۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۸۴۸ ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲ دسته: دیگر رسانه‌ها
۷

علیرغم مخالفت‌های گسترده با تشکیل وزارت بازرگانی، تنها دو مقام سیاسی در کشور موافقت خود با تشکیل این وزارتخانه اعلام کردند تا درنهایت طرح تشکیل وزارت بازرگانی برای بار چهارم طی هفته آینده، علیرغم اعلام مخالفت ۲۰۰ نماینده مجلس در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد به نقل از رجانیوز در حالی مجلس برای چهارمین بار قصد بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی را در دستور کار هفته آینده خود دارد که طی ۳ سال گذشته این موضوع را به صورت طرح و لایحه ۳ بار مورد بررسی قرار داده و در نهایت با تشکیل این وزارتخانه مخالفت کرده بود.

طرح تشکیل وزارت بازرگانی اسفندماه سال گذشته و پس از اصرارهای مکرر رئیس جمهور، توسط برخی از نمایندگان مجلس آماده و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. به موجب این طرح، در صورت تشکیل وزارت بازرگانی، کلیه وظایف بازرگانی از وزارتخانه های تولیدی تفکیک و به این وزارتخانه منتقل خواهد شد.

پس از اعلام وصول طرح مذکور هیات رئیسه مجلس آن را به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع داد که این کمیسیون پس از بررسی کلیات و جزئیات این طرح، گزارش نهایی آن را برای بررسی نهایی به صحن مجلس ارسال کرد. از سویی دیگر کمیسیون های کشاورزی و حمایت از تولید ملی نیز به عنوان کمیسیون فرعی طرح مذکور را بررسی کرده و در گزارش های مجزایی نظرات خود را نسبت به این طرح اعلام کردند.

مخالفت نهادهای پژوهشی و تولیدکنندگان با تشکیل وزارت بازرگانی

در این راستا بسیاری از مراکز پژوهشی ضمن بررسی طرح مذکور، تشکیل وزارت بازرگانی را در شرایط کنونی غیرکارشناسی دانستند. مرکز پژوهش های مجلس، کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، اتاق بازرگانی ایران، موسسه مطالعات بازرگانی وزارت صمت، کانون های تفکر ایران، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی از جمله این مراکز هستند.

بر این اساس مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود ضمن ارائه ۶ دلیل تشکیل وزارت بازرگانی را متناسب با شرایط اقتصادی کشور ندانست که این دلایل شامل «تجربه کشورهای موفق در رشد صنعتی به دلیل نگرش یکپارچه به صنعت و تجارت»، «عدم ادغام کامل وزارتخانه‌ها در سال ۱۳۹۰ و وجود حلقه‌های معیوب فرآیندی و کارکردی در ساختار جدید»، «مغایرت طرح تشکیل وزارت بازرگانی با اسناد بالادستی و اهداف برنامه ششم توسعه کشور»، «اتفاق نظر موافقان و مخالفان تفکیک در عدم ادغام و وجود ‌اشکالات کارکردی متعدد در آن»، «آثار سوء لایحه بر بخش کشاورزی و امکان عقب‌گرد پیشرفت‌های سال‌های گذشته» و «عدم تدوین وظایف و اختیارات وزارتخانه جدید از سال ۱۳۹۰ تاکنون و فقدان رویکرد جدید در ایجاد وزارت بازرگانی مستقل» بود.[۱]

از سویی دیگر ۲۰ تشکل کشاورزی، اردیبهشت ماه سال جاری با انتشار بیانیه ای خواستار رای منفی نمایندگان مجلس به تشکیل وزارت مجدد وزارت بازرگانی شدند. بر اساس اعلام تشکل های کشاورزی، احیای مجدد وزارت بازرگانی باعث به حاشیه رانده شدن تولید داخلی و اوج گیری واردات در سال رونق تولید می شود به همین دلیل نمایندگان مجلس باید این موضوع را از دستور کار خود خارج کنند.[۲]

مخالفت ۲۰۰ نماینده مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی

پس از گذشت چند ماه از اعلام وصول طرح تشکیل وزارت بازرگانی اما نمایندگان مجلس بار دیگر با تشکیل مجدد این وزارتخانه مخالفت کردند و با ارسال نامه ای خدمت رئیس جمهور، خواستار تغییر استراتژی دولت در این زمینه شدند. این نامه که به امضای ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس نیز رسید در تاریخ ۲۸ خرداد ماه سال جاری خدمت رئیس جمهور ارسال شد.

