۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۰۶۴ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

فرانسه یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که به منظور حمایت از کشاورزان خود از سیاست‌های مشترک کشاورزی cap بهره می‌برد. میزان تولید گندم فرانسه طی سال جاری، درپی اجرای سیاست‌های حمایتی دولت، با رشد ۸.۵ درصدی به ۳۷ میلیون تن رسیده، که بیش از ۹.۵ میلیون تن آن به کشورهای غیر اروپایی صادر شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد فرانسه یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که اقتصادی مبتنی بر بخش خدمات دارد؛ به نحوی که این بخش بیش از ۷۰ درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی فرانسه را در برمی گیرد. این کشور ششمین اقتصاد برتر دنیا به شمار می رود و جایگاه مهمی در اقتصاد اتحادیه اروپا دارد.

اما علیرغم رونق سایر بخش های اقتصادی، بخش کشاورزی فرانسه همچنان تاثیر بسزایی در افزایش درآمدهای صادراتی دارد و ۱۹ درصد از درآمد صادراتی بخش کشاورزی اتحادیه اروپا را نیز به خود اختصاص داده است. فرانسه بزرگ ترین قطب کشاورزی اتحادیه اروپا به شمار می رود.

بررسی وضعیت تولید محصولات کشاورزی در فرانسه نشان می دهد این کشور یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان محصولات غلات، دانه های روغنی، محصولات پروتئینی، چغندرقند و… به شمار می رود. این کشور پنجمین صادرکننده بزرگ گندم در جهان است.

کشاورزان فرانسوی تحت پوشش سیاست حمایت از کشاورزی cap

فرانسه به دلیل عضویت در اتحادیه اروپا از سیاست مشترک کشاورزی CAP که سابقه ۶۰ ساله دارد برای حمایت از کشاورزان خود استفاده می کند. در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضع کشاورزان اتخاذه شده است.

حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه های توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است. بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی، در سال جاری به ۵۸ میلیارد یورو می رسد که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت می شود.

طبق قوانین سیاست مشترک کشاورزی CAP در اتحادیه اروپا، دولت های ملی در نحوه توزیع یارانه های پرداختی به کشاورزان مختار هستند اما باید اصول کلی اعلام شده توسط کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا را حفظ کنند.

درخواست رئیس جمهور فرانسه از اتحادیه اروپا برای افزایش یارانه های کشاورزی

پارلمان فرانسه در سال گذشته اصلاحات بزرگی در خصوص سیاست های حمایتی کشاورزی انجام داد که در آن چشم انداز مثبتی برای رونق تولید محصولات کشاورزی ارائه شده است. هدف از انجام این اصلاحات در سیاست های حمایتی، پوشش بهتر هزینه های تولید برای افزایش درآمد کشاورزان اعلام شد.

در این برنامه حمایت های بیشتری از اقدامات لازم برای حفظ محیط زیست و کاهش تولید محصولات تراریخته نیز در نظر گرفته شد به نحوی که طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۰ باید میزان تولید محصولات ارگانیک در این کشور افزایش یابد. همچنین پارلمان فرانسه در اصلاحات سیاست های حمایت از کشاورزی برای تضمین بازار محصولات کشاورزی  اعلام کرد که حداقل ۵۰ درصد از موادغذایی مورد مصرف در مدارس، بیمارستان ها و…. باید از محل تولیدات داخلی تامین شود.

از سویی دیگر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز چندی پیش با اعتراض به وضعیت نامناسب بودجه های حمایت از کشاوزی در اتحادیه اروپا، خواستار چانه زنی این اتحادیه برای بهبود سیاست های حمایتی از مزرعه در سازمان تجارت جهانی شد. این در حالی است که بر اساس مصوبه جدید کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه می توانند تا ۲۴۰ میلیون تومان از هر مزرعه کشاورزی حمایت به عمل آورند.

رشد ۸.۵ درصدی تولید گندم فرانسه با اجرای سیاست‌های حمایتی 

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد فرانسه یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم در جهان به شمار می رود که بر اساس اعلام وزارت کشاورزی این کشور در سال جاری بیش از ۳۷ میلیون تن گندم تولید کرده است. این میزان تولید گندم در فرانسه نسبت به سال گذشته حدود  ۸.۵ درصد رشد داشته که نشان دهنده تاثیر مثبت سیاست های حمایتی در این کشور است.

بررسی ها نشان می دهد علیرغم بروز پدیده خشکسالی در این کشور اما میزان تولید گندم طی ۵ سال اخیر شرایط خوبی را برای این کشور رقم زده است. طبق اعلام وزارت کشاورزی فرانسه میزان تولید گندم در هکتار طی سال جاری به حدود ۷.۷ تن رسیده است.

طبق آمارهای اعلامی از سوی وزارت کشاورزی فرانسه، بیش از ۹.۵ میلیون تن از گندم های تولید شده در این کشور، به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در سال گذشته صادر شده است. این میزان صادرات گندم توسط فرانسه به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نیز در رقابت با کشورهای روسیه و اوکراین قابل توجه بوده است.

منابع:

سایت رسمی اتحادیه اروپا yon.ir/QhgCu

رویترز yon.ir/jO9eM

بلک سی گرین yon.ir/0Z8GX

اف اف ای yon.ir/oNwJd

yon.ir/Vj3AD / nationsencyclopedia

yon.ir/toGaX / frenchfoodintheus

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.