۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۹۴۵ ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۱

پایگاه خبری دویچه وله آلمان در گزارشی اعلام کرد سازوکار اینستکس تنها مشمول کالاهایی است که از اول هم توسط آمریکا تحریم نبوده و با اینحال اروپا هنوز هم موفق به عملیاتی نمودن این سازوکار نشده است. علاوه بر این عملیاتی شدن اینستکس نیازمند تزریق میلیاردها یورو اعتبار به آن است؛ که به دلیل عدم ورود خرید نفت، مشخص نیست این اعتبار برای خرید کالاهای اروپایی از سوی ایران، چگونه قرار است تأمین شود. همچنین حتی در شرایط ایده آل انتظار می‌رود تنها شرکت‌های کوچک اروپایی از اینستکس برای تجارت با ایران استقبال کنند، درحالیکه شرکت‌های بزرگ به دلیل رابطه با آمریکا، برای تجارت با ایران خطر نخواهند کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد پایگاه اینترنتی شبکه دویچه وله، با انتشار گزارشی در رابطه با سازوکار مالی اینستکس به بررسی میزان اثرگذاری این سازوکار مالی جهت دور زدن تحریم های آمریکا پرداخته است. در ادامه شرحی از این مقاله آمده است.

اینستکس فقط کالاهای غیرتحریمی را شامل می‌شود

طرح اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران و محافظت از آن در برابر تحریم های آمریکا تاکنون متوقف مانده و موفق به اجرا نشده است. ایران خواستار این است که اینستکس نفت را نیز شامل شود.

اینستکس برنامه ای برای دور زدن تحریم های آمریکایی علیه ایران است. این سازوکار که توسط آلمان، فرانسه و بریتانیا ایجاد شده، تا به حال به غذا و دارو محدود شده است که این دو قلم در حالت عادی نیز شامل تحریم های آمریکا نمی شود.

تاکنون تنها چند میلیون یورو به این طرح تزریق شده است. این سیستم تجارت تهاتری، یک دفتر کل مجازی است که به شرکت های اروپایی اجازه می دهد بدون انتقال مستقیم پول، با ایران به مبادله کالا بپردازند.

مؤثر واقع شدن اینستکس نیازمند تزریق میلیاردها یورو اعتبار است

اکثر تحلیلگران بر این عقیده اند که این سازوکار حتی اگر به همان اندازه ای که مدنظر اتحادیه اروپا است نیز توسعه داده شود، باز هم موفق به مقابله با آثار تحریم های مخرب آمریکا علیه اقتصاد ایران نخواهد شد.

یکی از تحلیلگران به دویچه وله گفته است: «در این مرحله، سازوکار مالی اروپا به تبدیل شدن به سازوکاری معنادار برای حفظ تبادلات بشردوستانه بین ایران و اروپا، نتوانسته است حتی نزدیک شود. برای بازگشت ایران به شرایط اقتصادی زمان توافق هسته ای باید میلیارد‌ها یورو به این سازوکار وارد شود و به ورود و حمایت قدرت هایی مانند چین و روسیه به این سازوکار نیاز است.»

عبور از محدودیت های برجام روشی مؤثر برای فشار بر آمریکا و اروپا

ایران خواهان گسترش اینستکس برای تحت پوشش قرار دادن مبادلات نفتی است و بی عملی اتحادیه اروپا در خرید نفت ایران، افزایش غنی سازی اورانیوم توسط ایران را در پی داشته است.

در همین زمینه سوزان مالونی تحلیلگر امور ایران در مؤسسه بروکینگز گفته است «ایران با عبور از برخی از محدودیت های برجام، تلاش می کند تا پاسخ آمریکا و دیگر طرف ها را بسنجد. اینکه دولت بی ثبات آمریکا مورد سنجش قرار گیرد و مقداری هم اضطرار به دیگر طرف های توافق وارد شود، روش بسیار مؤثری است.»

شرکت های بزرگ اروپایی وارد اینستکس نخواهند شد

هفته گذشته ناتالی توچی مشاورِ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با امکان خرید نفت از ایران گفته است «با ایجاد یک مثلث بین اتحادیه اروپا، روسیه و ایران این امکان ایجاد می شود که ایران منابع انرژی را به روسیه صادر کند و روسیه که به این واردات نیازی ندارد، می تواند آن را وارد روند اینستکس کند و اینگونه ایرانی ها اجازه پیدا خواهند کرد با چنین اعتباری دست به واردات محصولات اروپایی بزنند.»

علاوه بر این اتحادیه اروپا به دنبال ورود چین جهت استفاده از واردات نفت این کشور از ایران در سازوکار اینستکس است. با این حال چنین اقدامی بدون شک خشم آمریکا را در پی خواهد داشت. آمریکا هم اکنون نیز بارها اتحادیه اروپا را تهدید کرده است شرکت هایی که با اینستکس همکاری کنند را مورد تحریم قرار خواهد داد.

اندریاس شویتزر مدیر یک گروه مشاوره بازرگانی در لندن به دویچه وله گفته است برای آمریکا، افزودن نفت به اینستکس، به مثابه اعلام استقلال توسط اروپا خواهد بود و اروپا می تواند استقلال سیاسی و اقتصادی خود را حفظ کند اما باید بتواند ضربات وارده از سوی آمریکا را نیز تحمل کند.

وی افزوده است در نهایت شرکت های متوسط و کوچک اروپایی بیشترین سود را از این سازوکار خواهند برد، اما شرکت های بزرگ که در معرض دید آمریکا قرار دارند برای معامله با ایران خطر نمی کنند.

منبع: دویچه وله yon.ir/yTIc5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

  1. به نام خدا
    موضوع: درخواست خروج از برجام
    سلام علیکم
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند. متأسّفانه دولت پس از گذشت حدود چهارده ماه از خروج آمریکا از برجام هنوز منتظر وعده سر خرمن اروپایی ها می باشد و در حالیکه از خود برجام اثری باقی نمانده از اقدامات به اصطلاح متقابل ایران در چارچوب برجام دفاع می کند! این در حالی است که اروپایی ها اعتراف کرده اند، هیچگاه تحریم های آمریکا را دور نمی زنند، بلکه فقط در چارچوب آنچه ارباب آمریکایی به آن ها اجازه داده است، غذا و دارو را در برابر فروش نفت می دهند و همزمان بارها ما را تحت فشار گذاشته اند که در برابر همین وعده های ننگ آور توخالی بدون تضمین، به برجام های ۲، ۳، ۴ و ۵ ( خود تحریمی مالی FATF، موشکی، منطقه ای و حقوق بشر) بپیوندیم. در واقع این به اصطلاح کانال اینستکس هم، حقه ای چند منظوره برای وقت کشی و نگهداشتن ما در برجام و جلوگیری از انجام مبادلات اقتصادی بین المللی و دامی برای بلوکه کردن درآمدهای ارزی کشور و محقق کردن بهتر تحریم های آمریکا جهت افزایش فشار بیشتر بر ماست. لذا لازم است علاوه بر رد اینستکس، صادرات و واردات خود را با هر پول دیگری غیر از دلار آمریکا و در قالب پیمان های دو جانبه با کشورهای غیر مستکبر غربی انجام داده؛ و در یک اقدام انقلابی در اسرع وقت از برجام خارج شویم.

    ۰۱


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.