۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۳۳۲۰ ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳ دسته: مسکن
۰

دکتر احمد زمانی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه یک مالیات ضدّ تورمی است، گفت: با حذف تقاضای سوداگری در بخش زمین و مسکن به وسیله CGT و معافیت تولیدکنندگان مسکن، این مالیات موجب کاهش قیمت زمین خواهد شد و اثر ضدِّتورمی خود را نمایش خواهد داد. این پایه مالیاتی موثرترین روش مواجهه با تقاضای سوداگری در بخش مسکن است.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر احمد زمانی معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی کشور شب گذشته با حضور در برنامه مناظره شبکه یک سیما به تشریح مزایای وضع مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن و آثار اقتصادی و اجتماعی آن پرداخت.

پاک ترین و بهترین درآمد برای حاکمیت، مالیات است

دکتر احمد زمانی در ابتدا با بیان منطق دریافت مالیات گفت: مالیات، هزینه زندگی اجتماعی و جامعه مدنی است. در ساختار زندگی مدنی مفهومی به نام «کالای عمومی» وجود دارد. کالای عمومی باید توسط دولت تامین شود و تنها ارائه دهنده کالای عمومی دولت است.

وی با اشاره به روش هایی که دولت می تواند درآمد لازم برای تامین کالای عمومی را فراهم کند، افزود: برای این کار پنج روش وجود دارد که دولت می تواند درآمد کسب کند.

روش اول استقراض داخلی و خارجی است. این روش مناسب نیست زیرا که از جیب نسل های آینده برای نسل فعلی هزینه می شود. روش دوم فروش ثروت ملی نظیر نفت است. روش سوم چاپ پول است که منجر به تورم می شود و این تورم در واقع گرفتن مالیاتی از همه مردم علی الخصوص اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه است.

روش چهارم بنگاهداری دولتی است و روش پنجم دریافت مالیات است که پاک ترین و بهترین روش برای کسب درآمد دولت است.

ساختار مالیات بر عایدی سرمایه ضد تورمی و بازدارنده است

دکتر زمانی با اشاره به اینکه سه نوع مالیات از جنس مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت و مالیات بر مصرف وجود دارد، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه از جنس مالیات بر درآمد است و از جنس مالیات بر مصرف نیست که بخواهیم برای آن انتقال بار مالیاتی و یا تورم متصور شویم.

زمانی با اشاره به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه، یک مالیات ضدِّتورمی است گفت: مهم ترین عامل افزایش قیمت مسکن، بخش زمین است. اگر تقاضای سوداگری در بخش زمین با وضع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک و مستغلات کنترل شود و تنها تولیدکنندگان مسکن از پرداخت مالیات معاف باشند، این مالیات موجب کاهش قیمت زمین خواهد شد و اثر ضدِّتورمی خود را نمایش خواهد داد.

سرعت بالای گسترش استفاده از CGT در جهان

معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی با اشاره به تجربه کشورها در زمینه وضع مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه تا سال ۲۰۰۱ در ۱۱۴ کشور جهان اجرا می شد اما تا سال ۲۰۱۷ این تعداد به حدود ۱۸۷ کشور رسیده است.

زمانی افزود: افزایش استفاده بیش از ۷۰ کشور جهان از مالیات بر عایدی سرمایه طی ۱۶ سال نشان دهنده کارا بودن این پایه مالیاتی است. زیرا که کشورها با توجه به تجربیات سایر کشورها که در زمینه اخذ این مالیات موفقیت کسب کرده اند، اقدام به وضع مالیات بر عایدی سرمایه نموده اند.

موثرترین روش مواجهه با سوداگری مسکن، CGT است

دکتر احمد زمانی در مورد اثر مالیات بر عایدی سرمایه بر اقتصاد گفت: این مالیات به گونه ای طراحی می شود که تقاضای سوداگری را کنترل می کند. با این روش سوداگران مجبور به پرداخت مالیات می شوند و این پایه مالیاتی موثرترین روش مواجهه با تقاضای سوداگری در بخش مسکن است.

وی افزود: این پایه مالیاتی بازار را سالم می کند و موجب می شود تولید توسط تولید کننده واقعی و مصرف توسط مصرف کننده واقعی انجام شود. این پایه مالیاتی موجب می شود منابع اقتصادی به سمت فعالیت های غیرمولد حرکت نکند.

وضع مالیات بر عایدی سرمایه مطالبه مردم از سازمان مالیات است

معاون پژوهش، برنامه ریزی و امور بین الملل سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه وضع مالیات بر عایدی، مطالبه مردم از این سازمان است، اظهار داشت: مطالبات اجتماعی از ما افزایش یافته است. مردم معتقدند در اثر فقدان مالیات بر عایدی سرمایه فعالیت های غیرمولد سودهای بادآورده ای کسب می کنند که هیچ گونه پرداخت مالیاتی ندارند.

وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه از کنز کردن مسکن جلوگیری می کند و با توجه به این که خانه اصلی افراد از پرداخت مالیات معاف است، تنها سوداگران مشمول پرداخت این مالیاتند و در واقع این پایه مالیاتی حق ضعیفان و کم درآمدها را از سوداگران و بورس بازان می گیرد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.