۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۸۴۵ ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر لس آنجلس روز به روز در حال افزایش است که دلیل اصلی آن، افزایش تعداد خانه‌های خالی و ساخت خانه‌های لوکس و غیر قابل استفاده برای عموم مردم است. شورای این شهر راهکار بهبود وضعیت مسکن را در عرضه واحدهای خالی به بازار املاک و ساخت خانه‌های مقرون به صرفه از محل درآمد مالیات بر خانه‌های خالی می‌داند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۷، حدود ۱۰۰ هزار خانه خالی در شهر لس‌آنجلس آمریکا وجود دارد. این میزان تقریباً دو برابر تعداد افراد بی‌خانمان (۵۸۹۳۶ نفر) در این شهر است.

روز سه‌شنبه این هفته اعضای شورای شهر، بررسی پیش‌نویس پیشنهاد مالیات بر خانه‌های خالی را در دستور کار خود قرار دادند. این اعضا معتقدند با اعمال مالیات بر خانه‌های خالی، واحدهای مسکونی به بازار عرضه خواهند شد و شکاف بین مالکان و افراد فاقد مسکن بر طرف می‌شود.

ساخت مسکن ارزان‌قیمت با درآمد مالیات بر خانه خالی

جریمه مساکن خالی که توسط اعضای شورا از جمله مایک بانین، هریس داوسون، پاول کورتز و دیوید ریو حمایت می‌شود، احتمالاً در سال ۲۰۲۰ به تصویب خواهد رسید.

این اعضا معتقدند با توجه به اینکه هزینه‌های اقتصادی افزایش یافته است و صندوق‌های مالی نیز در فشار هستند؛ اخذ مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند به کاهش فشار در بازار مسکن کمک کند.

اعضای شورای شهر در نظر دارند تا درآمد حاصل از این مالیات را صرف ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار کم‌درآمد کنند.

هریس داوسون نماینده شورای شهر لس‌آنجلس در همین زمینه گفت: در وضعیت بحران فعلی مسکن، اگر فردی بر خالی نگه‌داشتن خانه خود اصرار ورزد باید با ابزار مالیات بر خانه‌های خالی مجازات شود.

افزایش خانه‌های لوکس در مرکز شهر لس‌آنجلس

بر اساس برآوردها حدود ۴ درصد از کل واحدهای مسکونی شهر لس‌آنجلس خالی هستند و این میزان طبیعی به نظر می‌آید؛ اما نکته حائز اهمیت رشد این خانه‌ها در مرکز شهر است که عمدتاً به صورت لوکس ساخته می‌شوند.

به عبارت دیگر تمایل به ساخت و معامله خانه‌های لوکس برای سرمایه‌گذاری در مسکن، موجب شده تا سازندگان این نوع از واحدهای مسکونی، انگیزه‌ای برای اجاره خانه‌های خود در بازار نداشته باشند. به همین علت اقشار کم‌درآمد با کمبود عرضه واحدهای متناسب مواجه شده‌اند.

کاهش نرخ اجاره‌بها هدف اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در آمریکا

هریس داوسون در این رابطه گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی موجب کاهش نرخ اجاره‌بها خواهد شد؛ زیرا این مالیات مالکان را به عرضه واحدهای خود با قیمتی مناسب در بازار تشویق می‌کند.

این عرضه یا در بازار اجاره اتفاق خواهد افتاد که منجر به افزایش عرضه مسکن اجاره‌ای خواهد شد یا آنکه افزایش عرضه در بازار مسکن ملکی را به دنبال دارد که منجر به کاهش سهم تقاضا در بازار اجاره خواهد شد؛ بنابراین کنترل خانه‌های خالی از سکنه سهم بسزایی در کاهش قیمت اجاره‌بها و کاهش فاصله عرضه و تقاضا در این بازار خواهد داشت.

ائتلاف گسترده بین مردم و نهادها برای اخذ مالیات بر خانه‌های خالی در لس‌آنجلس

مالیات پیشنهادی در شهر لس‌آنجلس با الهام از سیاست‌های مشابه که در سال‌های اخیر توسط شهرها ایجاد شده است، پیگیری می‌شود. شاید موفق‌ترین نمونه آن نیز اخذ مالیات از خانه‌های خالی در شهر ونکوور کانادا در سال ۲۰۱۸ باشد که این امر باعث کاهش ۱۵ درصدی واحدهای خالی شهر شد.

همچنین اوکلند این نوع مالیات را در ماه نوامبر به تصویب رساند و بر اساس آن صاحبان واحدهای خالی باید مالیاتی بین ۳ هزار تا ۶ هزار دلار در سال پرداخت کنند.

پیش‌بینی می‌شود مالیات بر خانه‌های خالی در لس‌آنجلس سالانه حدود ۱۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد که بتوان آن را برای مواردی ازجمله ساخت واحدهای مقرون به صرفه و ایجاد خدمات برای بی‌خانمان‌ها استفاده کرد.

لازم به ذکر است در لس‌آنجلس ائتلاف گسترده‌ای در زمینه اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بین مردم و نهادها ایجاد شده و خواستار اخذ مالیات از خانه‌های خالی و صرف درآمد آن جهت تولید مسکن مقرون به صرفه برای اقشار جامعه هستند.

شهر لس‌آنجلس در حال مطالعه گزینه‌های اجرایی اخذ مالیات بر خانه‌های خالی است و بانین نماینده شورای شهر گفته که می‌خواهد این پیشنهاد را قبل از ماه مارس برای رأی‌گیری در مجلس ارائه کند.

منبع: لامگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.