۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۳۲۱ ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ دسته: دولت و حکمرانی، مشارکت عمومی-خصوصی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

دولت پاکستان با تشکیل کمیته راهبردی مشارکت عمومی خصوصی در سال ۲۰۰۹، با همکاری دولت و بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های مردمی توانسته است بیش از ۱۰۰۰ پروژه عمرانی را در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی و بهداشت و درمان احداث و راه‌اندازی کند. کارشناسان این کمیته معتقدند روش مشارکت عمومی خصوصی ظرفیت بالایی در جذب سرمایه‌های مردمی و تکمیل پروژه‌های عمرانی دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد مشارکت عمومی خصوصی یکی از مؤثرترین ابزارهای افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی و استفاده از سرمایه های موجود، برای افزایش سرعت در تکمیل پروژه ها و همچنین ایجاد اشتغال در کشور است.

از این رو دولت پاکستان به منظور تسریع در واگذاری، اجرا و تکمیل پروژه ها عمرانی این کشور کمیته ای را در سطح دولت و منطقه ایجاد کرده است، که با شناسایی ظرفیت های ملی و استانی، پروژه های عمرانی پاکستان را با روش مشارکت عمومی خصوصی تکمیل و اجرایی می کند.

«کمیته راهبری مشارکت عمومی خصوصی» به عنوان پلی بین دولت و بخش خصوصی در سال ۲۰۰۹ با تاکید هر دو طرف و تعیین چارچوب های قانونی تشکیل و به مرور فعالیت خود را گسترش داد.

تاسیس صندوق جذب سرمایه های مردمی و بخش خصوصی

کمیته مشارکت عمومی خصوصی فعالیت خود را به صورت رسمی در سال ۲۰۱۰ در پنجاب پاکستان آغاز کرد. این کمیته در ابتدای مسیر، صندوقی را به منظور جذب سرمایه های مردمی و بخش خصوصی تأسیس کرد.

همچنین این کمیته با ریاست فرخ نوید[۱] داری بخش هایی همچون تیم مدیریت مالی پروژه، تیم مدیریت اجرا و تکمیل پروژه، تیم مدیریت سیاست گذاری، تیم فناوری اطلاعات پروژه، تیم برنامه ریزی برای پروژه تیم مشاوران و تیم حفاظت از پروژه ها می باشد. ساختار این کمیته در نمودار زیر نشان داده شده است.

بعد از تاسیس صندوق جذب سرمایه های مردمی و بخش خصوصی، در قدم بعدی این کمیته قوانینی را در راستای تسهیل واگذاری ها و بهره برداری از پروژه های عمرانی تدوین کرد.

لازم به ذکر است که حوزه فعالیت این کمیته در ابتدای مسیر آغاز به کار خود مختص به پروژه های عمرانی در بخش حمل و نقل و انرژی بود اما در ادامه بخش های دیگری همچون پروژه های بهداشت و سلامت نیز به آن اضافه شد.

اولویت بندی، ارزیابی و نظارت بر پروژه های عمرانی

از وظایف کمیته مشارکت عمومی خصوصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ارزیابی و اولویت بندی پروژه های عمرانی موجود؛
  2. ارزیابی پیشنهادات تعریف پروژه ی جدید که توسط دستگاه های دولتی ارائه می شود؛
  3. تهیه و تنظیم مسیر فرآیند اجرای پروژه های عمرانی به همراه زمان بندی و نظارت بر هزینه های مورد نیاز و هزینه های صرف شده برای پروژه؛
  4. تسریع در اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی.

همچنین این کمیته با نهادهای همچون بانک جهانی،‌ بانک توسعه آسیایی،‌ اتاق بازرگانی و صنایع لاهور، هیئت فناوری اطلاعات پنجاب، اگزیم بانک کره جنوبی و هیئت سرمایه گذاری و تجارت پنجاب همکاری می کند.

تکمیل بیش از ۱۰۰۰ پروژه عمرانی در پاکستان با سرمایه های مردمی

دولت پاکستان با تشکیل این کمیته توانسته است با جذب سرمایه های مردمی و بخش خصوصی و سرمایه گذاری های کلان در زیر ساخت این کشور کمک فراوانی به توسعه و تکمیل پروژه های عمرانی کند.

کارشناسان این کمیته معتقد هستند که در ۵ سال گذشته نزدیک به ۱۰۰۰ پروژه عمرانی توسط سرمایه های مردمی و بخش خصوصی تکمیل و اجرایی شده است. ساخت ۵۰۰ بیمارستان و مرکز پزشکی هسته ای، پایانه های حمل و نقل،‌ کارخانه هایی تصفیه آب و فاضلاب و احداث دهها بزرگراه در پاکستان از موفقیت های کمیته راهبردی مشارکت عمومی و خصوصی بوده است.

همچنین تکمیل و راه انداری جاده بزرگ لاهور با سرمایه مردمی و بخش خصوصی جز ارزشمندترین دستاوردهای این کمیته بوده و نشان دهنده ظرفیت های بالای مشارکت عمومی خصوصی است.

پینوشت:

[۱] Farrukh Naveed

منبع: کمیته راهبردی مشارکت عمومی خصوصی پاکستان yon.ir/FIm4o

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.