۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۹۸۰ ۰۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ دسته: انرژی
۰

جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با موضوع بررسی طرح مجلس درباره افزایش ظرفیت پتروپالایشگاهی کشور، با حضور کارشناسان و مدیران صنعت نفت و گاز کشور، صندوق توسعه ملی، سازمان برنامه و بودجه و شرکت فرابورس، سه‌شنبه ۴ تیر تشکیل شد. در این جلسه با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت پالایشی و پتروپالایشی کشور، طرح مجلس در این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهاداتی جهت اصلاح آن مطرح گردید.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از تصویب کلیات طرح «افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» در روز یکشنبه ۲ تیر، نمایندگان مجلس در جریان ادامه بررسی طرح، روز دوشنبه ۳ تیرماه رای به ارجاع این طرح به کمیسیون انرژی مجلس دادند تا آنچه که نمایندگان ابهام و مغایرت با قانون اساسی می‌خواندند، در این طرح اصلاح شود.

با توجه به اهمیت این طرح در صنعت نفت و گاز و تاثیر آن بر اقتصاد کشور، کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس روز سه‌شنبه ۴ تیر جلسه‌ای با حضور کارشناسان و مدیران مرکز پژوهش های مجلس، دستگاه‌های دولتی، صنعت نفت و گاز کشور، سازمان بورس و بخش خصوصی در محل مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کرد.

موافقت صندوق توسعه ملی در صورت رفع ابهامات طرح

صالح، عضو هیأت عامل و قائم مقام رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با اشاره به برخی ابهامات این طرح درباره تضمین تنفس خوراک و همچنین میزان سهم صندوق توسعه ملی در تخصیص تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی، گفت: اگر ابهام این موارد مرتفع شود، صندوق توسعه ملی، مخالفتی در رابطه با این طرح نخواهد داشت.

طرح افزایش ظرفیت پتروپالایشی گامی موثر برای توسعه کشور

فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت نیز ضمن تاکید بر مفید بودن این طرح برای کشور، بیان کرد: برای پیدا کردن راه‌حلی مناسب برای مقابله با تحریم‌های نفتی، نیاز به خرد جمعی است که اینگونه جلسات برای رسیدن به راه‌حل نهایی، بسیار کاربردی است.

معاون وزیر نفت افزود: این طرح تنها در یکی دو مورد محل اشکال است. بنابراین پیشنهاد مشخص من این است که تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس، با کارشناسان و مدیران صندوق توسعه ملی به گفتگو بپردازند و در چند جلسه کارشناسی، متن را ویرایش و اصلاح کنند به صورتی که انسجام متن بیشتر و موارد مورد ابهام، شفاف‌تر بیان شود. معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت نیز در این موضوع حتما کمک خواهد کرد.

عدم مغایرت طرح افزایش ظرفیت پالایشی کشور با اصل ۷۵ قانون اساسی

علایی، نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، ضمن اشاره به جلسات مکرر کارشناسان این سازمان برای بررسی و اصلاح این طرح بیان کرد: به دلیل آن که در این طرح تنفس خوراک از سهم صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، این طرح اثری بر کاهش درآمدهای دولت و بودجه عمومی نمی‌گذارد. به همین دلیل این طرح با اصل ۷۵ قانون اساسی مغایرت ندارد.

پروژه های بهینه سازی پالایشگاه ها در اولویت طرح باشد

قربانی، نماینده انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در این جلسه، ضمن یادآوری وضعیت نامناسب تولید نفت کوره پالایشگاه‌های کشور، پیشنهاد داد آپگریدینگ (بهینه سازی) پالایشگاه‌های کشور در اولویت این طرح باشد.

بهشتی، نماینده شرکت پالایش و پخش نیز با تاکید بر لزوم افزایش درجه پیچیدگی پالایشگاه‌ها گفت: پیشنهاد مشخص شرکت پالایش و پخش این است که تکمیل پروژه‌های ناتمام و آپگریدینگ پالایشگاه‌های موجود در اولویت قرار بگیرند.

پتانسیل فرابورس برای تامین مالی پروژه‌های پتروپالایشی

هامونی، مدیرعامل فرابورس ضمن اشاره به موارد مثبت طرح گفت: کلیت طرح از نگاه بورس از لحاظ فاینانس و سرمایه گذاری بحث درستی است و  می‌توان ابزارهای خوبی در بازار سرمایه برای تامین مالی این پروژه‌ها طراحی نمود که در چند سال اخیر این موضوع سابقه داشته است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.