۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۱۳۸ ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات
۰

بر اساس استاندارد جدید اتحادیه اروپا، تنها آن دسته از محصولات کشاورزی اجازه ورود به اتحادیه اروپا را دارند که در زمان تولید آن ها در کشورهای مبدأ، از «ابزارآلات بحران آفرین» استفاده نشده باشد. بسیاری از ابزارآلاتی که اکنون از سوی کشاورزان استفاده می‌شود، در قانون جدید اروپا مشمول ممنوعیت شده است. ۱۶ کشور جهان شامل آمریکا، برزیل و کانادا از اقدام اتحادیه اروپا شکایت کرده و مدعی شده‌اند اروپا به دنبال تحمیل قوانین داخلی خود به دیگر کشورهای جهان است. در بیانیه این ۱۶ کشور آمده است: «این اقدام اتحادیه اروپا غیرضروری و نامناسب است و کشاورزان را با بحران ابزارآلات تولیدی مواجه می‌کند؛ همچنین این اقدام اثرات منفی قابل توجهی بر تولید و تجارت محصولات کشاورزی خواهد داشت که در آینده دامن گیر همه کشورهای جهان می گردد.»

به گزارش مسیر اقتصاد به تازگی مقامات ۱۶ کشور جهان شامل آمریکا، به طور هماهنگ از اقدام جدید اتحادیه اروپا که واردات محصولات کشاورزی از دیگر کشورهای جهان به این اتحادیه را محدود می‌کند، انتقاد نموده و در این خصوص به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند.

بهانه جدید اتحادیه اروپا با هدف محدودیت واردات کشاورزی

اتحادیه اروپا به تازگی قوانین جدیدی را در زمینه استانداردهای لازم برای واردات محصولات کشاورزی در نظر گرفته است که بخش قابل توجهی از محصولاتی که اکنون وارد اروپا می‌شوند، فاقد آن هستند.

بر اساس استاندارد جدید اتحادیه اروپا، تنها آن دسته از محصولات کشاورزی اجازه ورود به اتحادیه اروپا را دارند که در زمان تولید آن ها در کشورهای مبدأ، از «ابزارآلات بحران آفرین» استفاده نشده باشد.

در واقع اتحادیه اروپا مدعی شده برخی از ابزارآلات تولید محصولات کشاورزی برای اکوسیستم زمین زیان آور و پر ریسک هستند و به همین دلیل اگر کشاورزی از آن ها استفاده نماید، اجازه ورود محصولاتش به اتحادیه اروپا صادر نمی شود.

این اقدام اتحادیه اروپا، کشاورزان کشورهای مبدأ، که قصد صادرات محصولات خود به اروپا را دارند را با بحران استفاده از ابزارآلات تولیدی مواجه نموده است؛ چراکه به گفته کارشناسان بسیاری از ابزارآلاتی که اکنون از سوی آن ها استفاده می شود، در قانون جدید اروپا مشمول ممنوعیت شده است.

شکایت ۱۶ کشور از محدودیت جدید اروپا بر واردات محصولات کشاورزی

این اقدام اتحادیه اروپا که به وضوح به محدودیت واردات محصولات کشاورزی دیگر کشورها به این اتحادیه منجر می‌شود، به طور گسترده ای مورد مخالفت و انتقاد دیگر کشورهای جهان قرار گرفته است.

به طور خاص ۱۶ کشور آمریکا، استرالیا، برزیل، کانادا، کلمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومنیکن، اکوادور، گواتمالا، هندوراس، مالزی، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو و اروگوئه، در اقدامی هماهنگ در سازمان تجارت جهانی علیه این اقدام اتحادیه اروپا شکایت کرده اند.

این ۱۶ کشور عمدتا کشورهایی هستند که سهم قابل توجهی در صادرات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا دارند.

محدودیت جدید اتحادیه اروپا غیرضروری و نامناسب است

در بیانیه منتشر شده از سوی ۱۶ کشور فوق درخصوص اقدام جدید اتحادیه اروپا تأکید شده است که محدودیت در نظر گرفته شده برای واردات محصولات کشاورزی به اتحادیه اروپا «غیرضروری و نامناسب» است و به طور جدی به تجارت دوجانبه دیگر کشورها با اتحادیه اروپا ضرر می رساند.

در این بیانیه همچنین آمده است که رویکرد جدید اتحادیه اروپا به مراتب سخت گیرانه تر از روش های علمی کنونی در سطح جهان است و موجب می شود کشاورزان قدرت اختیار بسیار کمی در انتخاب ابزارآلات تولیدی محصولات کشاورزی داشته باشند.

اروپا به دنبال تحمیل قوانین داخلی خود به دیگر کشورهاست

در این بیانیه همچنین آمده است: «تا زمانی که کشاورزان ما از ابزارآلاتی استفاده می کنند که بر اساس معاهدات جهانی کنونی، فاقد خطر است، نباید محدودیتی پیش روی صادرات محصولات آن ها به دیگر کشورهای جهان اعمال شود. هرگونه تغییری در قوانین مربوط به ابزارآلات کشاورزی باید در سطح بین الملل و با اتفاق نظر همه کشورها مورد تصویب قرار بگیرد و پس از آن به رسمیت شناخته خواهد شد.»

در این بیانیه همچنین تأکید شده است: «این اقدام اروپا نشان می‌دهد که این اتحادیه به دنبال تحمیل قوانین داخلی خود به دیگر کشورهای جهان است؛ درحالیکه چنین حقی را ندارد. همچنین این اقدام اتحادیه اروپا اثرات منفی قابل توجهی بر تولید و تجارت محصولات کشاورزی خواهد داشت که در آینده دامن گیر همه کشورهای جهان می گردد.»

منبع: رویترز yon.ir/irwla

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.