۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۵۷۵ ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

مجتمع پتروشیمی تحریر یکی از بزرگترین پروژه‌های صنعتی کشور مصر است که پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری از آن تا پایان سال میلادی جاری آغاز شود. این مجتمع به دلیل نزدیکی به خلیج سوئز و دسترسی به آب‌های آزاد و همچنین تولید محصولات میان دست صنعت پتروشیمی، از مزیت رقابتی خوبی در سطح منطقه برخوردار است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ۳۰ ژوئن سال میلادی گذشته، قرارداد مشاوره مدیریت پروژه (PMC) و چهار قرارداد مهندسی، تدارکات و ساخت‌وساز (EPC) به ارزش ۱۰.۹ میلیارد دلار، برای مجتمع پتروشیمی تحریر (TPC) درکشور مصر به امضا رسید.

تامین مالی، گلوگاه پروژه پتروشیمی تحریر مصر

انتظار می‌رفت مجتمع پتروشیمی تحریر که قراردادهای اولیه آن توسط هلدینگ کربن در سال ۲۰۱۴ به امضا رسید، تا سال ۲۰۱۹ تکمیل شود. اما به دلائلی از جمله اتفاقات مربوط به انقلاب مصر و حوادث پس از آن و همچنین عدم تامین مالی، آغاز ساخت این پروژه همچنان با مشکلاتی مواجه است.

آغاز ساخت بزرگ‌ترین مجتمع پتروشیمی مصر در سال جاری

مدیر عامل شرکت هلدینگ کربن ضمن تاکید بر اینکه تا نهایی نشدن تامین مالی این پروژه پیمانکاران قراردادهای EPC از آغاز فعالیت امتناع می‌کنند، گفت: امیدوار هستیم با رفع موانع تامین مالی، آغاز پروژه تا قبل از پایان سال میلادی جاری اجرایی شود. ​

در بیانیه‌ای که سال گذشته منتشر شد، این شرکت اعلام کرد که این پروژه مساحتی بالغ بر ۵ میلیون متر مربع را پوشش خواهد داد و ۴۸ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

محصولات تولیدی پتروشیمی تحریر

انتظار میرود که در این مجتمع پتروشیمی، واحد کراکر نفتا تقریبا ۱.۵ میلیون تن در سال اتیلن، در واحد پلی‌اتیلن ۱.۳۵ میلیون تن در سال پلی‌اتیلن چگالی بالا (HDPE) و پلی‌اتیلن خطی چگالی پایین (LLDPE)، همچنین ۹۲۵ هزارتن در سال پلی پروپیلن، ۲۵۰ هزارتن در سال بوتادین، ۳۵۰ هزار تن در سال بنزن و ۱۳۰ هزارتن در سال  گازوئیل تولید شود. گفته می‌شود این پروژه، بزرگ‌ترین مجتمع کراکر نفتا در جهان باشد.

مزیت‌های رقابتی پتروشیمی تحریر

همچنین پیش‌بینی می‌شود این مجتمع با تولید آروماتیک‌ها و رشته‌های مصنوعی و همچنین الفین‌ها و پلی‌الفین ها، مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید محصولاتی مانند لاستیک، فرش، کابل‌های صنعتی، چسب و همچنین صنایع خودرو سازی و بسته‌بندی را تامین کرده و سهم قابل توجهی از بازار منطقه را در دست بگیرد.

با توجه به تامین مواد خام این مجتمع و همچنین دسترسی به بازارهای محلی و صادراتی، ​مجتمع پتروشیمی تحریر، در منطقه ویژه توسعه اقتصادی سوئز در منطقه خلیج سوئز ساخته خواهد شد.

افزایش رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمیایی

بنابر گزارش Chemical & Energy Insights 2018 موسسه IHS Markit، در یک یا دو دهه آینده، انتظار می­رود تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمیایی، افزایش قابل توجهی داشته باشد. نمودار زیر شاخص رشد محصولات پالایشگاهی و پتروشیمیایی برمبنای سال ۲۰۱۰ را نشان می‌دهد.

به همین دلیل، طی چند سال گذشته، جهان شاهد رشد قابل توجه ظرفیت های تولید پایین دست در صنعت پتروشیمی بوده که اکثر این رشد در آسیا- اقیانوسیه، خاورمیانه و ایالات متحده رخ داده است. بر اساس پیش بینی نهادهای معتبر بین المللی، این سه منطقه همچنان به سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری برای افزایش تولیدات پالایشگاهی و پتروشیمی تا سال ۲۰۲۰ میلادی ادامه خواهند داد. حتی بسیاری از کشورها تمرکز خود را بر تلفیق عملیات پالایش و پتروشیمی قرارداده‌اند. این سرمایه گذاری‌های انبوه، کشورها را قادر می سازد تا از صرفه‌های مقیاس استفاده کرده و مواد اولیه را با هزینه کمتری به اشتراک بگذارند.

منابع:

پایگاه تحلیلی MEED؛ yon.ir/NfHlR

پایگاه تحلیلی کمیکالز تکنولوژی yon.ir/zqA1a

کربن هولدینگ yon.ir/7w2ku

انتهای پیامنفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.