در بخشی از این نامه اشاره شده بود: «دولت محترم طی دو سال اخیر ۳ بار تأسیس مجدد وزارت بازرگانی را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده و هر ۳ بار با مخالفت مجلس مواجه شده؛ همچنین طی ماه‌های گذشته دولت برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را برای بار چهارم در مجلس مطرح و پیگیری می‌کند، حال آن که با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات و دو نرخی بودن کالاهای مختلف در بازار، هیچ دستگاه اجرایی قادر به مدیریت بازار و رساندن یارانه به دست مصرف‌کننده نیست و بلاشک با تشکیل وزارت بازرگانی نیز بازار همچنان متلاطم خواهد بود و حتی این تلاطم تشدید می‌شود.»[۳]

در این راستا حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تا زمانی که دیدگاه اقتصادی دولت تغییری نکند و ساختار‌ها اصلاح نشود، افزایش وزارتخانه‌ها مشکلات مردم را حل نمی‌‌کند. بخش بازرگانی و صنعت در سایر کشورها هم نیز با هم ادغام شده‌اند بنابراین دولت باید به سمت چابک و کوچک‌سازی حرکت کند.[۴]

بی توجهی رئیس دو قوه به مخالفت نمایندگان مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی

اما علیرغم مخالفت های گسترده با تشکیل وزارت بازرگانی تنها دو مقام سیاسی در کشور موافقت خود با تشکیل این وزارتخانه اعلام کردند تا در نهایت طرح تشکیل وزارت بازرگانی برای بار چهارم طی هفته آینده در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

به همین منظور حجت الاسلام روحانی ۲۹ خرداد ماه در جلسه هیات دولت اعلام کرد: اگر وزارت بازرگانی تاسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسئولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روز‌های سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده است و امروز هم حتما در کنار دولت است و امیدوارم این قدم مهم از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و کنترل به موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود.[۵]

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ۲ تیرماه و پس از اظهار نظر رئیس جمهور در جلسه نمایندگان عضو فراکسیون مستقلین ولایی اعلام کرد:  با توجه به شرایط فعلی کشور این موضوع اجتناب ناپذیر است و تقاضا کردند که این اتفاق رخ دهد، هر چند در شرایط عادی ضرورتی برای این کار نیست اما در شرایط فعلی این امر ضروری است.[۶]

حال در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس با توجه به نظرات نهاد کارشناسی و تشکل های تولیدی با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت خواهند کرد یا به دلیل فشارهای سیاسی اقدام به تایید تصمیم غیرکارشناسی رئیس جمهور و رئیس مجلس خواهند کرد.

پینوشت:

[۱] روزنامه کیهان کد خبر؛ ۱۶۲۱۸۶

[۲] خبرگزاری مهر کد خبر؛ ۴۶۰۵۷۷۸

[۳] خبرگزاری ایلنا کد خبر؛ ۳/۷۷۴۵۱۰

[۴] مشرق نیوز کد خبر؛ ۹۶۸۳۲۲

[۵] خبرگزاری میزان کد خبر؛ ۵۲۶۶۶۵

[۶] خبرگزاری خانه ملت کد خبر؛ ۴۲۸۶۹۵

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت

  1. همه حرفاي كارشناسي شما مثل اين خبره احتمالا كه نامه ۸۳ نماينده مخالف تفكيك را ۲۰۰ نماينده اعلام مي كنيد.
    لينك زير خبر نامه ۸۳نماينده :
    https://www.farsnews.com/news/13980319000751/

    ۱۴
  2. ممنون از مسیر اقتصاد برای تبیین کارشناسی موضوعات
    موضوع مخالفت نمایندگان مجلس با وزارت بازرگانی نه برای الان بلکه برای ۳ بار قبلی هم بوده، حالا بعضی ها نمیخوان قبول کنند و به دنبال فشار آوردن و خرید رای نمایندگان هستند دیگه جای بحثی نیست.
    لینک زیر کاملا نشون میده ۲۰۰ نفر نماینده مخالف وزارت بازرگانی هستند و نامه مجلس به رئیس جمهور را هم امضا کردند.
    حتی رئیس جمهور بعد ارسال این نامه تصمیم گرفت تا از تشکیل وزارت بازرگانی جلوگیری کنه
    باز خداروشکر چشم و گوش رئیس جمهور مثه یه عده نفهم طرفدار واردات بسته نشده است.
    لینک مطلب مخالفت نماینده ها:
    http://www.rajanews.com/news/323947/

    ۰۰
    • حسن جان دلبندم!
      این لینکی که گذاشتی عینا همین مطلب بالاست بدون حتی یک حرف کم وزیاد!جالبه که اینجا هم نوشته بالای مطلب هم دقت کنی نوشته از رجا نیوز
      منظور این بود نامه ۲۰۰نماینده به رییس جمهور اشتباه آمده نامه ۸۳نماینده بوده که در پایگاههای خبری دیگر با اسامی نمایندگان آمده است.
      اگه خواستی مدعاتو ثابت کنی یکم تحقیق کنی بد نیست.برای اثبات چیزی که دوسداری هیچوقت متوسل به دروغ نشو
      ضمنا اگه ۲۰۰تا مخالف داره پس چرا شما و دوستانتان نگران هستید و اجازه نمیدید طرح بشه که مخالفت بشه وخیال خود شماهم راحت بشه.جالبه که اگه مجلس مخالفت کنه ونظرشماها تامین بشه که هیچ ولی اگه مجلس تایید کنه نمایندگان وروسای قوا را به پول گرفتن وزد وبند متهم می کنید.

