۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۸۸۷ ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ دسته: انرژی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

وزیر نفت در گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه ۱۶ تیرماه، از طرح توسعه ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور حمایت نموده و تأکید کرد که وزارت نفت از این طرح استقبال می‌کند. طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» که کلیات آن در صحن علنی مجلس تصویب شد، در حال حاضر برای بررسی بیشتر و اصلاح اشکالات وارده، به کمیسیون انرژی مجلس ارجاع داده شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بیژن زنگنه وزیر نفت در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری در تاریخ ۱۶ تیرماه، در پاسخ به سوال درباره طرح مجلس برای احداث پتروپالایشگاه‌ها گفت: از این طرح استقبال می‌کنیم.

حمایت وزارت نفت از طرح افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور

وزیر نفت افزود: وظیفه ما تامین خوراک است و آن را تامین می کنیم، اما مهم‌ترین چالش این طرح تجهیز منابع از بازار داخلی است، اساس طرح را بر روی این موضوع قرار داده‌اند و کار درستی هم هست.

برای نمونه برای راه‌اندازی پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت به بیش از ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز است که اگر بخواهیم این سرمایه از بازار داخلی تامین شود بورس ضمانت می‌خواهد و این مسئله باید حل شود؛ در حالی که بورس وثیقه معنوی و ارزشی و آینده را نمی‌پذیرد و وثیقه حال می خواهد که اگر فردا پول مردم سررسید شد، من پس فردا باید اصل و فرع پول مردم را پس بدهم. ان‌شالله باید این مسئله با بورس حل شود. من از طراحان این طرح پرسیدم و آنها گفتند بورس قول داده که در این باره کمک کند.

زنگنه با تاکید بر مزایای این طرح گفت: من نیز استقبال می کنم، هر کاری هم از دست من بر بیاد من استقبال می کنم؛ بخاطر اینکه اشتغال زیادی در حین اجرا در داخل کشور ایجاد می‌شود و برای ما نیز قدرت ایجاد می‌کند.

ارجاع طرح به کمیسیون انرژی

کلیات طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» در نشست علنی روز یکشنبه ۲ تیرماه مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در جریان ادامه بررسی این طرح، نمایندگان در نشست علنی روز دوشنبه ۳ تیرماه، با اخطار یکی از نمایندگان مبنی بر مغایرت بخشی از این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع داده شد.

عدم مغایرت طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی

در حالی برخی از نمایندگان این اصل را مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی می­دانند که بر اساس نظر کارشناسان سازمان برنامه و بودجه، به دلیل آن که در این طرح تنفس خوراک از سهم صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، اثری بر کاهش درآمدهای دولت و بودجه عمومی نمی‌گذارد. به همین دلیل این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت ندارد.

مزایای طرح برای دولت

این طرح مزایای قابل توجهی برای دولت به دنبال خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اشتغالزایی:

پیش‌بینی می‌شود با اجرای طرح مذکور، اشتغال‌زایی ۱ میلیون نفری برای مدت حداقل ۴۰ سال در کشور ایجاد شود. میزان اشتغال‌زایی این طرح‌ها، بستگی به میزان توسعه صنایع پایین دستی در ذیل طرح‌های مذکور خصوصا در حوزه پتروشیمیایی آنها دارد و می‌تواند تا بیش از ۲ میلیون نفر افزایش یابد.

کمک به تولید داخل صنایع مختلف تولید کننده تجهیزات مهندسی:

اجرای این طرح، پتانسیل بالایی برای افزایش ظرفیت تولید و خدمات در صدها شرکت دیگر خواهد بود. در واقع احداث این واحدها به مثابه لوکوموتیو اقتصادی است که همراه با خود صنایع فولاد، لوله سازی، ماشین سازی‌­ها، شرکت­هایی نظیر آذراب، آلومینیوم سازی، سازندگان شیرکنترلی و ابزار پنوماتیکی و حتی صنایع سیمان و شرکت­های عمرانی را به تحرک و خروج از رکود وا می‌دارد.

ایجاد ارزش افزوده و زنجیره ارزش در نفت:

در مجتمع‌های پتروپالایشگاهی هدف تنها تولید سوخت (از جمله گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت كوره) نیست، بلكه در كنار چنین محصولاتی فراورده‌های ویژه و خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و پتروشیمیایی نیز تولید و عرضه می‌شود.

بنابر گزارش Chemical & Energy Insights 2018 موسسه IHS Markit، پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی برای مواد شیمیایی، بیش از ۴ درصد افزایش یابد. به همین دلیل شرکت­های بزرگ فعال در تولید نفت خام، انگیزه­ای قوی برای شروع پروژه‌های پیشرفته پتروپالایشگاهی دارند. این موضوع به این شرکت­ها کمک خواهد کرد تا علاوه بر تولید سوختی با کیفیت، سهم بیشتری از تولید مواد شیمیایی و پتروشیمیایی را بدست آورند که ارزش و رشد تقاضای بیشتری نسبت به سوخت‌های حمل و نقل دارد.

به عبارت دیگر می­توان گفت، اتخاذ راهبرد افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی کشور علاوه بر اینکه در حال حاضر گزینه­ای مناسب برای بی‌­اثرسازی و مقابله با تحریم­های آمریکا است، بلکه در آینده­ای نزدیک به تنها گزینه برای حفظ جایگاه کشور در بازار نفت و فرآورده­‌های نفتی تبدیل خواهد شد.

دستیابی به درآمد حاصل از فروش نفت:

در این روش نفت محصور شده در مخازن نفتی که به علت وقوع تحریم‌ها قابل برداشت و صادرات نیست، به عنوان اهرمی برای تامین مالی مردمی طرح ها و هدایت نقدینگی استفاده شده است. از طرفی از سال‌های بعد، شرکت موظف است هزینه خوراک را به دولت، صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت طبق تسهیمی که در مورد نفت و میعانات گازی صادراتی در قوانین آمده است بپردازد؛ بنابراین نفتی که به دلیل تحریم برای دولت قابل فروش نبود از سال دوم توسط دولت به پتروپالایشگاه مذکور فروخته می‌شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.