۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۶۳۵ ۰۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت زراعت افغانستان ضمن انتشار گزارشی از وضعیت تولید گندم، اعلام کرد میزان تولید این محصول اساسی در سال جاری بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به بیش از ۵.۱ میلیون تن خواهد رسید. میزان مصرف گندم در افغانستان در حدود ۶ میلیون تن است و بنابراین این کشور اکنون به مرز خودکفایی در تولید گندم رسیده و احتمالا تا سال آینده به طور کامل خودکفا خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد افغانستان به عنوان یکی از همسایگان شرقی ایران، دارای اقتصادی ضعیف و متکی به واردات است که به دلیل شرایط جغرافیایی و سیاسی اهمیت زیادی برای تولید محصولات کشاورزی قائل نمی شود.

غذای اصلی مردم افغانستان نان گندم است و حکومت این کشور برای افزایش تولید گندم از سال های گذشته تلاش هایی داشته است؛ اما میزان تولید این محصول، بستگی به ‌میزان بارندگی و وضعیت آب و هوا دارد.

براساس آمارهای وزارت زراعت افغانستان، این کشور سالانه در حدود  ۶ میلیون تن گندم نیاز دارد که در سال های اخیر حدود ۴ میلیون تن آن در داخل تولید شده و باقی آن از کشورهای دیگر وارد شده است. همچنین حدود ۸۰ درصد گندم های تولیدی از زمین‌های آبیاری شده بدست می‌آید و ۲۰ درصد دیگر آن به‌ صورت للمی(دیمی) کشت می‌شود.

افغانستان هم به مرز خودکفایی در تولید گندم رسید

اخیرا وزارت زراعت افغانستان با انتشار گزارشی از وضعیت تولیدات محصولات کشاورزی در این کشور از افزایش بیش از ۴۰ درصدی میزان تولید گندم طی سال جاری خبر داد. گفتنی است طبق آمار این وزارتخانه میزان تولید گندم در افغانستان طی سال جاری به بیش از ۵.۱ میلیون تن خواهد رسید.

بر اساس اعلام وزیر زراعت دولت افغانستان این میزان تولید گندم طی ۱۳ سال گذشته یک رکورد محسوب شده و باعث صرفه جویی ۴۰۰ میلیون دلاری در منابع ارزی دولت خواهد شد. افغانستان در سال جاری برای تامین نیاز غذایی خود حدود ۹۰۰ هزار تن گندم از سایر کشورها وارد خواهد کرد و با توجه به افزایش میزان تولید گندم در این کشور، افغانستان به مرز خودکفایی در تولید گندم رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد قیمت گندم های وارداتی در این کشور تا بیش از ۳۰۰ دلار در هر تن هم می رسد؛ به همین منظور دولت برای کاهش قیمت نان مصرفی مردم با پرداخت سوبسید به فرآیند تولید گندم در این کشور سعی در کاهش هزینه های خود دارد.

حمایت دولت افغانستان از تولیدکنندگان گندم برای خودکفایی در تولید این محصول

گفتنی است دولت افغانستان به منظور خودکفایی در تولید گندم، پروژه ۵ ساله ملی را باهدف افزایش میزان تولید تا مرز ۷ میلیون تن آغاز کرده است که در این برنامه سعی دارد با اصلاح روش های تولید و آبیاری بهره وری فعلی تولید را بالاتر ببرد.

به همین منظور وزیر زراعت افغانستان اعلام کرد: افزایش میزان تولید گندم در این کشور طی سال جاری به دلیل بارش های مناسب و اجرای برنامه های حمایتی توسط دولت بوده است. دولت برای کمک به کشاورزان اقدام به توزیع رایگان یا با هزینه های کم کود، بذر و ماشین آلات کشاورزی در بین تولیدکنندگان گندم می کند.

از آنجایی که اغلب زمین های کشاورزی در افغانستان به صورت آبی زیر کشت می روند، دولت افغانستان در سال جاری اقدام به آبیاری رایگان زمین های تحت پوشش گندم کرد. از سویی دیگر دولت به منظور افزایش بهره وری تولید گندم در این کشور اقدام به آموزش کشاورزان افغانی کرد تا میزان تولید این محصول در هکتار افزایش یابد.

منابع:

وزارت زراعت افغانستان yon.ir/VpqUx

ایندکس موندی yon.ir/xzRTX

طلوع نیوز yon.ir/R066b

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.