۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۴۴۶ ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

سازمان OECD با انتشار گزارشی اقدام به بررسی وضعیت حمایت از بخش کشاورزی در ۵۳ کشور جهان کرده است. بر اساس این گزارش در سال‌های ۱۸-۲۰۱۶ این کشورها در مجموع بیش از ۵۲۸ میلیارد دلار صرف حمایت از بخش کشاورزی نموده‌اند. به عبارت دیگر با توسعه اقتصادی کشورها نه تنها حمایت از بخش کشاورزی کاهش نیافته بلکه یارانه‌های حمایتی از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیز افزایش پیدا کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD در جدیدترین گزارش خود اقدام به بررسی وضعیت یارانه های بخش کشاورزی دولت ها در ۵۳ کشور جهان طی سال های ۱۸-۲۰۱۶ کرده است. این سازمان وجود حمایت های گسترده از بخش کشاورزی را در کشورهای مورد بررسی خود طی سه سال گذشته نیز تایید کرده است.

گزارش قبلی این سازمان در سال ۲۰۱۸ منتشر شد که در این گزارش وضعیت یارانه های پرداختی به بخش کشاورزی در ۵۱ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفته بود. طبق این گزارش طی سال های ۱۷-۲۰۱۵ در کشورهای نامبرده شده به طور متوسط ۶۲۰ میلیارد دلار صرف حمایت از بخش کشاورزی شده بود.

بر اساس گزارش سال گذشته OECD کشورهای ایسلند، نروژ، سوئیس، کره و ژاپن بیشترین یارانه های بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده بودند؛ به نحوی که حدود ۴۰ تا ۶۰ از درآمدهای کشاورزان وابسته به یارانه های دولتی است.

حمایت ۵۲۸ میلیارد دلاری ۵۳ کشور از بخش کشاورزی در ۲ سال

در گزارش جدید OECD این سازمان اقدام به بررسی وضعیت یارانه های پرداختی به بخش کشاورزی در ۵۳ کشور جهان کرده است که بر اساس آن بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار توسط دولت ها به بخش کشاورزی طی سال های ۱۸-۲۰۱۶ یارانه پرداخت شده است.

کشورهای عضو OECD، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور نوظهور اقتصادی به طور متوسط در سال های ۱۸-۲۰۱۶ حدود ۵۲۸ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی خود پرداخت کردند. OECD در گزارش خود اعلام کرده است که در دهه اخیر سیاست های حمایت از کشاورزی کمترین تغییر را داشته است.

بر این اساس مهم ترین حمایت دولت ها از بخش کشاورزی، پرداخت مستقیم یارانه به تولیدکنندگان است. سیاست های یارانه ی کشاورزی در کشورهای مختلف با توجه به اهداف این کشور منجر به برنامه ریزی تولید و تجارت می شود.

سفارش OECD  به کشورها برای بهبود سیاست های حمایت از کشاورزی

بر اساس اعلام OECD بیش از ۵۴ درصد یارانه های حمایتی در کشورهای مورد بررسی به صورت حمایت قیمتی از محصولات کشاورزی صورت می گیرد که این موضوع در نهایت باعث آسیب جدی به مصرف کنندگان با درآمد پائین، افزایش شکاف درآمدی میان مزارع کوچک و بزرگ و کاهش رقابت پذیری صنایع غذایی این کشورها شده است.

طبق این گزارش نسبت بسیار کمی از کشورهای مورد بررسی قرار گرفته به منظور رشد تولید محصولات کشاورزی اقدام به استفاده پایدار از منابع مورد نیاز بخش کشاورزی نظیر زمین، آب و تنوع زیستی می کنند. به عبارت دیگر حمایت بیشتر دولت ها از تولید برخی از محصولات کشاورزی باعث افزایش قیمت این محصولات در بازارهای جهانی شده است.

بر اساس اعلام رئیس سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، کشورها به منظور کاهش مخاطرات مربوط به یارانه های کشاورزی در بازارهای داخلی و جهانی می توانند از روش های بهتری برای حمایت از خانوارهای کشاورزی و جوامع روستایی خود استفاده کنند.

حمایت از کشاورزی اولویت اساسی کشورهای توسعه یافته

همانطور که در گزارش منتشر شده از سوی OECD نیز مشخص است بسیاری از کشورها بخش کشاورزی را به عنوان بخش اصلی اقتصادی خود تلقی می کنند. به عبارت دیگر کشورهای توسعه یافته علیرغم آنکه بر اساس خط و مشی های اقتصاد آزاد از مکانیزم بازار و عدم مداخله دولت صحبت می کنند، در بخش کشاورزی همواره از تولیدکنندگان داخلی به صورت ویژه حمایت کرده‌اند.

این گزارش ها نشان دهنده آن است که برخلاف تصور رایج، هرچه کشوری پیشرفته‌تر باشد، اهمیت بیشتری برای بخش کشاورزی قائل شده و حمایت‌های بیشتری از این بخش انجام می‌دهد. از سویی دیگر هیچکدام از این کشورها حاضر به کاهش سطح یارانه های حمایتی خود در کمیته های داوری سازمان تجارت جهانی «WTO» نیستند و بدون توجه به اعتراضات سایر کشورها به سیاست های حمایتی آن ها به حمایت از کشاورزی ادامه می دهند.

منبع: OECD

لینک اول yon.ir/fpYL7

لینک دوم yon.ir/m97ih

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.