار عراق برای محصولات اروپایی، فساد حاکم بر ادارات این کشور را مانع گسترش حضور شرکت‌های اروپایی در عراق اعلام می‌کند. مطابق این گزارش بسیاری از شرکت‌های اروپایی برای دریافت پروژه در عراق، رشوه پرداخت می‌کنند. در ادامه خلاصه‌ای از این گزارش آمده است.

بازار عراق پرسود است اما فساد اداری دارد

انعقاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری میان شرکت آلمانی زیمنس و وزارت نیروی عراق نشان داد بازار عراق ظرفیت بسیار بالایی برای حضور شرکت‌های اروپایی‌ دارد. اما با این حال فساد حاکم بر ادارات این کشور سبب شده است که برخی از شرکت‌های اروپایی دچار زیان شوند.

به عنوان مثال شرکت Orange فرانسه که در حوزه ارتباطات فعالیت می‌کند، به علت اعمال نفوذ یکی از سرمایه داران و متنفذین کردستان عراق از حضور در پروژه‌های این منطقه باز ماند.

سکوت اتحادیه اروپا نسبت به فساد اداری موجود در عراق

اتحادیه اروپا علی رغم آنکه همواره تلاش می‌کند خود را به عنوان یک حامی و طرفدار حاکمیت قانون در سطح جهان معرفی کند، نسبت به وضعیت نامساعد فضای کسب و کار در عراق سکوت می‌کند. به همین دلیل شرکت Orange، ناامید از اتحادیه اروپا، شکایت خود را به دادگاه بین المللی سرمایه‌گذاری ارجاع داد.‌

رشوه‌دهی گسترده شرکت‌های اروپایی در بازار عراق و شمال آفریقا

عراق تنها کشوری نیست که اتحادیه اروپا فساد اداری آن را نادیده می‌گیرد. در شمال آفریقا و علی الخصوص کشور مراکش که شرکت های اسپانیایی زیادی در صنایع زیرساختی و شیمیایی آن فعال هستند، ۵۳ درصد از شرکت ها مبالغ هنگفتی را به عنوان رشوه به اشخاص پرداخت می‌کنند.

فرهنگ ارتشا در حالی میان شرکت‌های اروپایی فعال در مراکش رایج شده که اتحادیه اروپا با توجه به موقعیت مستحکم و برتر خود نسبت به این کشور می‌تواند با آن مقابله کند. اتحادیه اروپا که می‌تواند بر سیاست مراکش در خصوص کنترل مرزها و مهاجرین اثرگذار باشد، به مراتب بیشتر می‌تواند در جهت مبارزه با فساد اداری حاکم بر این کشور اثربگذارد؛ اما تا کنون چنین سیاستی را دنبال نکرده است.

ضعف استانداردهای امنیت و کسب و کار در عراق مانع گسترش حضور شرکت‌های اروپایی

عراق در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۹۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته که از این مبلغ ۱۹ میلیارد دلار مربوط به صادرات به اتحادیه اروپا بوده است. عراق همچنین در این سال ۵۳ میلیارد دلار کالا و ۱۸ میلیارد دلار نیز خدمات وارد کرده است. سهم اتحادیه اروپا از واردات عراق تنها ۴ میلیارد دلار و معادل ۸ درصد از کل بوده است.

اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند که برای حضور در بازار کالا در عراق راه دشواری در پیش خواهند داشت؛ اما با توجه به ظرفیت هایی که در حوزه خدمات فنی و همچنین سرمایه‌گذاری دارند می‌توانند حضور گسترده‌ای در بازار خدمات فنی و زیرساختهای عراق داشته باشند. در حال حاضر یکی از مهمترین موانع حضور اروپایی‌ها در عراق استانداردهای ضعیف امنیت و کسب و کار در عراق است که البته رشوه دادن راه حل برخی از شرکت‌های اروپایی‌ در جهت غلبه بر این مشکل است.

منبع: سایت اینترنتی نمای اروپا  yon.ir/bVAlu

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.