      ۰۰

      • دکتر سعید
        خود دولت و اقای رئیس جمهور از طریق اقای امیری مانع بررسی این طرح در مجلس شدند"میخوای اینم من ثابت کنم که دولت خودش نذاشته بررسی شه؟!"

        مطلب اول اینه، من چه ادعایی کردم عزیز دل؟! سازوکار مجلس این شکلیه که وقتی نامه یا بیانیه ای آماده میشه یه عده همون اول امضا میکنند و در اولین فرصت طبق ائین نامه داخلی مجلس تو صحن قرائت میشه، بعد از قرائت در صحن بقیه نماینده ها هم به تدریج میان زیر اون نامه و بیانیه را امضا میکنند... شما مجلس و دولت را با شرکت های خصوصی اشتباه گرفتی فکر کنم.
        برای همین نامه وقتی تو صحن قرائت شد، اول گفتن ۷۵ نفر، بعد شد ۸۳ نفر، بعد شد ۱۹۰ نفر؛ بعد همینطور تعدادش زیاد شد و رسید به ۲۰۰ نفر! همه این اعداد را سرچ کنی تو اینترنت هست.
        کلا هم من که نباید ادعا را ثابت کنم، روابط عمومی و هیات رئیسه مجلس اگر میبنند مطلب کذبی در خصوص بزرگترین دغدغه دولت یعنی تشکیل وزارت بازرگانی منتشر شده، برای روشن شدن اذهان عمومی باید بیانیه بدن و بگن این خلاف واقع هست. چرا بعد از گذشت یک هفته از انتشار این مطلب چنین کاری نکردن؟! خود نویسنده نامه هم بر اساس اعلام سایت ها آقای پژمانفر بوده گویا، لااقل ایشان باید مصاحبه کنند وبگن نه تعداد ۲۰۰ نفر نبوده و مثلا ۸۳ نفر بوده!
        پس این اشتباه از شماست، اطلاعاتت را بروز کن.

        مطلب دوم اینه، چرا شما دولتی ها انقدر از مردم طلبکارید؟! مگر ما مردم به این دولت رای ندادیم؟ تو دیگه کی هستی؟! امثال تو و رفقات هستید که این دولت را به این بدبختی انداختید.

        مطلب سوم اینه، اگر دولت وزارت بازرگانی میخواد، دیگه برا چی ملت را اسیر کرده؟!
        یبار میان میگن باید حتما تشکیل بشه، دفعه دیگه میان میگن آمادگی نداریم.
        دیگه خسته شدیم از دست این دولت
        همه دولت ها چهار سال دوم هیچ عملکرد قابل دفاعی ندارند. تو هم الکی طرفداری دولت را نکن برو به کار و زندگیت برس
        موفق باشی

        ۰۰

    • جناب حسن!
      اشتباه متوجه شدی عزیز دل
      بنده دولتی نیستم .
      این چه منطقیه تا یک نفر با نظر شما موافق نیست سریع انگ می زنید؟
      بنده فقط خواستم شما را متوجه کنم که برای هدف مورد نظرتان به دروغ متوسل نشید
      بازرگانی بخواد تشکیل بشه میشه وبا کامنت من وشما اتفاقی نمیفته
      با این نمایندگانی که خودشان معترفند که برای موافقت یا مخالفت با طرحی آپارتمان می گیرند وبا این دولت ،هیچ اتفاق مثبتی در معیشت و اقتصاد نخواهد افتاد
      شما هم بهتره مواظب خودت باشی ودروغ دیگران و تایید نکنی

      ۰۰

  3. لینک زیر همان لینکی است که از خبرگزاری ایلنا درماخذ ۳به آن استناد شده است که در خبر آمده جمعی از نمایندگان والبته بنظر رجا نیوز ومسیر اقتصاد جمعی یعنی ۲۰۰دیگه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    چون هدف وسیله را توجیه می کند برای بعضیها وباید به هر دروغی متوسل شد تا هدفی که میخواهند محقق بشه

    https://www.ilna.ir/بخش-سیاسی-۳/۷۷۴۵۱۰-تشکیل-وزارت-بازرگانی-کمکی-به-حل-مشکلات-بازار-نمی-کند

    ۰۰
  4. دولتی که لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را هنوز که هنوز نفرستاده به مجلس و دنبال تشکیل وزارت بازرگانی و دادن ارز رانتی به وارداته تکلیفش مشخصه
    نمایندگان به هزارتا وزارت بازرگانی رای بدن ولی توروخدا این دولت را هر چه سریعتر استیضاح کنند.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.