۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۴۰۴۶ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ دسته: مسکن
۰

معاون بنیاد مسکن استان قم با اشاره به اینکه در سال ۹۷، تنها ۲۱۵ شخص حقیقی موفق به دریافت وام ۲۵ میلیونی مسکن روستایی شده اند، گفت: ۸۵۰۰ واحد مسکن روستایی از سال ۸۴ مقاوم سازی شده اند و در حال حاضر ۱۱ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در استان قم وجود دارد.

به گزارش حسین حیدری خبرنگار استان قم مسیر اقتصاد هر ساله شاهد بلایای طبیعی متعددی در کشور هستیم؛ یکی از استان هایی که می تواند بلایایی همچون سیل و زلزله در آن رخ دهد، استان قم است. از همین رو مسئله مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان بسیار مورد اهمیت است.

دستیابی به مسکن روستایی مقاوم ضرورتی حیاتی است

در این راستا محمد ملااسماعیلی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قم در گفتگو با مسیر اقتصاد با اشاره به مسئله بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، اظهار داشت: با توجه به اینکه استان قم در پهنه بندی لرزه خیزی کشور، جز مناطق با خطر نسبی زیاد می باشد و گسل های فراوان در مناطق مختلف استان وجود دارند؛ مصونیت و امنیت روستاییان به وجود واحدهای مسکونی مقاوم و امن در مقابل این خطر طبیعی بستگی دارد.

وی گفت: تشکیل یک نظام کنترلی در ساخت و سازهای روستایی برای دستیابی به مسکن روستایی مقاوم ضرورتی حیاتی است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان قم بیان داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از آغاز برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور موضوع بهسازی را در دستور کار خود قرار داده است؛ لذا این امر از سال ۱۳۷۴ با اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز گردید.

وی اضافه کرد: طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی در سال ۱۳۸۴ در هیات دولت مطرح و به تصویب رسید  و به دلیل بالا بودن آمار واحدهای مسکونی کم دوام و بی دوام در روستاها طرح اقدام ویژه مسکن روستایی با هدف قرار دادن سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی مطرح گردید .

ملااسماعیلی در ادامه با اشاره به تسهیلات و شرایط وام کم بهره طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، گفت: به منظور احداث مسکن مقاوم، بادوام و متناسب با نیاز روستاییان و تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی به ساکنین روستا و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر این وام پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه، نوسازی ۱۰۰۰ واحد مسکونی در استان قم در دستور کار است، اظهار داشت: تسهیلات با کارمزد ۵ درصد و با ضمانت سفته زنجیره ای به متقاضیان پرداخت می شود، که اصل ما به التفاوت سود و مانده مطالبات معوق تسهیلات پرداختی توسط دولت تضمین شده است.

۸۵۰۰واحد روستایی از سال۸۴ مقاوم سازی شده اند

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن قم با اشاره به تعداد مسکن های روستایی مقاوم و غیرمقاوم استان، گفت: با توجه به نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ تعداد خانوارهای روستایی ساکن در استان قم ۱۵۳۷۸ خانوار و تعداد واحدهای فصلی و غیر فصلی حدود ۲۰۰۰۰ واحد مسكونی می باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به  لزوم و ضرورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی و چالش ها در خصوص دریافت وام های بانکی، از سال ۱۳۸۴ تا الان تعداد ۱۰۵۰۰ متقاضی احداث مسکن روستایی به بانک های عامل معرفی و مقاوم سازی تعداد ۸۵۰۰ واحد اتمام یافته است.

۱۱هزار واحد مسکونی غیرمقاوم در روستاهای قم وجود دارد

ملااسماعیلی با اشاره به وجود حدود ۱۱۰۰۰ واحد مسکونی غیر مقاوم در روستا های قم، گفت: مردم بایستی با مراجعه به بنیاد مسکن مستقر در مرکز بخش ها نسبت به تشکیل پرونده و مقاوم سازی واحدهای خود اقدام نمایند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن قم ادامه داد: بانک های عامل بایستی نسبت به ارائه تسهیلات به‌صورت سهل‌ الوصول و پذیرش ضمانت زنجیره ای همکاری های لازم را با روستائیان انجام دهند.

وی گفت: همچنین بنیاد مسکن برای جلوگیری از رفت و آمد روستاییان به شهر، زیرساخت های لازم در خصوص تأسیس دفاتر فنی و مهندسی در مرکز بخش ها را انجام داده است.

ملااسماعیلی در پایان با اشاره به تعداد افراد دریافت کننده وام ۲۵میلیون تومانی در سال ۹۷، تصریح کرد: در سال ۹۷ از محل اعتبارات طرح ویژه تعداد ۳۲۰ متقاضی به بانک های عامل معرفی و تعداد ۲۱۵ نفر موفق به انعقاد قرارداد با بانک و دریافت تسهیلات شده اند.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.