۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۰۶۱ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰ دسته: پول و بانک
۰

دولت آمریکا به تازگی و برای چندمین بار در طول سال‌های اخیر، دویچه بانک آلمان را به مشارکت در پولشویی گسترده و دور زدن قوانین آمریکا متهم نموده‌است. بانک آلمانی به مانند تمامی دفعات پیش و همچون دیگر بانک‌های بزرگ اروپایی، به دلیل منافعی که در آمریکا دارد، موظف به همکاری با دولت این کشور است. این همکاری‌ها حتی در زمینه نقل و انتقال خارج از چارچوب نظام دلاری آمریکا نیز برقرار است و بانک‌ها موظفند در پرداخت‌های غیردلاری نیز به طور کامل مطابق با قوانین مصوب آمریکا عمل کنند و اطلاعات عملکردشان را در اختیار دولت این کشور قرار دهند؛ چراکه در غیر اینصورت با عواقب سختی مواجه می‌شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد دویچه بانک یک موسسه مالی و بانکی چندملیتی با حجم سپرده بیش از ۱۳۰۰ میلیارد یورویی است که در ۵۸ کشور جهان فعالیت می‌کند و مرکز اصلی آن در کشور آلمان قرار دارد. دویچه بانک پانزدهمین بانک بزرگ جهان و بزرگ ترین بانک آلمان محسوب می‌شود.

بزرگ ترین بانک آلمانی متهم به مشارکت گسترده در پولشویی

به تازگی این بانک بزرگ آلمانی به مشارکت در یک گردش مالی مشکوک در کشور سنگاپور و در همکاری با صندوق توسعه مالزی، متهم شده است. اتهام این بانک مشارکت در گزارش خلاف واقع فروش دارایی ها و گردش مالی مربوط به پرداخت های بیش از ۷.۴ میلیارد یورو است.

بخش های قابل توجهی از سرمایه در گردش شعبات این بانک آلمانی در سنگاپور، اکنون قابل ردگیری نیستند و مقامات قضایی آمریکایی به این دلیل بانک آلمانی را به مشارکت گسترده در پولشویی و فساد مالی متهم کرده اند.

اشراف گسترده آمریکا به جریان مالی بانک‌های بزرگ جهان

نکته جالب توجه اینکه پیگیری این اتهام پولشویی به بانک اروپایی از سوی دولت آمریکا انجام می‌گیرد. این درحالیست که اتحادیه اروپا و حتی نهادهای بین المللی همچون FATF قوانین مربوط به پولشویی خود را دارند، اما آمریکا در این زمینه نیازی به توسل به نهادهای خارجی ندارد و به طور مستقیم نهادهای بانکی و مالی جهان را به پولشویی متهم می‌کند و آن ها را درخصوص اقداماتشان مواخذه می‌نماید.

همکاری کامل بانک آلمانی با مقامات آمریکایی

در طول سه سال اخیر دویچه بانک آلمان بارها مورد اتهام و بازجویی مقامات آمریکایی در زمینه دور زدن تحریم های این کشور و یا مشارکت در پولشویی قرار گرفته است.

در تمامی این موارد نیز بانک آلمانی با دولت آمریکا همکاری کرده و اطلاعات لازم را در اختیار آن ها قرار داده است؛ و البته در تمامی آن ها در نهایت با جریمه مالی نیز مواجه شده است.

در مورد اخیر نیز بانک آلمانی ضمن تأکید بر قانونی بودن اقدامات خود در طول سال های اخیر، اعلام کرده است که متعهد به همکاری در تحقیقات مجاز از سوی مقامات آمریکایی است.

بانک‌های بزرگ اروپایی چاره‌ای جز همکاری با آمریکا ندارند

نکته جالب توجه در این میان اینکه بانک‌های بزرگ اروپایی همچون دویچه بانک آلمان، به دلیل منافعی که در آمریکا دارند، از قبیل حجم گردش مالی، عرصه سهام در بورس آمریکا و دارایی های مالی و ملکی در این کشور، مجبور به همکاری با دولت آمریکا در زمینه نقل و انتقال پول در سراسر جهان هستند.

این همکاری‌ها حتی در زمینه نقل و انتقال خارج از چارچوب نظام دلاری آمریکا نیز برقرار است و بانک‌ها موظفند در پرداخت‌های غیردلاری نیز به طور کامل مطابق با قوانین مصوب آمریکا عمل کنند و اطلاعات عملکردهای مشکوک خودشان را در اختیار دولت این کشور قرار دهند؛ چراکه در غیر اینصورت با عواقب سختی مواجه می‌شوند.

گفتنی است حدود ۳ ماه قبل نیز دویچه بانک آلمان به همکاری در زمینه انتقال بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای شرکت‌های روسی، بدون توجه به تحریم‌های آمریکا متهم شده بود و در این زمینه نیز با جرایم مالی دولت این کشور مواجه شد. در جریان تحریم‌های ایران در دوره قبل و کنونی نیز این بانک یکی از بانک‌های پرشماری است که با محدودیت‌ها و جرایم مالی دولت آمریکا مواجه شده است.

منابع:

رویترز yon.ir/QgdCf

گاردین yon.ir/rgnyk

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.